Gå til innhold
Arkivverket

[#41321] Herman Gudmundsen og Mari Johansdatter på Opsanger; forfedre


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk, også til Marie,Lenken (22) skal være denne, men jeg aner jo ikke om det er riktig Madela; Lenkeog i (23) var jeg vel også litt rask, fordi Herman vel i så tilfelle blir onkel til Madela, og det går vel ikke.Hva står det i Skånevikboka, Marie?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg har ikkje somla meg til å kjøpa den Skånevikssoga som omhandlar gardane mellom Kyrping og Skånevik enno. Eg kan sjekka i morgon på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Foreldra til Inger Torgersdtr (sjå 24) var Anna Pedersdotter 1666-1721 og Torgeir Gunnarsson Ripel 1674-1742, som budde på Helland i Kvinnherad. Anna var enke etter ein Jens Botolvson som døydde i 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Foreldra til Johannes Samsonson Røyrvik var Samson Johannesson Fosse 1704-1774 og Mari Hansdatter Berge (Strandebarm) 1700-1735. Samson kom til Nedre Røyrvik i 1749. Samson oppattgift med Anna Morteinsdtr Solbjørg (Strandebarm) 1707-1782.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg syntes eg hadde vore borti desse folka på Røyrvik før: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exeMin tipp-tipp-oldefar Knut er altså ein eldre bror av Mari som vart gift med Hermann Gudmundsson Opsanger. Foreldra budde nokre år på Årtun i Åkra. Knut overtok garden på Årtun, medan broren Samson overtok Røyrvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

magdele Tørresdtr var fødd på Tveito (også kalla Vatndalstveito, då garden er nabogard til vatndal) i 1797. Dessverre står det ikkje i Skånevikssoga kven ho gifte seg med. Forelda var Tørres Matsson Hatteberg, Kvinnherad f.1768 og kari Gudmundsdtr. f. 1762. Familien budde på Tveito frå 1795 el 1796 til 1803. Då flytta dei til Sunde i Holmedal Sokn, vidare til Lyngnes under Holmedal, og til Fjellberg 1821.Ifølge FS er Magdela og Hermann gifte i Fjellberg i 1820, ho var då 24 år, han 48, så det er vel kanskje rette Magdela.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Marie, det var jo for galt at du måtte til biblioteket, jeg kunne jo gjort det selv, men gjort er gjort. Står det hvem som er foreldrene til Tørres Matsson og Kari Gudmundsdtr, eller bare at de kom fra Hatteberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I følge FS ser det faktisk ut for at Herman Gudmundsen og Kari Gudmundsen kan ha vært søsken (eller evt halvsøsken). Er det mulig at Herman da kan ha giftet seg med Karis datter, Magdele???Ellers stemmer det du skriver i (32), Marie med lenken fra 1801 i (26).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Arnfrid: Eg skulle likevel på biblioteket og levera attende ei Etnesoga og ei Kvinnheradsoga eg har hatt i heile sommar!Det stod namn på foreldra til Tørres Matsson, men dessverre så gløymde eg å skriva det ned. Det stod ikkje noko meir om Kari Gudmundsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er to andre Magdele Tørresdatter i Skånevik i 1801, men de er 20 og 22 år, og i og med at Hermans 2. kone fikk barn helt til 1844, så er jo det helt umulig. Det kan selvsagt være at vår Magdele enda ikke var født i 1801.Vet vi noe om når bår Magdela faktisk ble født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mari Hansdatters foreldre er, iflg FS, Hans Olsen 1650-1729 og Ingeborg Andersdtr 1660-1739, Strandebarm. De hadde disse barna (foruten Mari) Kristi, Ingeborg og Torstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da har jeg fått frem denne forfedreboken, så langt, regnet utfra Madel Hermansdatter Opsanger til Dommersnæs; Generation 11. Madel Hermansdatter Dommersnes ble født 1799 på Opsanger, Kvinnherad og døde 13. nov 1876 på Dommersnæs, Fjellberg/Sveio.Generation 22. Herman Gudmundsen ble født 1771 på Opsanger, Kvinnherad.3. Mari Johansdatter ble født 1773 på Nedre Røyrvik, Kvinnherad og døde i 1818 på Dommersnes, Fjellberg, HO.(Herman ble gift igjen med sin niese Madel Tørresdatter i 1820.)Generation 34. Gudmund Pedersen ble født 1727 på Opsanger, Kvinnherad, og døde 1792 på Opsanger, Kvinnherad.5. Magdele Knudsdatter ble født 1732 og døde 13. sep 1812 på Opsanger, Kvinnherad.6. Johannes Samsonsen ble født 1731, Nedre Rørvik, Kvinnherad og døde 1791 i Kvinnherad.7. Kari Knudsen ble født 1736, Våge, Kvinnherad, og døde 1812.Generation 48. Peder Gudmundsen ble født Opsanger, Kvinnherad, HO.9. Inger Torgersdatter ble født Helland, Kvinnherad.10. Knud Mikkelsen. Våge, Kvinnherad.11. Anna Nielsdatter.12. Samson Johannesen ble født 1704, Fosse, Strandebarm, og døde 1774.13. Mari Hansdatter ble født 1700, Berge, Strandebarm, og døde 1735.(Samson ble gift igjen med Anna Morteinsdtr Solbjørg 1707-1782.)14. Knud Mikkelsen. Våge, Kvinnherad.15. Anna NielsdatterGeneration 516-17: Peder Gudmundsens foreldre ???18. Torgeir Gunnarson ble født 1674, Ripel, Kvinnherad, og døde 1742 på Helland, Kvinnherad.19. Anna Pedersdatter ble født 1666, Kvinnherad,og døde 1721 på Helland, Kvinnherad.20-25: Foreldre til Knud Mikkelsen, Anna Nielsdatter og Samson Johannesen26. Hans Olsen ble født 1650, Strandebarm, og døde 1729 i Strandebarm.27. Ingeborg Andersdatter ble født 1660, Strandebarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.