Gå til innhold
Arkivverket

[#41277] Johannes Johannesen, Enge i Etne, g.m. Marta Godskalkdtr. Kambø, Etne.


Gjest Gunn Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Hagen

Søker opplysninger om Johannes Johannesen, Enge i Etne g.m. Marta Godskalkdtr. fra Kambø i Etne.De fikk bl.a. en datter Anna, f.15.06.1841.Hun ble senere gift med Ole Endresen, Kirketeigen, Valen i Sunnhordland.Mvh Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skal vi se, Gunn. En Johannes Johannessen, bosatt på Enge fra 1834 til 1856, fikk som enkemann en datter, Anna, i 1841, med Marta Gotskalksdatter på Norheim. Gotskalk hadde også bodd på Rame og Lussnes. Anna flyttet ut av bygden i 1853, iflg Etnesoga V s 15., mens Marta flyttet til Fjellberg i 1846. Johannes og familien emigrerte i 1856, iflg Etnesoga IV s 81.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Hei Arnfrid, dessverre har jeg ingen andre opplysninger enn navn og bosted ang. dette paret.Datteren Anna har adr. Kambe,muligens ved giftermålet.Hun var bosatt på Valen etter hun ble gift.Har ikke dato for giftermålet hennes ennå. Må nok begynne herfra og prøve å nøste meg bakover.Men takk for hjelpen!Mvh Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Hei igjen Arnfrid! Dette var kjempefint. Nå har jeg mange nye tråder å nøste opp!Takk skal du ha for hjelpen.Mvh Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bare hyggelig,Nå er skanneren min i ustand ft, ellers kunne jeg skannet sidene til deg, men du har sidetallene, så du kan jo kikke selv på biblioteket.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Johannes Johannesen var forøvrig født på Djuvik i Skånevik i 1805, mens Martas foreldre var født hhv i 1787 på Håland i Vikedal (Gotskalk) og i 1779 på Rame i Etne (Kristi Jonsdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Johannes Johannesson (frå Djuvik) var gift med Ågota Knutsdtr og Anna Larsdtr.Foreldra til Johannes Johannesson Djuvik/Enge: Siri Bjørnesdtr Djuvik (1777-1877) og Johannes Johannesson Tøsseteigen (1766-1852).Foreldra til Johannes Johannessen Tøsseteigen: Johannes Jonsson Slåkje (d. 1786) og Siri Sjursdtr Kvandal (1728-1812). (Eg kan nemna at då Siri va ca 60 gifta ho seg oppatt med ein 30-åring! Då Siri var død, fann han seg ei som var ca 60 år yngre enn Siri! Dette siste paret vart besteforeldre til mi oldemor). I ca 100 år gjekk garden vidare til ny ektemake; ungane overtok ikkje! Eg kan sjå over fjorden til Tøsseteigen (frå min barndomsheim i Skålnes). I dag er garden fråflytta og folk utanom slekta har hytte der.Alle gardane eg har nemnd her ligg i Åkra sokn i Skånevik og er omtala i band II av Skånevikssoga. Du vil og finna aner litt lengre bakover i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Mange takk til Marie Skålnes for nyttige opplysninger. Dette er mannen min sin mors-slekt, så nå blir det fjernlån av både Etne- og Skåneviksoga.Mvh Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.