Gå til innhold
Arkivverket

[#41280] Ringeriksgata, Oslo


Gjest Ola Herje Raumli
 Del

Recommended Posts

Gjest Håvard Olsen

Det finnes, etter hva jeg kan se, ingen gater i Oslo som noen gang har hett Ringeriksgaten.(Jfr. Oslo byleksikon-det burde i så fall stått der!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Herje Raumli

Jeg har funnet personer med adresse i denne gaten (Ringeriksgata 12/2) i adressebøkene for Oslo 1950-1951-1952.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Gaten er åpenbart borte, men i 1935 gikk grensen mellom Aker og Oslo bl.a. ved Trondheimsvn. og Ringeriksgaten, og Ringeriksgt. hørte i 1934 til Sofienberg skolekrets. Det sier i hvert fall noe om i hvilket område av byen gaten lå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

I min utgave av Oslo byleksikon (1966) har jeg funnet flere gater som ikke er nevnt, og så også Ringeriksgata. Jeg tror at den lå på Rodeløkka, uten at jeg kan garantere det hundre prosent. Gaten har eksistert, det er sikkert. Mvh Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

I Oslo skattetakstmatrikkel 1935/36 'utarbeidet efter Formannskapets foranstaltning ved Skattetakstkontoret' er Ringeriksgaten vist på kartplansje nr. 39. Den går østover fra Carl Berners plass, og må være første del av bakken i det som i dag heter Grenseveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

I Oslo byleksikon under Grenseveien står at lese :'Grenseveien, fra Carl Berners plass til Strømsveien 100, fikk navnet 1955, tidligere Frydensgt. og Ringeriksgt. innenfor den gamle bygrense.'Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.