Gå til innhold
Arkivverket

[#41305] Ukjent fjellparti


Gjest John O. Svenning
 Del

Recommended Posts

Gjest John O. Svenning

Skanner gamle lysbilder og legger inn på DVD. Dette er et fjellparti jeg ikke husker. Kan noen hjelpe? Mvh John

bilete1118.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Har med skam å melde ikke vært på Besseggen. Skulle vel ha skrevet at bildet er fra norskekysten mellom Møre og Helgeland vil jeg tro. Bildet ble lagt ut i all hast før tannlegebesøk. Har et fjellparti til som kommer hvis dette gir positivt resultat. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei John. Dette er kanskje et skudd i blinde. Jeg har et bilde fra ' De syv søstre ' ved Sandnessjøen på Helgelandskysten. Mitt bilde er fra en annen vinkel, men det ser unektelig likt ut fra typografien i området. Mitt bilde er tatt fra hurtigruten og fra lengre avstand. Tror ikke det er fra Trøndelagskysten. Et lite bidrag til oppklaring.Vennlig hilsen Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Takk for godt forslag, har hatt samme mistanke selv men var ikke sikker. Overrasket at så mange har sett på bildet uten forslag til løsning. Har et fjell til å legge inn for plassering. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

'De syv søstre' er det ikke. Jeg har bilder både fra utsida og innsida, og det stemmer ikke. Ikke kan det være Romsdalsfjell. Men hva med Hjørundfjorden på Sunnmøre? Skogen går vel for høyt opp for å være i Nord-Norge. Mvh Randi Ingunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Takker for innlegg, siste forslag kan kanskje ha noe for seg. Bildet er sammen med det andre jeg har lagt inn tatt på strekningen Hareid/Harstad, men helst sør of Trondheimsfjorden. Er lysbilder fra 1961 og blandet med andre bilder fra Trøndelag og Spitsbergen. På tide at jeg rydder litt. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det liknar ikkje Hjørundfjorden heller, i denne vinkelen burde der vore synlege bygder, og fjella der er meir jamhøge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg er ganske sikker på at dette verken er frå Nordmøre eller Trøndelag. Også eg assosierte dette med dei Sju systre ved Sandnessjøen i Nordland, men det kan på ingen måte høve. Trur helst det er frå Søre Sunnmøre, eller event. Romsdalen. Kva med Dalsfjorden i Volda. Der har eg aldri vore,-- trur eg. Hjørundfjorden trur heller ikkje eg det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det er da ikke skog i disse fjellsidene? Jeg ville trodd dette var tatt ganske langt nord, nettopp fordi vegetasjonen ser så karrig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det er ingen tvil om at det er skog her. På dette redigerte bildet kommer skogen tydelig fram. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete1133.2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Takker for alle gode forslag og forsøk på løsning. Føler ikke at jeg er kommet nærmere, er sikker på at jeg har sett fjellpartiet mange ganger, selv om jeg ikke har lokalisert det. Blir vel registrert under navnet 'Fjellparti fra norskekysten'. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg lurer på om bildet er tatt fra ei ferje, fraktebåt, fiskebåt, event. fritidsbåt. Om det er tatt fra ei ferje bør det jo være mulig å peile seg inn på ei eller anna ferjestrekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! I denne tidsperioden (1961) var jeg bosatt på ei lita øy, Tarva, i Bjugn kommune. Var på besøk i Brandal (Ulsteinsvik) for å se på ishavsskuta Brandal. Skulle senere være med på tokt til Spitsbergen. Med Brandal gikk vi kysten oppover fra Trøndelag til Harstad og senere ut tilhavs ved Hekkingen. Rot i disse gamle lysbildene, som var sammen med bilder fra Tarva, får meg til å tro at det kunne være fra turen til Sunnmøre. Bildene fra Spitsbergen har jeg i egen kassett. Til Aase: Det skulle ikke forbause meg om jeg har klart å speilvende bildet i diasrammen.Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Moan

Kan det være fra yttersida av Senja? Om dere gikk helt nord til Hekkingen, så passerte dere Senja, og det minner veldig om både den type fjell og vegetasjon vi har der. Men siden jeg stort sett har sett Senja fra landjorda, så ville jeg ikke kjent igjen et bilde tatt ytterst i fjordene. Linn Moan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Jeg takker for all interesse og gode forslag. Tror jeg får slå meg til ro med betegnelsen 'Fjellparti fra Norskekysten'. Egentlig skammelig, har reist med hurtigrute Trondheim-Vesterålen ca 30 ganger gjennom årene, tydeligvis ikke en god observatør. Imponert over at mer enn 1100 har besøkt bildet. Takker, hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Satt og studerte bildet, kan nesten konstantere at det ikke er Lofoten/Vesterålen.Fjellene ligner veldig det som vi ser i Tysfjord området. Se www.tysfjord.kommune.no. Der er det linker til mange naturbilder.Kanskje du har vært innom der en gang? mvh Tom Harald Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Min 'reiserute' på den tiden dette bildet, og det andre jeg har liggende inne, blei tatt: Tarva-Trondheim: Namsosbåten. Trondheim-Ålesund. Hurtigruta. Ålesund-Hareid: Buss/ferge. Ishavsskuta Brandal fra Tarva til Harstad (Tjeldsundet) videre ut Andfjorden og nord til Hekkingen hvor vi gikk ut og Barentshavet til Spitsbergen. Innenfor disse reiserutene må bildene mine ligge. Men som sagt, kaller de fjellparti fra norskekysten. Takker igjen for all interesse. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Granseth

Et skudd i blinde kanskje, men noen likhetstrekk med Breivika sør i Steigen. (Brenntinden i sør -Stortinden i midten og Kråktindan i bakgrunnen). I så tilfelle er ikke det første bildet speilvendt.Mvh Morten GPS. Kråktindan vises vel ikke på mitt vedlagte bilde.

bilete1138.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.