Gå til innhold
Arkivverket

[#41255] 1910-folketeljinga


Gjest Gunnar Sigdestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg ser i 'Nyttige lenker' at 1910-folketeljinga vert tilgjengeleg 1. januar 2011. Betyr det at den vert utlagd i digital eller scanna versjon den 1. jan. 2011 eller er det då arbeidet med dette byrjar? Dersom ikkje dette arbeidet tek til før, vil det jo gå lang tid før vi får tilgang til opplysningane som fins.Er det ikkje litt rart at opplysningane som fins i ei folketeljing har ein klausul på 100 år? Dei folketeljingane eg har sett inneheld ikkje det eg vil kalle sensitive opplysningar. Ein har tilgang til t.d. sjukehusjournalar som er over 80 år gamle. Er det nokon som har synspunkt på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Jeg vet at redaktøren for Elverum bygdebok på 1980-tallet fikk skrive av deler av folketellinga 1910 for søndre Elverum, med det resultat at Elverum bygdebok bind 6 (Jømna og Melåsberget) inneholder drøssevis med henvisninger til og utdrag fra folketellinga 1910.Enten har Riksarkivet vært noe slappe med håndhevelsen av loven en periode, eller så har redaktøren etter søknad fått se på materialet mot kun å utnytte det tallmessig, men likevel valgt å publisere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.