Gå til innhold
Arkivverket

[#41301] Sør-Trøndelag, Hitra: Martha Marie Jørgensdt., f. 5.10.1818


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

Har kontakt med ei dame som leter etter sin oldemor som kom fra Hitra. Martha Marie Jørgensdt., f. 5.11. 1818. I Marthas dødsattest er farens etternavn 'Meldandsø'. Er det noen som kan hjelpe med å finne hennes opphav ?Beste hilsen Inger------ My great grandmother Martha was born in Melandsoe in Hittern Oct. 5, 1818 and died in America in 1893. I have never been able to find out who her parents were. Her death certificate states only father 'Gorgine Melandsoe'. Martha Marie Jørgensdatter, born Oct. 5, 1818 married Peder Olsen Berg.( father was Ole Hansen Svorkmoe.) I would appreciate it very much if you could try to find anything on Martha and her family.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDa er vel dette rette person:Marta Maria JORGENSDATTER Birth: 04 Oct 1818 Place: Hitra, Sor-Trondelag, Norway Christening: 08 Nov 1818 Place: Hitra, Sor-Trondelag, NorwayParents: Father: Jorgen ISAKSEN Mother: Andria ANDERSDR Source Information: Batch Number: C426282 Source Dates: 1817 - 1842 Film or Fiche Number: 126696 Collection Details: Hitra; Den Norske KirkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk skal du ha,Lars Ove. Da har vi i alle fall plassert dem.Dette må vel være familien i 1801, selv om kona til Jørgen Isaksen er en annen:LenkeEr det noen som har adgang til bygdebøkene for Hitra som kan sjekke om det står noe om denne familien ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei IngerHvis dette er de samme foreldre, hadde Marte Marie to søstre.Din kandidat i FT 1801 ville da ha vært 58 år ved Marte Maries fødsel, og 72 år ved Matheas dåp. Det er vel litt for mye forlangt?[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=29016011&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=5&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Fryktelig dårlig kvalitet på denne kirkeboken, og jeg har forsøkt etter beste evne å justere kontrasten. Men det er mulig det lar seg gjøre å få den ennå bedre leselig ved å åpne den i et bildebehandlingsprogram.Jeg tør ikke ta på meg oppgaven å lese dette.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk til både Marit og Lars Ove. Dette var kjempflott. Det skal bli spennende å se hva som står i bygdeboka. Det er jo ingen umulighet at Jørgen Isaksen kan ha vært gammel da han ble far til de yngste. Kona kunne jo være ung. Likevel kan det jo være et annet par det er snakk om.Det var grei nok kvalitet på kirkebokkopien, Lars Ove. Tusen takk skal du ha.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

I HB,II under Meland, står følgende (folketelling 1801): Meland, fire familier: 3. Jørgen Isachsen, bonde, f. 1761, hustru Margrethe Mortensdtr, f 1752. Barn: Dåret 12, Martha 9 og Isach 6 år. Videre: Rasmus Brochmann Parelius bygsler i 1805 til Mons Jacobsen (for øvrig min ane) halvparten av plassen Melandsjø, og i 1809 buygsler han bort til Jørgen Isachsen 1 øre, 12 mrkl. dvs. halvparten i gården Meland.Dette er alt jeg finner i Hitraboka. Hvis dette er rett far, er din Marta Marie fra et senere ekteskap med Andrea Andersdtr. Selv om Jørgen begynner å dra på årene, så er det ingen umulighet at han er den rette far. Gjennom min amatørmessige slektsgranskning har jeg sett slike tilfeller før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk skal du ha, Marit. Dette var greit å få.Er det noen i dette forum som har tilgang til kirkebøkene for Hitra for det aktuelle tidsrommet, og som kan sjekke om Jørgen Isaksen ble gift for andre gang, eller om det er et helt annet par det her er snakk om ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Har fått spørsmål om faddrene til Martha og hvor de kommer fra.Har funnet Isach Jørgensen Melland, men hvem er de andre ?Har tydet dem til: K. Marta Ols. Klokkergaard, k. Anna Pauls. Bremvaag, p. Karn Ander., u.k. Anders Sverk. ? Klokkergaard.Klokkergaard finner jeg ikke i folketellingene. Hadde klokkergården et annet navn ? Finner heller ikke en Anna Paulsdt., men det kan hende hun ikke var gift i 1801 og døde før 1865 ?Er det noen som har kjennskap til disse navna ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Eva Strømman Røvik

I følge Hitraboka bind 2 var 'Husmannsplassen Klokkergården tillagt leilendingsbruket Hopen.' Hopen er heller ikke satt opp som egen gård i FT 1801, så der er vel alt under Meland. Det er en Anne Paulsdatter, 15 år i FT 1801 under Meland. (Milland).Har sett litt etter disse faddrene til Martha. Har ikke blitt så mye klokere, men jeg ser at Anne Paulsd. Bremvaag også er fadder ved Mathea sin dåp. I tillegg er bl.a. en Peder Andersen Bremvaag fadder da. Så på FT 1801 for Bremvog indre. Der finner jeg faktisk en Andrea Andersd., 9 år. Kan det være henne som blir gift med den mye eldre Jørgen Isachsen? I 1818 er hun jo da 26 år. Hun har en bror Peder Andersen. Dette er bare antagelser, men kanskje verdt å se nærmere på, for det er tydeligvis en kobling til Bremvåg.Vet ikke om dette er til noen hjelp, men det er et forsøk. Mvh Eva Strømman Røvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Takk skal du ha. Dette hørtes veldig sannsynlig. Det er i alle fall noe man må jobbe videre med, så det var absolutt til stor hjelp. Står det noe om Bremvåg i bygdebøkene, eller er kirkebøkene eneste løsningen ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Hei igjen! Bremvåg var husmannsplass under Dolm prestegård. Jeg har lest alt herunder, men finner ikke ut mer enn vi kan se under FT 1801.(Bremvog indre) 'På Indre Bremvåg bodde 21 mennesker......Den tredje familien var Anders Mortensen, f. 1748 og Kone Marit Tørrisdatter, f. 1751. Barn: Karen f. 1783, Gunder f. 1787, Andrea f. 1792 og Peder f. 1796. Søster til kona var enke og bodde her. Hun het Dåret, f. 1773, og hennes barn Dåret Nikolaisdatter, f. 1794.'Finner ingen fler Jørgen Isaksen på Hitra i 1800, bare to til i Trøndelag, og de er også ca 50 år.Det er altså mye som peker mot at det er samme Jørgen. Man må sikkert til kirkebøkene for å finne sikkert svar..Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Marit, beklager jeg er visst temmelig borte enkelte ganger. Tror jeg har sovet tilgangs da jeg skrev innlegg 12. Du hadde jo nettopp gitt meg opplysninger fra bygdeboka, og så spør jeg en gang til !! Flaut.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.