Gå til innhold
Arkivverket

[#41338] Borgund/Giske bygebøker


Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg

Kan noen hjelpe mej har vert og lånt bygebøkene for Borgund og Giske men prøver og slå opp i de men finner ikke heil frem prøver og leite etter foreldre til ein Peter Elias Ellingsson Slinningen f.1825-08.04.1906 har funnet Slinningen i band 4 men ser at det er mange som ikke er oppført med barn der. er det noen som ka hjelpe meg med å finne frem i disse bøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Hei Wenche, i disse bygdebøkene står nok bare den som var neste bruker på garden. Men Digitalarkivet har kirkebøker for Borgund til å søke i. Her fant jeg et barn : Lenkemvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Eg trur at den Peter som Marianne nemner i det siste innlegget sitt - som fødd i Hjørundfjord i 1837 og død i 1904, er den same som står i folketeljinga på Slinningen i Borgund i 1865, også der registrert som fødd i Hjørundfjord i 1837.Men: Eg trur dette er eit blindspor i forhold til den Peter Elias Ellingson Slinning, fødd 1825, som Wenche i utgangspunktet spør etter. Marianne og min sin Peter heitte nemleg Peter Ingebrigt. Han var fødd på Ytre-Øyra i Hjørundfjord 3. januar 1837, og det står om han på s. 580-581 i bd. 5 av Hjørundfjordboka: 'Gift 1862 med Berte J. Saltre, fødd 1838. Sonen Johan Edvard, fødd 1861 på Saltre, og dottera Karoline Kristine, fødd 1863 på Øyra. Til Slinningen er nemnt, men uvisst kvar.'Helsing Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg

Takk for hjelpen. ej kan kikke på de siste lenken og sjå om det kan vere min Peter. er det slik at det er bedre og bruke kirkebøkene i borgund i stede for bygdebøkene da ,siden de bare viser neste bruker?Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Hei, Borgund og Giske er ikke ættesoger men gardssoger, dvs at de beskriver de som var eiere og/eller brukere av gardene. Der noen feil i bøkene, spesielt når det gjelder årstall, men navn kan også være feil - eller mangler. Ingen bygdebøker er sikre kilder.Jeg bruker B&G som god informasjon om gardene og en pekepinn når det gjelder personer, - videre de søkbare kirkebøkene i Digitalarkivet for å få mer info. Det kan også være omvendt - at jeg søker i kirkebøkene og deretter ser i B&G om den gården som er nevnt ved fødsel/vielse osv. Men det er kun de originale kirkebøkene (på film eller nå skannet i DA) som kan fortelle sannheten, - i den grad de det gjelder eller prest har formidlet riktig, og det er det jo for det meste!Må ikke glemme at også RHD http://www.rhd.uit.no/ har lagt ut søkbare kirkebøker, men kun for Smøla og Ørsta for M&R fylke.mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg

Hei MarianneTakk for hjelpen og linken til RHD, Ej har kikket i mange bygdebøker men syntes Borgund og Giske var vanskelige og finne frem i,ellers bruker ej ein god del kirkebøkene på nett Så takk for hjelpenWenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Kjell Ove Hattrem

Spesielt bind IV har, ifølge merknad i et av Møre og Romsdal fylkesbiblioteks eksemplarer, «masse feil årstall da det ikke er lest korrektur på boka».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.