Gå til innhold
Arkivverket

[#41315] Ole Karls Brodsve g ca 1866 Frosta med Jonetta Karstensd Storfossen/Store Lein?


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

I FT 1865 for Frosta finnes Ole Karlsen, født rundt 1826, med familie under Brodsve.I FT 1900 er han gift 2. med Jonetta Karstensdatter, født 7 apr 1836 i Storfossen, døpt 22 mai. Sammen med dem bor dattersønn Ole Olafsen (kalte seg Wangberg) født 1892 og uekte sønn av datteren Mette og Olaf Hansen.Finner ikke Mette i FT 1900, vet noen hvor det ble av henne?I FT 1865, før Jonette Karstensdatter giftet seg med enkemann Ole Karlsen, er hun tjenestejente i Vangberg.Jonette er datter av Karsten Andersen på Store Lein (far Anders Kjellsen Orbekken) og Siri Gundersdatter. De hadde også sønnene Benjamin døpt 3 mai 1829 og Enok døpt 12 feb 1832.Siden dattersønnen til Jonette, Ole kalte seg Wangberg undrer jeg på om hennes mor kanskje var fra Vangberg?Lurer også på om noen har kjennskap til Ole Karlsen Brodves opphav?Har ennu ikke fått sjekket dattersønnen Oles dåp i kib - der finner jeg kanskje hvem faren Olaf Hansen var.All informasjon om denne slekten tas i mot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel familien i 1865 LenkeFinner denne i VRI , men det kan være en blindskudd:Ole Birth: 07 Feb 1827 Christening: 11 Feb 1827 Place: Frosta, Nord-Trondelag, NorwayFather: Carl OLSONMother: Elisabet OLSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Ja det er nok riktig familie i 1865, Anne Andreasdatter døde nok like etter.VRI jan nok være sannsynlig - skal sjekke det. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har vært på ferie hjemme i Trøndelag, og har derfor ikke lest dette før nå.I 'Frostaboka' bind 7 på side 674 står det om Ole Karlsen, og han kalles da Ole Karlsen Remmasve. Han ble født i 1826 og døde i 1918, og han ble gift med Anne Andreasdatter Kvarmesbakk(1828-1884). Barn:1)Lorine Olsdatter født 1850 i Remmasve, og konfirmert i 1865. I tjeneste på Byåsen i 18752)Anton Olsen født 1851 i Kvarmesbakk, og konfirmert i 1867. Han bodde da i Vangberg.3)Kasper Olsen født 1854 i Vangbergvald, og var også der da han ble konfirmert i 18694)Gunnar(Gunder)Olsen født 1857 i Vangbergvald, og var i Vangberg ved konfirmasjonen i 1872. Ved FT-1875 var han malerlærling hos malermester Thomas Dahl i Munkegaten 21 i Trondheim.5)Oline Olsdatter var født 1860, og syerske. Var i Broddsve da hun ble konfirmert i 1874.6)Ovedie Olsdatter født 1866, og hun døde i 1967. Hun ble gift i 1887 med Olaus Aagesen Risan.7)Anne Olsdatter født 1863 og død i 1954, og hun ble gift med Ole Olsen Remman.8)Mette Olsdatter født 1869 og død 1946, og hun ble gift med Olaf Skogstad. De var brukere i Skogstad.9)Guru Anna Olsdatter født 1872, og gift med skomakermester Ole Anders Gundersen Vangbergvald som ble født i 1865. Bodde i Mellmilen 16 i Trondheim i 1900.10)Anna Olsdatter født 1874, og konfirmert i 1889. Hun var hushjelp/tjenestepike hos sognepresten i Inderøy i 1900.Ole ble gift 2 i 1886 med Jonetta Karstensdatter Stoerlein-Storsve.Foreldrene til Ole Karlsen var Karl Olsen Reitsve(1803-1895), og Lisbeth Olsdatter Korsnesveien (1791-1848).Jeg skal se hva jeg finner videre på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg fant noe mer her, og tar Ola Karlsen som nr.1 med aner bakover. Jeg tar nå kun anene.1)Ola Karsen født 1826Foreldre:2)Karl Olsen Reitsve(under Juberg) født 1803. Han døde i ca 1895. Karl hadde en sønn utenfor ekteskap med Kirstina Augustinusdatter Hållån. Gift 1 med Lisbeth Olsdatter Korsnesveien. Gift 2 i 1852 med Anne Katrine Hansdatter Drægset fra Skatval.3)Lisbeth Olsdater Korsnesveien(1791-1848) Besteforeldre: 4)Ola Rasmussen som var født i Juvassetran i Leksvik i 1777. Han var bruker i Reitsve under Juberg på Frosta ved folketellingene 1810 og 1835. Han døde i 18585)Karen Margrethe Karlsdatter Vigeleret(Korsen under gnr. 80). Hun levde fra 1778 til 1857. Dessverre går ikke bygdebøkene jeg har lengre enn til gårdsnummer 77.6)Ola Kristoffersen Veien(Korsnesveien) født 1750, og død i 1810. Han ble gift med enken Dordi Henriksdatter Røstuen. De bodde på Tautra før de flyttet til Veien hvor de var husmannsfolk i 1801 og 1810. De ble gift i 1781.7)Dordi Henriksdatter Rødstuen(ca 1750-1810). Hun var oppgitt å være 72 år da hun døde i 1822. Røstuen var under Tautra, og det kommer vel i et senere bind som ikke er utgitt enda. Oldeforeldre:12)Kristoffer Arntsen Korsnesveien som døde i 1780. Han var husmann i Korsnesveien i ca 1750, og han fikk i 1747 skriftlig kontrakt på denne husmannsplassen. Han var bror av Søren Arntsen Reppusveet. Her var også en bror Ole Arntsen som var bruker i Fjæran på Frosta. Gift med Anne Jonsdatter Remman.13)Anne Jonsdatter Remman født 1724.26)Jon. Det står ikke noe mer om han under Remman, men det kan jo være han som ifølge Frostaboka bind 7 var 62 år da han døde i 1756.27)Randi Larsdatter Småtten(under Viktil). Hun er nevnt som mor til Anne Jonsdatter Remman på side 183 i bind 7 av Frostaboka, og er fremkommer også opplysninger om hvem som var Randis foreldre.54)Lars Olsen Småtten. Han og kona Gunhild Håvardsdatter var plassfolk i Småtten under Viktil i 1700(bind 6 side 370).55)Gunhild HåvardsdatterKilder: Bind 6,7 og 9 av 'Frostaboka'. Det står mer om søsken av anene her i disse bindene, og det er sikkert mulig å fjernlåne bøkene gjennom bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis det skulle ha interesse så finner jeg også noe på anene til Ole Karlsens 1. kone Anne Andreasdatter:1)Anne Andreasdatter(1828-1884) fra Kvarmesbakk. Foreldre:2)Andreas Jonsen Steinmyren født ca 1790 i Galtvik(gnr. 96). Bygdebøkene jeg har går jo bare til 77. Han var skomaker, og døde i 1863. Gift i 1818 med Anne Gurine Larsdatter Aune.3)Anne Gurine Larsdatter Aune født på Bakklandet i Trondheim i 1797, og hun døde i 1892. Hun vokste opp hos sin faster Kari eller Karen Arntsdatter i Ytter-Juberg, og bodde der da hun ble konfirmert i 1881. Hun var muligens datter av Lars Arntsen Aune.6)Kan være Lars Arntsen Aune. Hans foreldre står i Frostaboka, men siden de i bygdeboka skriver at han trolig var far til Anne Gurine bør kirkebøkene sjekkes nærmere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Jeg må bare takke deg så mye, Anne Lise. Har vært borte et par dager - skal gjennomgå det du har skrevet i morgen. Tusen takk - Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Til Anne Lise - jeg har endelig fått satt meg ned å sett på det du sendte. Iom at du skriver at Ole Karlsens første kone ikke døde før 1884, så er det hun (Anne Andreasdatter) og ikke Jonette Karstensdatter som er Mettes mor. Det var kjempefint at du tok med det du visste om henne! Tusen takk igjen. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Må innrømme at jeg var inne på tanken om at Anne Andreasdatter kunne være mor til Mette, og derfor tok jeg med om Anne og hennes aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Guro Reinhart

Til Anne Lise - ville sette pris på om du kunne svare meg på følgende. I innlegg 4 punkt 8 skriver du at Mette Olsdatter ble gift med Olaf Skogstad, bruker av Skogstad. Jeg finner ingen Skogstad i Nord-Trøndelag, derimot i Byneset i Sør-Trøndelag. Vet du om dette er rette Skogstad-gård? Jeg finner ingen Olaf Skogstad eller Mette Olsdatter i FT 1900 som jeg mener kan passe, skjønner du. Takk Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nei det er ikke så rart at du ikke fant Mette Olsdatter og Olaf Skogstad som par i 1900, siden de ikke ble gift før i 1903. De er ført på Skogstad under Kvarmesvald på Frosta.Olaf het egentlig Olaf Olsen Vangbergtrø, og han tok navnet Skogstad. Han var født i 1880, og døde i 1950. Mette var født i 1869 og døde i 1946. Ved folketellingen 1900(ifølge Frostaboka bind 8 side 538) var han da gårdsarbeider og hun budeie i Hyndøya. Hennes barn:1)Amalia Karlsdatter født 1896, som var pleiebarn i Saltbuvolden på samme tida. Barnets far var ungkar Karl Marius Gunneriusen Hernesvald født 1879. Ifølge opplysninger fra Amalia hadde hun en pleiebror: Ole Vangberg.Da Olaf fikk stilling som kirketjener og graver, flyttet han hovedbygningen og satte den opp på byggetomt fra Vangberg mellom. Plassen kalles også Kjøbenhavn, og Olaf regnes også som siste 'bositteren' der.Jeg kan sikkert finne noe mer i Vangberg om Olaf og hans aner der, men nå burde jeg ha lagt meg forlengst. Så det må bli i morgen eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Kjære deg, Anne Lise - ser at klokken var 03:41 da du svarte!! Tusen takk, jeg setter pris på all hjelpen fra deg. Da betyr det at Mette fikk datteren Amalie etter hun fikk sønnen Olaf Wangberg (som han kalte seg) i 1892 - dette var interessant å få vite. Han giftet seg med Inge Sofie Iversdatter Hungnes i Bolsøy, Møre og Romsdal 2 mar 1917.Videre mener jeg å ha funnet Andreas Jonsen Steinmyren med foreldre under Galtvik i FT 1801.Tenkte nå at jeg skulle begynne å lete etter anene til Olaf Wangbergs far, fisker Olaf Hansen Ryggavik, født i 1866.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er ikke umulig at fosterfaren Andreas Andreassen kan være bror av Mettes mor Anne Andrasdatter. Faren Andreas beskrives jo som Andreas Jonsen Steinmyren fra Galtvik, og jeg finner ikke Steinmyren i registret bak til de bøkene jeg har iallefall. Galtvik er i bind 2 som jeg ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Anne Lise - jeg har sjekket gårdene som omtales i Frostabokens bind 5 og 6 i DIS. Finner ikke Korsneset, heller ikke Ryggavik. Vet du om de omtales i andre bind eller kommere i senere? Tenke jeg skulle kontakte Nasjonal bib. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Korsneset er å finne i bind 9 av 'Frostaboka, og starter på side 130 der. Ryggavik regner jeg med går under Rygh, og da må du vel til den gamle boka bind 2 som ble skrevet i ca 1970. Ryggavik er sikkert også med når det kommer ut nye bøker senere. Jeg kan iallefall ikke se Rygh eller Ryggavik i de bindene jeg har(3-9).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk igjen - hvis det skulle være av interesse så stemmer det at Anne Gurine Larsdatter (innlegg 6) er datter av Lars Arntsen Aune og Giertru Iversdatter, døpt Ane Gurina 22 jan 1797 i Bakke Kirke i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Guro Reinhart

Anne Lise, jeg har kun fått låne Frostabok 2 og 6 hjem - de resterende må leses på lesesalen. I den anledning lurer jeg på i hvilket bind Lars Arntsen Aunes foreldre står oppført (se ditt innlegg 6). Jeg har funnet søsteren hans, Karen Arntsdatter gift med Ola Halvorsen på Juberg i bind 2 - der står det at hun var fra Trondheim. I kirkeboken når Lars Arntsen Aune gifter seg i Bakke kirke står det at han var fra Frosta. Takk Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Lars Arntsen Aunet står det om på side 226 i bind 8 av Frostaboka, og der er det oppgitt at han ble født i 1758. Far var Arnt Olsen Aunet som fikk bygsel på Aunet i 1759, og han ble gift i 1750 med 'jordtausa Anne Pedersdatter. Hennes foreldre var Peder Arntsen Aunet og Anne Pedersdatter. Peder var bygselmann i Aunet fra 1749. Beklager at jeg glemte å skrive kilde i innlegg 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.