Gå til innhold
Arkivverket

[#41268] Hva skjedde med Kristianne Ingbarda Johansdatter (Holmemo) født 12.juni 1883 ?


Gjest Oddrun Ronessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddrun Ronessen

Hei. Kan noen hjelpe meg med å finne ut hva som skjedde med Kristianne Ingbarda Johansdatter Holmemo, født 12.juni 1883 på Holmemo i Lenvik? Kristianne dro til Oslo mot foreldrenes vilje og fant seg jobb der. Hun og ei venninne som jobba på hotell bestemte seg for å dra til Amerika for å tjene bedre. Hva venninna heter vet vi ikke, men de reiste i lag 4. apr. 1913 til North Dakota. Se Lenke. Kristianne hadde lovd familien å holde kontakten, og hun skal ha sendt et brev fra England som kom fram, men noe brev fra Amerika fikk de aldri. Da ingen hørte noe mere fra henne bestemte broren, Lorents, seg for å dra og lete etter henne, men han lyktes ikke. Familien ba om hjelp fra Frelsesarmeen, men også det uten resultat. Ingen vet hva som videre skjedde med henne. Kom hun fram? I såfall, hva har skjedd med henne i USA siden familien aldri mottok noe brev? På oversiktssiden for norske emigranter står det at Kristianne var gift, men det er ukjent for familien.Er det noen som har tips om hvordan vi kan lete videre?Mvh Oddrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

En kandidat? - funnet blant dem som ankom til Ellis Island:First Name: ChristianeLast Name: HolmenoEthnicity: NorwayLast Place of Residence: Forgnesater, NorwayDate of Arrival: Apr 15, 1913Age at Arrival: 29 Gender: F MaritalStatus: SShip of Travel: Hellig OlavPort of Departure: ChristianiaManifest Line Number: 0026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Ronessen

Hei Grethe. Takk for opplysningene. Hadde akkurat funnet de samme. Det er rett person. Lurer på hvilket navn hun er registrert med videre? Det står at bestemmelse stedet er Wildrose, North Dakoto, men det er jo ikke sikkert hun kom dit. Håper på innspill for å komme videre.Hilsen Oddrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Ronessen

Prøver en gang til om det er noen som kan hjelpe med å finne Krisianne Holmemo i USA. Hun reiste fra Oslo 4. april 1913 og ankom New York 15. april 1913. Da oppgis hennes navn å være Christiane Holmeno. Bestemmelsested oppgis å være Wildrose, Williams, North Dakota. Ved ankomst i York York stopper alle spor.Håper noen har tips til videre leting.Hilsen Oddrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kurt Østbye

Joda, Kristiane kom frem hun ........New York Passenger Lists, 1820-1957 Name: Christiane HolmeinoArrival Date: 15 Apr 1913Estimated Birth Year: abt 1884 Age: 29 Gender: FemalePort of Departure: Christiania Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: Hellig Olav Port of Arrival: New York, New York Nativity: NorwayBirth Location: Norway Birth Location Other: nardland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

På Passjerlisten er hun oppført som 'housekeeper'. Siste adresse i Norge var 'Frognerseter'. Nærmeste slekt er 'Sørensen Nordland og 'mother' Johanne Andersen.Kristiane skal til Wildrore i North Dakota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Skipets kaptein har også fylt ut et skjema 'Records of Aliens Held for Special Inquiry'.Der står det en Christina Holmemo, 9 år (? alderen står ikke på selve dokumentet) som er 'detained'. Kansje hadde de med seg 'for mye' av et eller annet, det er mange personer på listen så noe alvorlig har det neppe vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ref. forrige innleggNew York Passenger Lists, 1820-1957Name: Christina HolmemoArrival Date: 15 Apr 1913 Estimated Birth Year: abt 1904 Age: 9 Gender: Female Ship Name: Hellig Olav Port of Arrival: New York, New York

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raymond Ronessen

Takk til Kurt og Oddrun. Da emnet ble tatt opp, kom det fram opplysninger om at hun var kommet til New York 15. apr. 1913, og at hun skulle videre til Wildrose, North Dakota. Det er opplysninger etter ankomsten som har vært det store problem å finne. Det blir sagt i minneordet om mora Amalie Holmemo at dattera døde i 1913 i Amerika, men det bygde kun på en antakelse, ettersom de aldri hørte noe fra hennes. Hva som egentlig skjedde med henne, fikk ingen vite. Det er iallefall det som er blitt sagt innad i familien.Kurt - du finner alderen hennes til å være 9 år, altså født ca. 1903? Hun skulle derimot vært 29 år, født i 1883.Oddrun - Takk for lenka til minneordet om Amalie, det var helt nytt for meg. Spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg ville vel tro at det er samme dame vi finner på den ordinære passasjerlisten og personen som nevnes på listen over 'detained aliens', men at alder samt fornavnet er blitt feil.Kansje en ide å prøve finne venninnen hun skal ha reist sammen med ? Det ser ut som Kristiane bodde og jobbet på Frognersæteren i Oslo ved emigrasjonen. Det er en dame fra Grubbegate på båten som kansje er denne venninnen ? Hun ser forøvrig ut til å ha samme etternavn som Kristianes mor (?)Signe Lydia Marie Anders. ug butikd. k 01.01.1888 Grubbegt. (Oslo ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raymond Ronessen

Hennes mor, Amalie, var født Hansdatter, gift Holmemo. Faren til Kristianne Ingbarda Holmemo var Johan Martin Jørgensen Holmemo. Hun skal ha bodd i Kronprinsensgate 3 II i Oslo i tida før hun dro til USA. Det er ikke helt sikkert at hun dro sammen med ei venninne, selv om det var det hun hadde fortalt familien i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg tittet igjen på passasjelisten og Kristianes data. Når det gjelder nærmeste slektning hjemme i Norge er det nok stedet Søreisa (ikke Sørensen), Nordland, det står, samt 'mother' Johanne Andersen (Faren var kansje død).Men mor til Kristiane het vel ikke Johanne Andersen ? I Folketellingen for 1900 ser det ut som morens navn er Amalie Hansdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

OK, jeg så ikke ditt siste innlegg før jeg sendte mitt innlegg (nr. 13).Den Johanne Andersen som Kristiane oppgir som sin mor og nærmeste kontakt i Norge, må vel være den Johanne vi finner på gården Lanes i Lenvik i 1900-tellingen:Fnamn Enamn Kj. Busett Fam.st. Sivst. Yrke F.år F.stadOle Matias Olsen Fisker selveiende gaardbrug. 1851 MålselvJohanne Andersdatter kone 1854 MålselvI denne familien finnes også en datterAmalie Olsdatter Skolepige født 1889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raymond Ronessen

Det kan godt stemme at det står Sørreisa, for 2 av brødrene til Kristianne hadde allerede flytta til Sørreisa da hun dro. Men jeg kjenner ikke til denne Johanne Andersen. Hun nevnes vel heller ikke i minneordet om mora Amalie som Oddrun Flovik sendte lenkte til i innlegg 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Ved innreise til USA står det Admitted på Christiane, så hun slapp nok inn i USA.Det står Mother Amalia Hansen, Sørreisen, Nordland. Den Johanne Andersen som er nevnt i innlegg her, er mor til passasjeren som står rett etter Christiane.Christiane skal til venn Hans Sten, Wildrose, ND.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raymond Ronessen

Hei Hanne Line. Det høres straks mer riktig ut. Har også stussa på denne vennen Hans Sten som hun skulle til i Wildrose. Jeg fikk spurt bestefaren min før han døde om han visste hvem denne Hans Sten var, og det var et utkjent navn for både han og søsknene hans. De hadde aldri hørt noe om at hun skulle til noen bestemte personer i USA.Jeg forsøkte for en tid tilbake siden å finne mer om denne Hans Sten, men jeg fant ikke så mye. Tror ikke engang jeg fant navnet hans i Wildrose.Raymond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det er flere norske familier som heter Sten som bor i Ramsey county, North Dakota. Her er en av dem:1920 United States Federal CensusName: Hans H StenHome in 1920: Lawton, Ramsey, North DakotaAge: 51 years Estimated Birth Year: abt 1869 Birthplace: NorwayRelation to Head of House: Head Spouse's Name: Annie Father's Birth Place: Norway Mother's Name: Maret Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1888Household Members: Name Age Hans H Sten 51 Annie Sten 51 Maret Sten 78En annen Hans Sten ankom USA i 1909 men han var født i 1903 og altså 10 år yngre enn Christiane. Han bor fremdeles i Ramsey, N.D. i 1930 census.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Jeg så også denne Hans Sten, men han bor i Ramsey county i både i 1910 og i 1920. Wildrose ligger i Williams county. Og de er ikke i nærheten av hverandre.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja dette er en skikkelig nøtt, fint at du såg at Amalie Hansdtr. var next of kin. Men hvor fant du henvisningen til Hans Sten i forb. med Christianes immigrasjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Klarer ikke finne henne. Kansje noen med tilgang til avisartikler kan lete litt ?En drastisk mulighet kunne være å forsøke å spore opp etterkommere av personer som er på passasjerlisten og høre om de skulle ha noen info. F.eks. denne Signe Lydia Marie Anders. som skulle til en Gustav Pettersen i Brooklyn, New York.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.