Gå til innhold
Arkivverket

[#41326] Gustav Johansen Tangen, Våler i Solør, Hedmark


Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

Hei Gunn,Jo dette hadde jeg, og der står det 'stedsønn'. Jeg er interessert i å vite hvem hans biologiske foreldre var. Kanskje det kommer fram av kirkeboka dersom noen har mulighet til å slå opp.Mvh, Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre har jeg ikke mulighet til å slå opp dette i kirkebøker for deg. Siden denne Gustav var stesønn så er vel Oline Mathiasdatter moren?Kan det være denne karen som er far til Gustav? LenkeHåper at noen kan sjekke dette for deg:Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette kan være den Oline mathisdatter f. ca 1855 i Vaaler , hos sine foreldre i 1865? LenkeDet er å håpe at noen har lett tilgang til kirkebøker , eller bygdebøker fra området, så det går an å finne Oline og fedre til hennes barn. Det ser ut til å være en Johan og en Gulbrand som er fedre til stebarna i 1900-tellingen.Lykke til med letingen . Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Gustav født 1. okt.og døpt 6. nov. 1881, som uekte barn av ungkar og lensmandsdreng i Elverum, Johan Gundersen, f. 1854 og pike Oline ? Mathiasd. Vestby, f. 1855.Det var hans 1, leiemål og hennes 2. leiemål.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Det opprinnelige spørsmålet er vel besvart i innlegg 7, men det er blitt kommentert en del andre personer som jeg kan utfylle litt om. Oline ble født 10/2 1855 i Vestby i Våler, foreldre Martea Kristoffersdr og Mattias Halvorsen. Hun ble gift 23/4 1896 med enkemann Olaf Martinsen født 18/1 1867 Linnerud i Åsnes. Oline hadde før vært gift med Gudbrand Arntsen på (Braskeruds-)Tangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Tusen takk Gunn, Kjell og Sverre.Kjell. I din kilde hvor du fant at lensmannsdreng Johan Gundersen var far til Gustav, står det noe om hvem Johan sin far var. I FT 1865 finner jeg to kandidater i Elverum som begge er født i 1854.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Har i dag sett litt i Vålers kirkebøker og sett om Johan skulle være født i Våler, det er han ikke.Det ble litt feil vedrørende ungkar og arbeider, Johans Gundersen’s oppholdssted. Under feltet farens oppholdssted.Faderen: Lensmandsdrengen i Elverum, og understreket Elverum, hva det måtte bety.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

FT 1865 og 2 Johan Gundersen i Elverum som begge er omtalt i Bygdebøkene.(1) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f60427&gardpostnr=120&personpostnr=647&merk=647#ovre>Lenke Denne familien er omtalt i Elverum Bygdebok bind 6 side 124 Nedre Skjærmoen. Johan døde 1901 på Ristjernmoen.(2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Jan Søstuen

Forsøker å finne opphavet til Johan Gundersen (f. 1854) som var far til Gustav Johansen. Vet noen om det finnes kilder som har ført opp hvem som jobbet på lensmannskontorene opp gjennom årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Hvis det kan tolkes dithen at de to Kjell nevner i (12) muligens ikke er de rette, så var det også en Johan Gundersen i Våler, selv om han var født 1856. Han får et barn utenfor ekteskap 1877. Gustav Johansen skulle da eventuelt vært hans andre leiermål, men slikt stemte ikke alltid når det ble registrert i to prestegjeld.Samme Johan finner jeg ikke igjen i Våler, verken som gift eller død. Kan selvfølgelig ha utvandret til Amerika. Kaster ham bare inn i bildet uten at det er noe konkret som peker ham ut.Kanskje noen kan sjekke om Johan Gundersen ble gift i Elverum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Våler KB nr.3, s.230, nr.2 Konfirmerte Gustav Johansen Braskerudstangen f. 1/10-81 d.6/11-81 Vestby, Våler, bopel Braskerudstangen For. Ungk. Johan Gundersen Nesmoen af Elverum, pige Oline Mathiasdatter Vestby Vacc. 7/7-85 Anm: Meget godt, 1. lejermål 23/6 1902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Tusen takk for svar. Fant gården Nesmoen som et bruk under Nygaarden i gårdsmatrikkelen fra Hedmark, men ikke i Elverum, men i Os i Østerdalen. Fant ingen Nesmoen i Elverum. Kan dette være skrivefeil i KB, og at det var ment Skjærmoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Finnes ikke noe Nesmoen i Elverum.Har ikke sett i kirkeboka, men tror det skal være Johan Gundersen Nermoen - ikke Nesmoen. Og da er han identisk med Johan Venstad (1854-1933), nevnt i (12). Mora Germane Jonsdatter bodde på Nermoen i Heradsbygda (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.