Gå til innhold
Arkivverket

[#41273] Kryss foran oppføring i kirkebok, og tegn i steden for dåpsdato?


Gjest judith p. abrahamsen
 Del

Recommended Posts

Gjest judith p. abrahamsen

På denne kirkeboksida, foran pike nummer 3, Julie Susanna: Lenke står det et lite kryss. Hva kan det være?Det står heller ikke noen dåpsdato på denne jenta, bare et tegn jeg ikke klarer å tyde. Hva menes med dette?mvh judith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Det står 'Do' i dåpsfeltet. Det betyr vel ditto, da har hun samme dåpsdato som hun over.Krysset vet jeg ikke hva betyr. Kamskje presten har sjekket dåpen hennes i forbindelse med konfirmasjon eller giftemål eller noe annet?- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest judith p. abrahamsen

Aha. Ditto. Takk. Ante meg at det kanskje kunne være noe sånt. Men andre steder jeg har sett slikt har det stått «s.d.», ikke «Do».judith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg har erfaring med kryss foran dødsdato i kirkebøker for de som døde av kopper. Kan det tenkes at jenta døde av kopper? Kirkeboken og årstallet for fødselen kan kanskje gi litt nærmere informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Da tror jeg du kan se bort fra at krysset står for dødsfall på grunn av kopper. Det er vel en mulighet for at krysset er beregnet for en eller annen form for opptelling. Kanskje du finner andre personer med kryss, og kan finne noen felles kjennetegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.