Gå til innhold
Arkivverket

[#41299] prøver om noen kan tyde dette


Gjest Thorbjørn Håkon Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Håkon Thorsen

Hei Jeg prøver om noen kan tyde dette det er en kopi fra Dansk kirkebok 1791 Jeg klarer noe men får ikke med meg alt som står der.mh Thorbjørn H. T

bilete1115.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Wind

Hej Thorbjørn Håkon Thorsen. Når jeg nu ikke selv kan læse disse skrifter er det bra at fruen er ekspert i disse gamle skrivearter. Der står noget lignende: Øverste linie hører til den foregående dåb...'8? Octbr lode Christian Lind, Smed paa Lak....Fabriken og Judite Margrethe Jacobsen døbe en Søn, som blev kaldet Hans Christian: Madm. Maria Steenberg bar ham og Jomfru Maria CDorotheaSchultz holdt Huen. Hl. (højædle/højlærde) Sindrup Port Huusforvalter, Farver Knop og Skræder Bledel vare Faddere. ...Kan du evt fortælle hvilken kirkebog/hvilket sogn det kommer fra. Det er en fordel at vide for evt at finde en fabrik ell. lign. holdepunkter. m v hNiels Wind på vegne fru Kirsten Wind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Et større utsnitt hadde vært en fordel for å kunne sammenligne skrift. Prøver allikevel:-Den 5te(?) Octbr. lod Christian Lind, Svend@Smed paa M/W??sk??ister Fabrikenog Judite Margrethe Jacobsen døbe en Søn, som blev kaldet HansChristian. Mad:me Maria Steenberg bar ham og Jfr. Maria DortheaSchultz holdt ham. Hr. Sindrup(?) førte(?) hans for??, FarverKnop og Skræder Bledel vare Faddere.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Håkon Thorsen

Jeg takker dere begge Niels Wind og frue samt Ketil Firing Hanssen Det var jo til stor hjelp. Kopien er fra Kirkebok København Tirinitatis 1765-1792 opslag 338vh Thorbjørn H. Thorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Wind

Hej igen. Vi har nu været inde på Trinitatis i 1791 og har et par rettelser. Det er...Den 5.Octbr. Christian Lind er Svend (og ikke Smed) A....stkiste Fabriken (og ikke Lak...Fabriken) (men den er veldig vanskelig at læse.) Ellers mener vi stadig at det er som skrevet. mvh wind'erne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Håkon Thorsen

Tusen takk for hjelpen men forstår ikke helt hva fabrikk han er Svend på men det er vel ikke lett å læse som du sier, det er jo viktigst med navnene da. Så tusen takk til dere windèrne mh Thorbjørn H. T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Han var i alle fall vever.Kanskje finnes noe på nettet. Herfra kan jeg ikke finne ut hva dette var for fabrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Håkon Thorsen

Ok tusen takk til alle for hjelpen Kommer vel ikke lenger kanskje jeg må lete opp når inngått ekteskap men blir mye søk da i kirkebøker eller kanskje folketelling men vet jo ikke sogn eller kvarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Sognet er i 1787 'Sankt Annæ', Vester Kvarter i selve byen København. De har da en datter på 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Håkon Thorsen

Jeg har prøvd å søke på 'FamilySearch' men fant ikke noen det skyldes sikkert at barn er ført der med Farsnavn ' chrisensen' og ikke Lind. men takk for hjelpen til Ketil og Tiol Geir takk for opplysningen om Sankt Anns`s kvarter det kan kanskje gi meg mulighet å finne dem der på senere folketellinger også-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.