Gå til innhold
Arkivverket

[#41318] Musikantsvend Peder Jensen f.ca.1781 i Kr.Sand - søker hans foreldre lenke vedl.


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg søker opphavet-foreldrene til Peder Jensen, Musikant Svend f. omlag 1781 i Kristiansand. Lenke Han ble viet 20.juni 1805 i Kr.Sand med Abel Cathrine Olsdatter.Det sies at han er i familie med en Dansk mann som kom til Kristiansand og startet det første orkester der i byen. Setter stor pris på noe hjelp. Med vennlig hilsen Jan frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hvilke kilder kan være aktuelle å bruke for å finne hans foreldre? Har noen tilgang til mikrofische/film over døpte i Kr.Sand på det aktuelle tidspunkt? Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har nå opplysninger om en mulig kandidat: Kirkebok A-3 for Kristiansand: I årene 1780-1781 er det bare en Peder med far som het Jens, nemlig følgende: Jens Pedersen Jeppestøels og Elisabeth Tønnesd. Falchs Drenge Barn kaldet Peder er fød d. 18. Nov. [1780] klokken 11 1/2 formiddag. Blev holden over Daaben af Beata, Daniel Kosvigs. Faddere vare Dorthea Aa... Jeppestøel, Jacob Abrahamsen Just, Tønnes Tønnesen Ulvesund, Osmund Torgrimsen. Peder ble døpt 24. nov. 1780 og moren ble introdusert 15. des.Kan denne linken under være de samme personene? Jeg fant bare 1 kandidat i agder ved navn Eliosabeth Tønnesen i 1801 , men det merkelige er bare det at her er det mannen hennes som heter Falk.....Kan det være de samme som er nevnt over som foreldre til Peder?LenkeMed vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Ikke for å være vanskelig, men hvordan vet du at han er fra Kristiansand når du ikke kjenner hans foreldre ?Forøvrig er han nok nevnt i Arne Stakkelands avhandling, dvs. han er nevnt også i kildematerialet.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Etter noe opplysninger i saken er overskriften på dette tema MISSVISENDE . Jeg vet ikke om hsan er født i Kristiansand men vet følgende om ham:* Dukker første gang opp i f.t 1801 i Christiansand,musicsvend hos Stadsmusicant Storm.* I 1805 blir han viet i Chr.Sand med Abel Cathrine olsdatter* I 1812 avverterer Storm eller ny svend. Dette kan bety at han nå er utlært.* Fikk 7 barn i Perioden 1805-1827* Oppgis å være musiklærer i 1824* Fungerer som Stadsmusikant for Niels Peter Simonsen når han var bortreist* 2. Juli 1852 dør Musicus Peder Jensen begravet 7.juli 1852 Alder oppgis å være 84 år.* Intet Skifte etter ham men i dødsmeldingen i 1852 står han oppført som fattiglem , 79 år.Her har vi altså 3 forskjellige fødselsår:I 1801 oppgis han å være 20 år f. ca 1781 I Dødsmeldingen 1852 var han 79 år f. ca.1773 I Kirkeboken 1852,døde, var han 84 år f. ca.1768Denne mannen må jeg spore!Jegkan umulig tro at det er umulig å finne noe mer om ham.I Stavanger hadde de denne: Undersøkelseskommisjonen 1803 - Stavanger I Bergen hadde de denne: Undersøkelseskommisjonen 1804 - 1805 BergenUndersøkelseskommisjonen for Bergen og Stavanger lagt ut på DA.Der finner en ofte fødselsår og fødested. Finnes det en undersøkelseskommisjon for Christiansand som man manueltt kan bla seg gjennom selv?Kan noen hjelpe meg å finne denne mannens opphav?Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det forundrer meg at det er så liten respons fra Agderfylkene.Dette kan i og for seg bunne i at Agderfylkene har MEGET lite digitalisert materiale. En by som Kristiansand burde hatt mye mer å by på på DA.Ta f.eks Bergen.Der kan man øse av digitale kilder og flere kommer etter. I grunnen er Hordaland og Sogn og fjordane MEGET godt dekket. Men dette var på sidelinjen. Har noen tips å gi meg om hvilke kilder jeg bør grave i på Statsarkivet i Kristiansand for å få vite denne mannens opphav? Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Når det gjelder digitalisering av kilder er jo det avhengig av at det finnes kilder som kan digitaliseres på en fornuftig måDet finnes avskrifter av skattelister på SAK som fortjener digitalisering. Jeg er selv i innspurten på tre skattelister, 1594 fra Lister, 1610 fra Mandal (Arvid Andersen har lagt en del ut på Dis-VA) og 1610 for Nedenes og Raabyggelagen. Selve overføringen er ikke den største joben, men jeg ønsker også å identifisere gården i den grad det lar seg gjøre, og det tar laaang tid.Når det gjelder Kristiansand er problemet at dette er en en by som må sees på bakgrunn av Kr. IV som sa at her skulle byen ligge og dermed forsvandt gården som i dag er Kvadraturen. Noen år tidligere var Odderneset lagt ut til residensgård, og da forsvant gårdene der.Det som ble Kristiansand besto deretter av borgere og håndverkere som for Agders vedkommende hadde kongelig krav om bosted i Kr. sand (forøvrig ikke etterlevd), mens bondearistokratiet forsvant til omkringliggende gårder eller fikk erstatning i krongods andre sted, som i Halse, Holum etc.Når det gjelder kilder for K.sand finnes det en del by-historikk, andre byers historie som Mandal og Arendal må også leses.Primærkildene finnes vel på Kristiansand Byarkiv (vet ikke hvor det er lokalisert) og på SAK/RA.Jeg vil tilslutt komme med en antydning om at han hadde en tilknytning til miltærmusikk. Det er et fjernt område for meg, men et sted å lete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Jan Frode.Jeg har henvist deg til den som vet mest om dette, også om hvilke kilder som finnes. Jeg vet du har tatt kontakt med professor Stakkeland.Kanskje han har sjekket det som er av kilder slik at det ikke er mere å komme med ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Professor Arne Stakkeland og jeg har løpende kontakt.Men det finnes sikkert endel kilder han ikke har gått igjennom i.o.m at det var først og fremst Stadsmusikantene han forsket på. Jeg har ennå ikke fått svar på mitt spørmål om det i likhet med Bergen og Stavanger finnes følgende kilde for Christiansand: Undersøkelseskommisjonen på begynnelsen av 1800 tallet.(Militær kilde) ? Hvordan er det så å bla seg igjennom slikt, finnes det noe register mon tro? Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det har jeg også gjort,og kommer fortsatt til å gjøre. Men her ber jeg om råd og hjelp.De som ønsker å hjelpe kan det og andre kan la det være. No big deal Jan Froode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.