Gå til innhold
Arkivverket

[#41276] Hvem var far til Albert Olsen (f. Hitterens prgj 1846) ?


Gjest Odd Weidel
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Weidel

HeiKan noen hjelpe meg å finne ut mer om bakgrunnen til Albert Olsen som drev en butikk (fiskehandel) i Kristiansund i 1900?Mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er vel Albert med kona Johanne og barna i f.t. 1900 for Kristiansund Lenke.Ser ut til at alle barna er født i Kristiansund og kona også, så da kan kanskje giftermålet være i aktuell kirkebok? Navn på brudeparets fedre kan jo gi en pekepenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Weidel

Tusen takk GretheJeg tenkte primært på hvem far til Albert igjen kunne være, men veldig fint å se dette også.Jeg skal lete videre og hvis du har noen tips så bare si i fraMvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei Odd. Siden jeg har kirkebøkene for Hitra og trenger leseøving prøvde jeg meg på Albert. Den eneste jeg finner som er lødt 1846 er denne:Jørgen Albert ægte født; 26 des 1846 og døpt i Dolm krk 24 jan 1847. Far er Ole Pedersen Hougbugten (tror jeg det står) og hustru Andrea Johannesdatter. Faddernes navn er svært vanskelige å tyde, men noen har adresse den samme Hougbugten. (Ref:HITRA MINI 634A05, folio 66, nr 7).Prøvde å finne Alberts konfirmasjon, desverre resultatløst. Familien kan jeg heller ikke finne i farten i FT 1865 på Hitra. Enten er de flyttet eller så er ikke jeg god nok til å lete.Kan være et blindspor, men det er hva kirkebøkene inneholder for 1846, og litt inn i 1847.M v h A Schjølberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Weidel

Hei Asbjørn Tusen takk for hjelpen du også. Nå har jeg søkt litt her på digitalarkivet og funnet en Albert Olsen. Kan det være han?Lenke Mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Ifølge Smøla bygdebok bind 5, side 18 av Nils Tore Leivdal og Kjell Fredly har Albert f. 1848(døpt Jørgen Albert) 11 søsken. Desverre står det ikke noe som kan hjelpe deg videre da det står kun hans fødselsår. Ellers så står det en del om hans far og noe på Alberts søsken. Mitt tips er som Grete F. skrev ovenfor at det har vært en ide å bruke resurser på å finne giftemålet til Albert og Johanne og tar vi utgangspunk i fødselsåret til deres eldste sønn Carl, så er det naturlig og søke i kirkebøkerne omk. 1878. MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Weidel

HeiJeg vil bare si tusen takk Grethe, Asbjørn og Rune Andre. Jeg skal undersøke videre de tipsene dere har gitt meg og så skal jeg legge inn mer informasjon ..... eller flere spørsmål her etterpå.:-DPå gjensynMvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Kirkebøkene for Kristiansund er brannskadde, men du kan være heldig og finne når de giftet seg, og at kolonna med brudgommens navn er leselig. Du finner mikrofilmen med kirkebøkene 1877-1879 på Riksarkivet.Jeg har sett i FT1885 for Kristiansund. Den finner du på Statsarkivet i Trondheim og en avskrift på Kristiansund folkebibliotek.'Langveien eller Løkken/matrikkelnr. 965,4de EtageAlbert Olsen, m, 1854, Hitteren/Handelsmand (omreisende)Johanne Olsen, k, 1852, KristiansundKarl Olsen, m, 1878, KristiansundArne Olsen, m, 1881, KristiansundGunnar Olsen, m, 1883, KristiansundOve Johan Olsen, m, 1885, Kristiansund I FT1875 i Kristiansund er det en Albert Olsen som er ugift matros og sjømann, født i 1854 og fødestedet var oppgitt til Frøien.Kan dette bety at alderen på Albert Olsen i FT1900 er betydelig feil? 8 års forskjell er ganske mye. Du kan jo sjekke FT1891 på Riksarkivet og se hvilket fødselsår han står oppført med der. Alternativt kan du finne ut når han døde, og se hvor gammel han var da. Kanskje du også kan sjekke originalen av FT1900 på Riksarkivet og se om det står det samme som i den digitale avskriften som finnes på nettet. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Jeg kan kanskje spare deg for oppslaget i FT1891, da ETC Lenke i sitt familieregister tok utgangspunkt i akkurat denne folketellinga. Der står det følgende om familien:'Olsen, Albert Gunerius f. 1854 Storhallaren Sør-Frøya + 4/3 1936. Fiskehandler. Nevnes 1875 som matros og bodde hos Rasmus Lossius.x Johanne Caroline Johansen f. 1852. Datter av repslager Johan M. JohansenB1. Karl Johan Olsen f. 1878 Kr.sundB2. Arne Sigurd Olsen f. 1881 Kr.sundB3. Gunnar Olai Olsen f. 1883 Kr.sund +29/7 1950 Haugesund. Stuert, Haugesund.B4. Ove Johan Olsen f. 1885 Kr.sund. FiskehandlerB5. Gerda Karoline Olsen f. 1887 Kr.sundB6. Janus Ragnvald Olsen f. 29/3 1889 Kr.sund. Fyrbøter.B7. Otto Veidel f. 1891 Kr.sund +5/2 1951x Margot Raaket f. 1897B8. Broder Fredrik Olsen f. 18/8 1893. Bybud.' I Tidens Krav onsdag 5. mars side står dødsannonsen og et minneord:'Dødsfall. En av vår bys eldste borgere forhv. fiskehandler Albert G. Olsen er død 82 år gammel. Olsen var født på Storhalderen, Frøya, men kom i meget ung alder til Kristiansund. Han arbeidet først på pakkhusene som fiskearbeider. Seilte også en lang tid som skipper på Nordlandet. Senere etablerte han egen fiskeforretning som han drev i mange år til alderen tvang ham til å gi op. Albert Olsen var en arbeidets mann, som arbeidet fra morgen til kveld for sig og sin familie. Han var en grei og liketil mann og godt likt av alle som han kom i berøring med.'I dødsannonsen står det at han var 82 år gammel. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Odd Weidel

Hei Asbjørn SchjølbergSiden de kirkebøkene er såpass skadet kunne jeg bedt deg se om du fant noen Albert Gunerius Olsen født på Hitra 1854 (mest sannsynlige årstall, men mulig mellom 1846-1854)?Mvh Odd Weidel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Weidel

Oi, det var kjapt svar. Ta den tiden du trenger, og skulle du ikke få tid så skjønner jeg det. Jeg er uansett veldig takknemmelig.Litt av problemet i denne debatten er at kirkebøkene for Kristiansund er skadet for den aktuelle perioden, samt at vi har to ganske forskjellige fødselsår på Albert (FT 1900 har 1846 og i Tidens Krav har dødsannonsen 1854).:-) Mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei igjen. For å si det sånn; jeg kan ikke finne noen Albert Gunerius født i tiden 1846 til og med 1851 på Hitra. Dessverre viser det seg at jeg har et hull i kirkebøkene deretter slik at jeg ikke kan sjekke 1854. Håper noen andre kan bidra her.Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Her er jeg igjen. Har nå sjekket 1854, Hitra, blant de skannede kirkebøker og der fant jeg : Albert Gunerius, ægte, f. 14 april 1854 og døpt 18. august samme år, far er inderst Ola Olsen og mor er Gurina Rasmusdtr? (eller noe sånt). Hjemsted er vanskelig å lese, men prøver meg med å gjette på Hellandsø/Hellesvik e l. (meget utydelig). Men du kan jo slå opp selv kanskje på side 50 i kirkebok for Hitra (Dolm) 1852-1854 her på Digitalarkivet. Lykke til videre.Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Etter litt mer søking finner jeg at gårdsnavnet trolig er Hallervik/Hellervik; hvilket finnes andre steder der bøkene er lesbare. En evt sjekk av konfirmasjon i 1869/1870 (på de skannede kirkebøker) bringer deg kanskje enda bedre resultater.Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...
Gjest Odd Weidel

Hei Jeg har kommer noe videre på slekten på Helleren (Frøya/Hitra). Jeg setter stor pris på innspill og kommentarer. :-D Mvh Odd

bilete2169.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.