Gå til innhold
Arkivverket

[#41261] Tyding av kirkebøker


Gjest Per Nygård
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nygård

Står fast når det gjelder å tyde 2 kirkebøker og håper det finnes noen eksperter der ute som kan hjelpe meg!'Kirkebok 1': [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050610020319.jpg>LenkeDet er post 26 øverst på siden det gjelder. Hva står foran brudeparets navn? Etternavnet på bruden og brudens far. Navn på forlovere.'Kirkebok 2':

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Per.Er litt usikker på noe, men da kommer det nok noen inn å retter det opp!!Den første: Uk. =Ungkarl Musketer Christen Ingebrigtsen Skjenna, far: Skomager Ingebrigt Christensen. Pige Marta Nielsd. Torrejuul/Tossejuul, far: Grdmd. Niels Torrejuul/Tossejuul. Forlovere: Halvorsen - Corporal. S.S. Lein - Visecorporal. Han vaksinert, hun naturlige kopper.Den andre - tror ikke det står skomager - usikker, men foreslår: Postmager Christen Ingebrigtsen Dahl og Hustru Martha Nielsdatter, Log. - mulig forkortelse for Logerende - hos ?Tømmer? mand Peder Rasmussen i Øverihlen. Faddere. Smedsvend, Moderen, Ane Martha/Marthe Huusbye, Voldmester John Huusebye.Kommer sikkert inn en av 'Mesterne' for å rette opp noe, men....Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nygård

Hei Lillian og takk for raskt svar! Spesiellt er tydinga av Marthas etternavn viktig for meg da jeg ikke har kommet vidre bakover fra henne. Torrejuul/Tossejuul kan forhåpentlig vis være noe å gå vidre med i Stangvig på Møre :)Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Per.Se her i FT1865 - Skrives Torjuul: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f61564&gardpostnr=542&merk=542#ovre>LenkeTenkte at den Kristen Nilsen Føderaadsmand 56 år her muligens kan være broren til Marta Nielsdatter - denne vil være etter alder i FT født ca. 1809, mens Marta er 29 år i 1841 - altså født ca 1811 - 12.Kanksje en pekepinn dette - men se om du finner ut av det - jeg sier ikke at dette er korrekt.Prøv å søk på Familysearch - kanskje det dukker opp noe der:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Nok en gang: Finner Marte Nilsen f.25/6 1811, dpt: 30/6 1811 Stangvik, Møre og Romsdal på FS. Hennes foreldre er: Niels Christensen og Hendrika Bastiansdatter.Denne er ihvertfall en god kandidat og som du ser så er farens farsnavn Christensen...nr. 2 på FT1865 Kristen Nilsen kan være førsefødte sønn av ekteparet Niels Christensen og Hendrika Bastiansdatter!!??Prøv deg på FS - du kan bli overrasket over hva du finner, men husk - sjekk det med orginale kirkebøker når du får anledning til det.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen Per.Tror ihvertfall at du bør ta vare på det jeg fant til deg i de to foregående innlegg pluss det som kommer her - det ser meget lovende ut for videre forskning. Finner på FS disse søsken av foreldreparet Niels Christensen og Hendriche/Hendricha Bastiansdatter.Guru(Skal vel være Guri) f.15/4, dpt 21/4 1805, Marit f.29/8, dpt 30/8 1807, Christen f.29/1, dpt 4/2 1810, Bastian f25/6, dpt 30/6 1811(denne muligens død),Marthe f.25/6, dpt 30/6 1811(Tvilling med Bastian) Bastian f.7/1, dpt 23/1 1814 - alle født i Stangvik Møre og Romsdal. Foreldrene viet 1/7 1804 Stangvik.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Merknad til kyrkjebok 1: Forlovarane er I. eller J. Halvorsen. (I'en eller J'en er samanskriven med H'en i Halvorsen). Den andre er S.P. Lein.Kyrkjebok nr. 2: Fadderane er: 'Foreldrene, Madame Marthe Huusbye, Voldmester John Huusbye.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Gunnar.Ettersom du klarer det andre så hvorfor ikke bekrefte eller avkrefte Postmager og Tømmermand - der har jeg skrevet spørsmålstegn og at jeg er usikker - da får Per alt riktig med en gang!!At du får til foreldrene av de første fadderne må bero på en meget oppadgående 'E', men du har nok rett!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Iflg ”Folk og Heimar i Åsskard” side 99, av Hans Hyldbakk gifter en Henrikka Bastiansdatter f 1771 seg med Nils Ansteinson Torjul i 1804. Henrikkas bror Augustinus skal iflg den samme bok giftet seg med Nils søster Magnhild (også Ansteinsdtr.) i 1802.Lenger ned på samme side står det at ”Augustinus og Margrete Kristend. hadde sju born” oppfatter at det dreier seg om den samme Augustinus(Henrikkas bror).Finner ikke navnet Anstein/Arnstein på Møre ved 1801 tellinga.Hendrika/Henrikka finnes her i 1801 og hennes bror Augustinus. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=f11564&gardpostnr=108&personpostnr=2132&merk=2132#ovre>Lenke Søskene Nils og Margrete finnes her i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Britt Iren.Det er et helt annet ektepar - i henhold til FS ihvertfall: Nils Ansteinson, født ca.1770 Torjul gift 1804 Halsa Nordmøre med Henrikka Bastiansdatter.Selvfølgelig kan det være dette ekteparet Per skal ha..., men Per nevner selv Stangvik.Søk i FS gir ingen barn på dette ekteparet du nevner, men selvfølgelig kan de ha barn for det - mangler jo mye i FS - som jeg 'KUN' bruker som oppslagsverk - det er mye feiltolkninger der og alt bør sjekkes opp mot orginale kilder.Nils Christensen og Henrika Bastiansdatter har ihvertfall en datter med riktig navn - Marte/Marta Nielsdatter - født på Nordmøre - og fødselsår for Pers utgangspunkt i vielse og barnedåp.....uansett - Per finner nok ut av det!!Begge disse stedene er vel på Nordmøre!!??Også på FS: Henrikka Bastiansdatter With født 1783 Aasskard Møre og Romsdal av foreldre Bastian Mikkelsen With og Maret Augustinusdatter - dette er nok henne du mener selvom fødselsår viker 12 år fra Boka du henviser til!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Mulig jeg har mistolket deg Britt Iren....denne Niels Christensen 30 år i FT1801 på Garden Torjull...kan det være han som gifter seg med Henrike/a Bastiansdatter i 1804...som igjen blir foreldre til Marte/a Nielsdatter f.1811...??Da henger vel det meste sammen til slutt!!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nygård

Lillian,Brit Iren og Gunnar! Takk for all hjelp såvel med tyding og vidre søking! Her har jeg fått mye å jobbe vidre med. Tusen takk! Martha er forøvrig min tippoldemor, født i Stangvig prestegjeld. (Mer visste jeg ikke om den greina) Lillan: Du var i tvil om tittel i innlegg 2, har fått bekreftet at tittel skal være Postmager. :) Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Per. Da ser det jo lovende ut det som jeg fant på FS og FT1865!! Tror også gjerne at den siste FT1801 som Britt Iren satt opp til deg kan være rett Niels Christensen, men du må gå til orginale kirkebøker for å kontrolere!!Halsa er vel i Stangvik prestegjeld det også!!??Du får heller komme tilbake om det er noe som stopper, det finnes mere om denne familien på FamilySearch!!Flott at det var Postmager - da var ihvertfall den rett!!Lykke til!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Hei igjen.Min tanke var at Ansteinsson/ dtr måtte være feil da jeg ikke kan finne noen(mulig jeg ikke søker rett!) med dette navnet på Møre(eller Sør-Trøndelag) ved FT 1801. Min antagelse var at søskene på Torjul giftet seg med søskene på Settem, som Hyldbakk skriver, men at både han og FS oppgit feil farsnavn på Torjulsøskene ?!Hvor er Nils Ansteinsson og søstera Magnhild Ansteinsdtr. Torjul ved FT 1801?Henrikka Bastiansdatter på garden Settem er 29 år ved FT 1801 og det stemmer bra med f 1771 og hun er datter av Bastian Mikkelsen og hans 2. kone Maret Augustinusdatter fra Halsa(iflg Hyldbakk). With navnet er også nevnt flere ganger under gården Settem. Garden Settem lå/ligger i Åsskard (den gang Stangvik prgj.), hører i dag til Surnadal kommune.Halsa på Nordmøre var på den tiden annekssokn under Stangvik prestegjeld.Hvor er Henrikka Bastiansdatter f.1783 ved FT 1801?Iflg Hyldbakk døde Bastian Mikklesen i 1781 og Maret Augustinusdatter i 1803 og hun finnes på Settem i 1801 sammen med sine barn(se lenke i innlegg 10). Hun har riktignok fått feil etternavn.Som du sier i innlegg 5 Lillian er det vel ikke usannsynlig at dette er sønn av Nils og Henrikka. LenkeRegner med at noen med Halsa bøkene kan si mer om denne fam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Britt Iren.Jeg vet at det er en god del feiltydinger i FS, men det er det også i Folketellinger og Bygdebøker. Alt er jo sekundære kilder og derfor bør alt som kan 'Skjekkes' - sjekkes opp mot orginale kilder. Hvordan noen klarer å feiltyde Christensen og Ansteinsson er for meg en Gåte, men noe av skriften er jo så 'Forferdelig' noen ganger at det nesten er håpløst. Slitasje på orginale kilder er også en 'Hemsko' for tyding mange ganger. Det er vasneklig å peke på hva som er feil og ikke så lenge alt er sekundært.Slik som i FT1865 er jo alder en gåte til tider - ofte helt opp i 4 år feil og det gjelder begge veier!!Tror det lureste for Per er å gå gangen i orginale kirkebøker og kilder ellers for å finne det rette. Alt annet må betraktes som 'oppslagsverk' for om mulig å 'lette' på mengden av materiale å gå igjennom.Det som er litt vasnkelig til tider er å vite hvor 'Erfaren' personen som søker hjelp er - er derfor veldig redd for å villede, men også redd for å rettlede for mye. Man blir jo aldri 'Helt utlært' i dette, vi finner jo stadig nye måter å løse 'Gåtene' på....På FT1865 i Innlegg 4 ser mann jo også at Kristen benytter navnet Bastian på en av sine sønner - ja faktisk to - tvillingen til Marte dør jo og en ny blir født!! En sammenheng her er det nok, men jeg kan ikke si at jeg kjenner Møre så godt tross nesten 3 år i arbeid på Hurtigruta, Slektsforskningen kom mange år senere!Skal bli spennende å se om dette henger semmen - håper Per forteller oss det når han har funnet ut av det!!Håper noen med bøker fra Halsa kommer på banen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nygård

Tar med alle opplysningene fra dere og sjekker på Statsarkivet her i Trondheim senere. Kommer tilbake om jeg finner ut av det! Lillian, du skal ikke være redd for å hjelpe meg for mye, så veldig erfaren på dette er jeg ikke. :) Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Garden Torjul ligger nok i Torjulvågen som i dag hører til Tingvoll kommune, men den gang Halsa sokn i Stangvik prgj. Aktuelle bygdebøker må da være fra dette området.Som Lillian påpeker er det vel 'feil' i de fleste bygdebøker, enten tydet feil eller rett og slett bare skrevet feil navn. Hyldbakk har skrevet mange 'slektsbøker' og det finnes både feil og mangler i de også. Men det er godt å ha noe som utgangspunkt for å begynne å lete og sjekke opp selv.Mvh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Per.Høres HELT fornuftig ut å dra på Statsarkivet i Trondheim. Gleder meg til å høre resultatet...og flott at du sier det som det - hjelper gjerne den som vil ha hjelp. Uansett - ingen av oss kan ALT, lærer stadig noe nytt og det er 'Givende' i denne hobbyen. Er det noe du lurer på så SPØR - meg finner du her:LenkeMvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.