Gå til innhold
Arkivverket

[#41288] Portstuen ved slottet i Oslo 1857


Gjest Thore Bakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Thore Bakk

I lysningsboken for Aker menighet (Nov. 1857) finner vi ungkar og murarbeider Jens Jacobsen fra Enerhaugen og pige Else Pedersdatter med adresse Portstuen ved slottet (Oslo).LenkeEr det noen som har kjennskap til portstuen ved slottet i Oslo (1857) ? Hva slags bolig var dette og hvor lå den ? Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er bildet av en bygning som kalles Portstuen fra denne tiden. Om det er den du søker, er jeg ikke sikker på? LenkeMulig det finnes flere portstuer i Oslo , nær slottet på den tiden?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Jeg tyder det slik at siden adressen er portstuen ved slottet, og det at Oslo er presisert, så må vi snakke om området rundt Akershus festning.Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Oslo byleksikon: Slottsparken, bygninger: 'Portstuene. Tre små våningshus oppført 1845 - 47 i èn etasje av panelt tømmer, alle tre med senere tilbygg.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Jeg kjenner til portstuene ved nåværende slott. Ved Tøyen har vi også portstuer.Det kan jo tenkes at det er disse det henvises til i lysningsprotokollen, men jeg har hengt meg opp i at det står Oslo i parentes. Næværende slott tilhørte vel ikke Oslo i 1857, men Christiania ? Med Oslo så tenker jeg på området som vi i dag kaller Gamlebyen.Tolker jeg ting helt feil her, og at det menes portstuene ved vårt nåværende slott ?Hvilken funksjon hadde disse portstuene som det tydeligvis var flere av rundt i byen ?Mvh Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg tviler på at det fantes portstuer i Oslo i 1857. Oslo per 1857 var en egen liten selvstyrt kommune, som 1859 ble en innkorporert bydel i Christiania.Slottets portstuer må ha ligget i Christiania.Tøyens portstuer per 1857 lå i Aker (men ikke i Oslo). To av portstuene lå på grensen mellom Aker og Christiania, (i Trondheimsveien) ikke mange hundre metrene fra Enerhaugen. Og ligger der fortsatt, men nå i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Takk for svar. Det ser altså ut som om slottet det henvises til i lysningsprotokollen må være det forholdsvis nyoppførte slott i Christiania, den gang i 1857. Hva så presten må ha ment med (Oslo), vet bare han. Mvh Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Onsums hus i St Hallvardsgate (i 1857 het gata muligens fortsatt Galgebergsstrædet) i Gamlebyen ble kalt Gamlebyslottet. Kanskje det er ment Onsums slott i Gamlebyen. Dette slottet er nå revet. Portstuene kan ha vært noen av de mindre bygningene langs St Hallvardsgate der inngangen til Onsum lå. Onsum var grunnleggeren av Kværner Brug, og bodde altså 1857 i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.