Gå til innhold
Arkivverket

[#41260] Kristoffer Gardsen og hans foreldre


Gjest P Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest P Evensen

Kristoffer Gardsen Langeröd, Nötterö i Vestfold var sönn av Gard Larsen f 1682, d 1760 (muligens fra Rakkås)og Kristine Pedersdatter f 1676, d 1761 Er det noen som vet noe om Gard og Kristine ? Hvor de kom fra, foreldre osvmvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

'Gar Larsen paa Rachaas' døper sønnen Syver 11. november 1713. Faddere er Anne Lars Rachaasis, Elizabeth Ramli fra Borre sogn, Halvor Rygland i Borre sogn, Truels Larsen og Anders Larsen Cønil begge fra Borre sogn.En mulighet er at Gard Larsen er identisk med den Gard Lørje som døper datteren Anne i Borre 10. desember 1710.Bygselmann på Lørje 1662-1675 heter Gard Enersen. En datter var gift med Lars Reiersen Reir. Av 9 barn lister Borre bygdebok først opp Gard, med ukjent skjebne. En Anders, men ingen Truls, Elizabeth eller Halvor blant barna. En svigersønn heter imidlertid Halvor Jacobsen (f. 1692, bruker Lørje 1737-1765).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Holt Jacobsen

Jeg har funnet skipper Gard Erikssøn, Gunnarsrød, Tjøme. Han er efter det jeg har notert født i 1628 og døde 22. desember 1712 på samme sted. Han var gift med Mari Reiarsdatter fra Hvasser. Jeg har registrert at de hadde 6 barn. Reiar, Torbjørn, Erik, Guri, Inger og Kari. Inger døde 8. juli 1731, og Torbjørn døde 3. juli 1735. Jeg har ikke fødselsdatum på noen av barna. Torbjørn var gift 29/12-1704 med Anne Evensdatter f.1674 fra Treidene, Tjøme. De hadde datteren Mari Torbjørnsdatter f. 1708 på Sandbek, Tjøme og gift 2 ganger og hadde 5 barn. Håper jeg har truffet blink. (Har navnene på de 5 barna) Med vennlig hilsenBjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Det rinner meg i hu at Gard Einarsson på Lørje, muligvis skal være en bror av min ane Arne Einarsson på Sollerød i Undrumsdal. Det er vel også en bror Kristoffer Einarsson. Sistnevnte må jeg imidlertid sjekk opp nærmere.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Ifølge Våle bygdebok, 1 bd. (annen del), s. 1288 (Nordre Sollerød):' Arne Enerssøn, 1649 1703. I 1647 eide han også 1 bpd 3½ m smør i gården, og bodde da på Vestre Sande i Borre. Hans brødre Gård og Kristoffer eide hver 11 m smør. (...)'.Nå er det ikke sikkert at dette er den riktige kretsen i forhold til den Kristoffer Gardsen som er omspurt. Gard-navnet finnes også i Stokke på slutten av 1500-tallet. Og her må man ta en generasjon om gangen.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

For å få bekreftet eller avkreftet om Gard Larsen Rakkås er sønn av Lars Reiersen, bør du saumfare kirkebøkene for Borre og Slagen for å kartlegge faddere til Gard Larsens og Lars Reiersens barn. Kirkebøkene kan lånes inn til ditt lokale bibliotek på mikrofolm, eller du kan vente til Arkivverket har fått skannet dem og lagt dem ut på internett.Videre bør du undersøke om det finnes skifter som kan gi nærmere avklaring. Skifteregister for Borre 1700-1766 finnes her: [url="http://www.vestfold-slekt.net/skifter-jarlsberg.html>LenkeBorre bygdebok vil etterhvert bli oppdatert og lagt ut på nettet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.