Gå til innhold
Arkivverket

[#41306] Bildebehandling. Gjøre feks dårlig leslige kirkebøker bedre leselig. Tips


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg er veldig klar over at mange av dere sikkert har lengre erfaring enn meg innen data-og bildebehandling, og for dere blir kanskje dette tema 'latterlig', men jeg vet også at det finnes noen der ute som ikke har denne erfaringen og kompetansen, og det er de dette temaet er rettet mot.Scannede kirkebøker er i JPEG-format, det vil si i bildeformat. Mange av kirkebøkene er av dårlig kvalitet, og dermed vanskelig å lese. Noen er mørke, noen er lyse.Jeg vet at jeg ikke har lov til å anbefale programmer som kan justere dette, men jeg har funnet et gratis-program på norsk som etter min mening er meget bra til å behandle/beskjære disse kirkeboksidene.Reklame er forbudt her, så hvis noen er interessert legger jeg ut min e-post adresse. Jeg gjør oppmerksom på at jeg selvfølgelig ikke har noen økonomiske interesser i dette.lowangen@online.noMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Mange av funksjonene du bruker finnes vel i flere program, men kanskje under forskjellig navn. Kanskje er det en idee å beskrive hvilke funksjoner du bruker - hva og hvordan. Hva er det som kan gjøres bedre?Jeg ser vel heller ikke noe problem ved å nevne navnet på et program, uten at det må betraktes som reklame. Hvem som helst kan vel fremheve SITT program.Kanskje kan en åpen behandling av temaet i dette forumet gjøre at det kommer tips fra flere.Jeg har ikke hatt behov for å gjøre noe med bildene, så jeg har ingen tips å komme med, men regner med at det blir aktuelt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiProgrammet heter Picasa og det er Google som har det.Jeg har brukt mange bildebehandlings-programmer, men mange er litt for kompliserte synes jeg. Det er så mange funksjoner man ikke trenger. I Picasa kan men enkelt beskjære, justere farge, skygger, lys osv.Bare husk at når du innstallerer programmet vil du bli spurt om du vil 'scanne' hele datamaskinen for bilder, og da får du mye rart. Hvis du har alle bildene dine i feks 'Mine bilder' angir du det, og du slipper mye tullebilder. (Dette synes jeg er viktig.)Hvis du har et digitalkamera er det utrolig enkelt å importere bildene dine derfra.Hvis du skal (kanskje etter du har beskjært) et bilde eksportere det til 'Mine Bilder' er det bare å gå på 'FIL....EKSPORTERE BILDER' og angi målfilen.Og når du starter Picasa (hver gang) vil det alltid søke etter nylig nedlastede bilder, og automatisk legge de inn.Programmet er på Norsk, og etter min mening er det enkelt.Her er nedlastings-siden: http://picasa.google.com/Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.