Gå til innhold
Arkivverket

[#41270] Gamle Bærums slekter


Gjest Håvard Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Håvard Olsen

Min forfar Gulbrand Olsen er bruker på Haug i Vestre Bærum i Akershus i 1660-manntallet.Han er sønn av Olle som er bruker på Haug iflg. skattematrikkel 1647.Noen som har informasjon om denne Olle? Og hans aner?Står ingenting om dette i Bærums bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Næss

Her er noen detaljer fra min database, men det finnes sikkert feil:Gullbrand Evensen Haug Nedre sp: ukjent (sp = ektefelle)dtr. Anne Gulbrandsdtr. HAUG Nedre sp: Even Olsen HAUG Nedre (f. ca..1658 - i Bærum ? Bruker ca. 1700; d. 4 Sep 1736-Bærum - 78 år.) deres 4 Barn:a: Jacob Evensen HAUG Nedre (f.1710-ca.?? i Bærum ?) sp: Mari Larsdtr. Haug Nedre BJERKE 'Kari' (f.1710-Ca.?? - Bærum? 2 av disses barn er kjent: - Mari Jacobsdtr. HAUG (f.14 Jul 1733-Bærum) - Marthe Jacobsdtr. HAUG (f.11 Mar 1736-Bærum)b: Karl Evensen HAUG Nedre (f.ca. 1700- Bærum ?; d.16 Jun 1746-Bærum - 45 år. sp 1: Johanne Pedersdtr. ENDE, Haug, Bjerke (f.1722-Bærum?; d.12 Apr 1792-Bærum) 1 sönn er kjent: Jakob Karlsen HAUG [nedre] - (d.1747-Bærum = döde ung ?) sp 2: Ragnhild Helgesdtr. HAUG (f.1703-ca. - Bærum ?; d.15 Jun 1742-Bærum - 38 år.) 1 sönn: Even Karlsen HAUG Nedrec: Anne Evensdtr. HAUG Nedre, Skollerud sp: Ole Halsteinson SKOLLERUD + Haug övre ? & Solberg (f.Feb 1660 ?? -Ca. - Bærum;d.17 Apr 1733d: Marthe Evensdtr. HAUG - Nedre, Kirkeby-L. (b.1700-Ca. - gift på Kirkeby i Lommedalen ?; d.1734-Bærum) sp: Syver Helgesen KIRKEBY-L.. (b.1690-Ca. - Sold Farm 1755;d.1766-Bærum - 76 Yrs.) 3 sönner: - Ole Syversen KIRKEBY-L. (f.för 1734-Bærum)- Hans Syversen KIRKEBY-L. (f.för 1736-Bærum)- Jon Syversen KIRKEBY-L Ulverud, solgte odelsretten til Haug 1762 (f.för 1740-i Bærum)Kirkeby-L =Kirkey i Lommedalen. / Håper at det er til litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Næss

Her er noen detaljer fra min database, men det finnes sikkert feil:Gullbrand Evensen Haug Nedre sp: ukjent (sp = ektefelle)dtr. Anne Gulbrandsdtr. HAUG Nedre sp: Even Olsen HAUG Nedre (f. ca..1658 - i Bærum ? Bruker ca. 1700; d. 4 Sep 1736-Bærum - 78 år.) deres 4 Barn:a: Jacob Evensen HAUG Nedre (f.1710-ca.?? i Bærum ?) sp: Mari Larsdtr. Haug Nedre BJERKE 'Kari' (f.1710-Ca.?? - Bærum? 2 av disses barn er kjent: - Mari Jacobsdtr. HAUG (f.14 Jul 1733-Bærum) - Marthe Jacobsdtr. HAUG (f.11 Mar 1736-Bærum)b: Karl Evensen HAUG Nedre (f.ca. 1700- Bærum ?; d.16 Jun 1746-Bærum - 45 år. sp 1: Johanne Pedersdtr. ENDE, Haug, Bjerke (f.1722-Bærum?; d.12 Apr 1792-Bærum) 1 sönn er kjent: Jakob Karlsen HAUG [nedre] - (d.1747-Bærum = döde ung ?) sp 2: Ragnhild Helgesdtr. HAUG (f.1703-ca. - Bærum ?; d.15 Jun 1742-Bærum - 38 år.) 1 sönn: Even Karlsen HAUG Nedrec: Anne Evensdtr. HAUG Nedre, Skollerud sp: Ole Halsteinson SKOLLERUD + Haug övre ? & Solberg (f.Feb 1660 ?? -Ca. - Bærum;d.17 Apr 1733d: Marthe Evensdtr. HAUG - Nedre, Kirkeby-L. (b.1700-Ca. - gift på Kirkeby i Lommedalen ?; d.1734-Bærum) sp: Syver Helgesen KIRKEBY-L.. (b.1690-Ca. - Sold Farm 1755;d.1766-Bærum - 76 Yrs.) 3 sönner: - Ole Syversen KIRKEBY-L. (f.för 1734-Bærum)- Hans Syversen KIRKEBY-L. (f.för 1736-Bærum)- Jon Syversen KIRKEBY-L Ulverud, solgte odelsretten til Haug 1762 (f.för 1740-i Bærum)Kirkeby-L =Kirkey i Lommedalen. / Håper at det er til litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Næss

Nei, dessverre. Ikke Olsen/Olsson på nedre Haug.Jeg er klar over at jeg var på siden av ditt spm., men min teori er at Haug var delt i to, og det er mulig at de to familiene var i slekt med hverandre.Her er jeg kommet til slutten av min kunnskap om Haug, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

7: Er vel egentlig på jakt etter begge deler(?). Altså bondeslekter som har har lange tradisjoner i Bærum.Jeg har selv vært på Deichmanske og kikket i et par slektsbøker(blant annet om slekten Voksen), men her står det mest om Øverlandslekten og andre slekter i Østre Bærum. Har ikke funnet noe om slekter i Vestre Bærum fra denne tiden, så jeg må vel til Riksarkivet.Tips og informasjon mottas med takk! Og takker også Helge for sin info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

'bondeslekter' kan jo tolkes på mange vis. Poenget er at jeg ønsker å komme lenger tilbake i anerekkene i de 'slektene' som var i Bærum på 1600-tallet. Men slekter som Leuch osv, er jeg ikke interessert i pga det er skrevet forholdvis mye om dem fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei! Mange av gårdene som idag ligger i Vestre Bærum tilhørte tidligere Asker, eks. Haslum og Tanum.Lykke til videre! Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.