Gå til innhold
Arkivverket

[#41259] Gunner; bruker av Nordre Nes i Grue; 1500-1600-tallet


Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Jeg trenger hjelp til å finne ut mer om Gunner. Han var bruker av Nordre Nes i Grue; i følge Sør-Odal bygdebok bind 8 s. 514. Jeg er etterkommer etter ham og sønnen Kolbjørn Gunnersen; bruker av Øvre Øyen i Sør-Odal. Kolbjørn skal det visstnok stå noe om i Grueboka II s. 873, så dersom noen har tilgang til denne må de gjerne slå opp.Gunner på Nordre Nes skal ha vært bruker i alle fall til 1600. Sønnen Tørris tok over etter Gunner.Dersom noen veit mer om Kolbjørn og Gunners aner, mottas opplysningene med takk.Mvh. M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Til innlegg (1):Du bør absolutt få tak det bindet av bygdeboka for Grue som Hans Marius Trøseid ga ut i 1994: 'Nes : gardsnr. 93 : Gards-, bosetnings- og slektshistorie', ISBN 82-993366-0-0. Her er den i basen til Deichmanske: LenkeDet var skifte etter Gunner og Eline på Nes i 1601, og her kommer det fram mye slektsinformasjon. Jordegodset på skiftet etter Gunder og Eline var 2 huder i Nes i Grue, 1 hud i Grøset i Grue med 4 skinn i Fosseid, 7 lispund i Hokåsen i Brandval, 1 hud i Øvre Øyen i Odalen samt 1 hud i Songnes i Odalen.Men Gunners aner kan det ikke sies så mye om, bortsett fra at de trolig var fra Rud i Sør-Odal.Hans første kone var Olaug (Jonsdatter) Berger i Brandval, hans andre var Eline Nes i Grue. Han hadde barn med begge. Jeg har ikke full oversikt, men her er i alle fall de jeg stammer fra:Med Olaug Berger:1) Berger Gundersen, brukte Nordre Gjølstad i Brandval ca. 1613-1644.Med Eline Nes:1) Tørris Gundersen, overtok på Nes i Grue, d. ca. 1631. Brukte 2 huder i Nes i Grue. I 1628 var jordegodset hans 9 skinn i Nes i Grue (senere 1 hud = 12 skinn), 1 hud i Peksrud i Grue, 1 hud i Grinder i Grue og 8 skinn (10 lispund) i Mellom-Vågstad i Nes på Romerike. Det er mye diskutert hvor godset i Vågstad kom fra, men jeg velger å tro at han fikk det med sin kone fra Grinder. Etter hans død, eide i 1635 hans datter, Eli Peksrud 3 skinn i Vågstad og hans svigersønn Ole Bjørnsen Øde-Nes (senere Kvisle) 3 skinn til. Før 1647 ble Ole Bjørnsen eier av 8 skinn i Vågstad i Nes på Romerike.2) Tosten Gundersen, på Nedre Nordset i Sør-Odal, d. ca. 1650. Han var bruker av Nedre Nordset i Sør-Odal ca. 1610-50, og var trolig gift med odelsjenta her. I 1615 eide han 15 lispund i Nordet og 10 lispund i Nes i Grue.3) Kolbjørn Gundersen, på Øvre Øyen i Sør-Odal, d. etter 1643. Kolbjørn var bruker av Øvre Øyen i Sør-Odal ca. 1600 - ca. 1643, og i 1615 eide han 15 lispund i Øvre Øyen, 5 lispund i Songnes i Nord-Odal, 10 lispund i Haug i Nord-Odal og 1 hud i Retterås i Hof i Solør. I 1616 ble en del av godset beslaglagt av kronen for manglende betaling av krigsskatt. Men i 1624 søkte han og noen andre bønder fra Odalen Kongen om å få kjøpe godset tilbake - og det fikk de.4) Rønnaug Gundersdatter, g.m. Erik Gundersen på Kongsgården i Grue, d. ca. 1635 (litt usikker på om denne er 100%)5) Goro Gundersdatter, g.m. Torkel Mo i Grue, d. før 1593.Inlegg (2) velger jeg å overse, da jeg ikke helt kan finne ut hvilke primærkilder som er brukt.Grue ligger forøvrig ikke i et generelt fylke, men i fylket Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Hei, og takk for svar begge to.Jeg skal definitivt låne det bindet av bygdeboka du nevner. Lars Ove; jeg ser det er opplysninger fra FamilySearch, og som Frank sier er det uvisst hvilke kilder som er brukt. Men det ser jo ut til å stemme med det som Frank skriver.Forøvrig ser jeg nå at jeg også er etterkommer etter Gunners sønn Tosten; uvisst av hvilken grunn har jeg ikke tidligere ført opp foreldre på ham. Så det her var svært interessant.Og som du sier Frank; Grue ligger som jeg godt veit i Hedmark; jeg er altfor dårlig til å spesifisere innleggene mine. Se gjerne innom tema nr. 41245; så langt har jeg ikke fått svar. (Muligheten for å få svar hadde vel vært større om jeg hadde lagt dette innlegget til Hedmark-gruppa..)Mvh. M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til FrankHelt enig med deg å kanskje måtte overse det som finnes på FS/IGI, det er mye tull der. Men i noen tilfelle kan det være riktig. Synes forøvrig kildehenvisninen som : 'Record submitted after 1991 by a member of the LDS Church. No additional information is available. Ancestral File may list the same family and the submitter.' kunne vært mer spesifikkMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Hei, en pussig sak. Jeg var akkurat kommet hjem fra Riksarkivet hvor jeg fant opplysninger om mine forfedre i Øvre Øyen i Sør-Odal i Bygdebok VIII som jeg slo opp på fort ved å velge riktig bygdebok i Sør-Odal på måfå. (Jeg er også etterkommer av Gunner Nes og sønnen Kolbjørn Gundersen, samt videre hans sønn Gunder Kolbjørnsen og hans sønn Torsten Gundersen som eide og brukte Rustad og Langerud gårder i Østre Aker, ca. 1677-1721 osv.)Akkurat da jeg kom hjem sto nettopp dette temaet øverst på debattforum. Dermed fikk jeg flere opplysninger.Du snakker om sammentreff !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.