Gå til innhold
Arkivverket

[#41257] Herman Dommersnæs, Vikebygd, f 1836


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

På vegne av en slektning ber jeg om opplysninger om Herman Haakonsen Dommersnæs, f 1836. Nevnt i 1865-tellingen, som 30 år gammel ugift sønn, boende hjemme hos foreldrene, Haakon og Madel Dommersnæs: LenkeDet er mulig at han kan ha emigrert til USA, for siden å komme tilbake til Norge, men dette er usikkert. Jeg finner han ikke i noen emigrantlister, så langt. Jeg finner han heller ikke i Folketellingen for 1900.Alt av interesse!Med vennlig hilsen Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har mange av forfedrene til både Valborg og Hermann hvis du skulle trenge det. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hermans sine har jeg (de er jo mine forfedre også), men Valborgs kan du sende meg når du har anledning.Slektningen min, etterkommeren til Herman og Valborg, er spesielt interessert i hva som skjedde med familien etter 1865. Hun er oldebarn av Herman og Valborg.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har funnet familien i Sunnhordlandsslekter I s 16. Familien flyttet til Amerika. Valborg og barna Laurits, Laurits, Mari og Torbjørn døde i Amerika før 1883. Da må jeg søke videre etter Haakon Martin og Halvor/Halvar. Kan Herman og de to sønnene ha kommet tilbake til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Har i dag fått vite av en tremenning av meg, der hun og mannen studerte i USA i 1948, at de var på besøk hos familien Haakonsen i Sør-California. Jeg vil forhåpentligvis motta mer opplysninger fra dette besøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da finner jeg disse på Ancestry.comName: Halvor Haagenson Spouse: Anna Birth: abt 1875 - location Residence: 1930 - city, Los Angeles, CaliforniaogName: Hakan Hakanson Birth: abt 1866 Residence: 1930 - city, Alameda, CaliforniaEr det noen som har tilgang og som kan se om det foreligger flere opplysninger om disse to?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har fått opplyst flg fra Ken, California:'Halvor Haagenson Født 06/11/1874 I Norge (nøyaktig sted er dessverre ikke oppgitt) Død 03/16/1949 I Los Angeles (74 år gammel) Personnummer: 568-16-0556En familie som kan være same immigrerte I 1895, men det er noe senere enn 1883 som du oppgir, så det kan vel ikke være rette familien. Det er selvsagt mulig at de IKKE immigrerte via Ellis Island siden de slo seg ned på vestkysten.Eneste Dommersnæs jeg kommer opp med er Arthur Johnson Dommersnæs.Det er også veldig mange med navnet Haagenson I Alameda. Men det er jo da ved San Francisco og I Nord-California.'Det er godt mulig at den Halvor Haagenson er 'min', jeg har jo kun fødselsdatoen fra FS, og den kan vi ikke stole blindt på.Det kan være at de emigrerte så sent som i 1895. Det eneste jeg vet er at de var ikke reist ved sønnens dødsfall i 1883, men de må ha reist før FT 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har nå funnet det korrekte dødsfallet til HalvorHAAGENSON HALVOR født 06/11/1874 mor: FRAMNES far: HAAGENSON LOS ANGELES død 03/16/1949 SSN 568-16-0556 74 yrs..så er her enjente f 1896, som kan være Halvors datter;HAAGENSON TILDA CAROLINE f. 10-02-1896 file date: 11-02-1943 File nr 646493 by: CAMPBELL mpr JOHNSON MARIA far: HAAGENSON HALVOR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er mulig at dette kan være en etterkommer (Theodor var et svært vanlig navn i familen). Hvis det er det må familien ha emigrert før 1890. CALIFORNIA STATE BOARD OF HEALTHBureau of Vital Statistics Standard Certificate of DeathDistrict # 5250 Page 321Certificate # 136Name: Theodore A. HAAKONSONU S Citizen Soc Sec #: 567-01-0899Occupation: Orchardist (all his life) Self employedmale Caucasian MarriedBorn: December 23, 1891 in WisconsinDied: October 12, 1970 3:25 a.m. age 78Place: St. Elizabeth's Hospital Red Bluff, CA.Father: H. L. HAAKONSON b. NorwayMother: Bertha C. Christopherson b. No RecordSpouse: Arta C. (Ford) HAAKONSONInformant: Mrs. Arta C. HAAKONSONBurial October 14, 1970 Oak Hill CemeteryFuneral Directors: Chapel Of The Flowers CALIFORNIA STATE BOARD OF HEALTH Bureau of Vital Statistics Standard Certificate of DeathDistrict # 5250 Page 526Certificate # 202Name: Arta Charlotte HAAKONSONFemale Caucasian U S Citizen SS# 567-01-0899Born: Nov 18, 1893 Austin, TXOccupation: Retired School Teacher 30 years Marion School Dist. Resident of CA 70 yearsFather: John Ford b. LAMother: Mary Ann Henderson b. GADied: Dec. 14, 1974 6:10 p.m. St. Elizabeth HospitalBurial: Dec 18, 1974 Oak Hill CemeteryFuneral arrangements: Chapel of The Flowers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så fant jeg Herman, Valborg og 1 sønn, K. f 1875. Denne K må vel være Halvor. Kan Haakon ha dratt i forveien, han var jo 20 år i 1886, eller kanskje senere. Det ser ut for at de dro fra Kristiansand 8. juli 1886 med Hekla, Thingvalla.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=KRISTUT&gardpostnr=9731&merk=9731#ovre>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.