Gå til innhold
Arkivverket

[#41295] Munan , på første halvdel av 1300 talet ?


Gjest Leiv Magne Apelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Leiv Magne Apelseth

At det ikkje skal finnast nokon som kan gjere den artikkelen bedre enn meg er nok ei overdriving Lars. Men eg skal gå gjennom Stumpelittraturen, diverse kjelder og det eg sjølv har liggjande av relevant stoff kring Stumpane, og då sjå om eg kan bruka det til å samanfatte ein artikkel for NST. Dykk får den nok for gjennomgang alle tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Alle tiders Leiv Magne!Tar med nok en Munanreferanse fra 1317 (Groa Munansdotter):LenkeHåper du finner plass til henne blant de løse personer knyttet til navnet Munan.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kom over en del våpenbilder i våpenbokhåndskriftene i et kongelig bibliotek og Rigsarkivet i august, som var tilskrevet forskjellige medlemmer av slekten Stumpe. Fikk ikke anledning til å ta fotografier av bildene. Men kjekt å vite av slike kilder finnes. Bl a i DRA Håndskriftsamlingen XIII, Genealogisk-heraldisk Selskab, Generalia, 8o, VIII.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Are. Ho har eg alt notert, interessant samanheng ho er nemnd i. Godt voksen dame alt i 1317.Tore. Flotte greier, skal sjå om eg får sett på dei ved høve eg og. Eg har frå før Huitfeldt-Kaas H. J. (Chr. Brinchmann, Oluf Kolsrud): Norske Sigiller fra middelalderen, mogleg våpenbilda av Stumpane alt er å finna der? Men det spørs nok kven av dei det gjaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er mye segltegninger i samlingene i København (DRA), inkludert i våpenbøkene, som ikke er publisert i 'Norske sigiller' bind 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Ok Tore, er der seglteikningar i DRA vedr. Stumpane som ikkje er å oppdrive kopiar av her til lands, so lyt eg i verste fall ta meg ein tur til København for å få dei avfotograferte. Men det finnast kanskje ei moglegheit for at bilete av dei kan bestillast direkte frå DRA ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Bilder kan bestilles fra DRA, hvis man har den referansen som fotografen trenger - og den referansen må letes frem av noen. Igrunnen like greit for vedkommende å ta egne bilder, når segltegningene først er oppdaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Karin Romstad

Siden ingenting er som før og alt er i forandringen også innen genealogien legger jeg inn denne referansen fra en artikkel i Ætt og heim 2006 ved Eldbjørg Haug: Den første abbeden på Utstein og Arnbjørn av Heimnes.Herr Nicolas, sønn av Munan Biskopsson, hvis mor sannsynligvis var Ragnrid, datter av hertug Skule. Ridderen Niculas til Huseby var gift med Magnhild Kjetilsdatter.LenkeMagnhild var mor til Margrete Arnbjørnsdatter som var gift med gulatingslagmannen Bård Peterson (som kan være harding)Eldbjørg Haug viser til at Halvar Bjørkvik har ment at Magnhild først var gift med Niculas Munanson og gift andre gang med herr Arnbjørn Ogmundsson Byre. Eldbjørg Haug mener at Magnhild født ca 1250-1260 først har vært gift med en Arnbjørn, og at hun hadde datteren Margreta født ca 1275-1285 med seg inn i ekteskapet med herr Niculas. Hun holder åpent farskapet og utelukker verken abbeden Arnbjørn på Utstein kloster eller Arnbjørn på Heimnes som far til Margreta.Jeg har ofte lurt på om Bård Peterson kunne vært far til Munan Bårdson, selv om det selvfølgelig ikke er vanlig å oppkalle en stefar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har vært borti oppkalling av stemor på beg. av 1800-t. (Gausdal) og stefar rundt midten av 1600-tallet (Hadeland), så det forekom. Jeg går ut fra at det nok kan ha forekommet tidligere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.