Gå til innhold
Arkivverket

[#41341] Hvem var Arnt Brem og hvor er Brem?


Gjest Odd Handegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Handegård

Jeg har bladd gjennom Hyldbakks bøker om Tingvoll og har et problem: Arnt Absalonson Brem (gift med Anna Elisabeth Kristensdtr With) overtok en del av gården Vulvik før 1760.Hyldbakk (bd. II) skriver om barna til Arnt og Anna, men ingenting om Arnts forfedre, så vidt jeg kan se.Derfor: Hvor er Brem?Jeg har sjekket Veiboka og Kunnskapsforlagets store norske leksikon uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Du må nok leite på Vestlandet så vidt jeg husker, og da helst i Breim. Absalon-navnet var jo også mest utbredd på Vestlandet. Ellers mener jeg å huske at Endre Holten mente å ha funnet frem til foreldrene til Arnt. Kan ellers opplyse at jeg nedstammer fra det ekteparet du nevner, så jeg burde vel huske hvor Arnt stammet fra, men dessverre, det gjør jeg ikke. Uansett mener jeg å huske at Arnt først var gift med Klara Kongel (Kongelf).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Jeg tviler på om Brem er en gammel skrivemåte for Vulvik - det ville i tilfellet ha vært nevnt hos Hyldbakk. Det er vel en større mulighet for at Brem kan være en variant av navnet Breim. Skal i alle fall sjekke tipset om Gloppen.Takk for innspillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

En liten mulighet her for at det kan være far til Arnt Absalonson. Absalon Olson er 9 år ved manntallet i 1701 og bor på Stensager i Breum (Breim i Gloppen) Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I innlegg nr. 5 var det gårdsnavnet 'Woldeuig' fra 1665 jeg lurte på om kunne være et gammelt nevn for Vulvik og ikke Brem som du nevner.Sikkert lurt å undersøke i Gloppenområdet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg har notert at Arnt Absalonsen Brems var gift Kværnes 30/6-1750 med Klara Eilersdat Kongel og notert en sønn Eiler Absalonsen Brems.Har og notert at Absalon hadde en bror Peder Arntsen Brems f ca 16?(snekker) g.Kirsten Nilsdat f.ca 16? død 1739.hun gift 2:Andreas Kongsvolden.De hadde fire barn:Adriane Pedersdat Brems f.1735 d 1789,Ane Elisabeth f.1724 d 1790,gift Frue kirke jan 1756 m.Andreas Abelsen Focksen f.1720 Styrman d.1768. (fire barn), Karen f. 1721, og Kristine f. 1723.Brems slekten er godt spredd langs kysten og kommer ant. fra Danmark og/eller Sverige. Hvem deres far Arnt er vet jeg ikke. Selv leter jeg etter Gjert Brems som har ei datter Adriane f. 1716.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da fant jeg en Arnt Absalonsen som giftet seg her i Møre og Romsdal om dette er den rette? LenkeDet er vel samme som nevnt av Terje i svar nr. 11 ?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her i Møre og Romsdal finner du flere gårder Wulsvik i 1801. Legger en lenke hit : LenkeDet burde være et bedre sted å lete etter Brems-slekt som som du søker.Håper noen har kirkebøker som de kan hjelpe deg med oppslag i herfra.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Ankersmed Arnt Absalonsen Brem, f. 27/12. 1718 på Øvreset i Breim, son av Absalon Pedersen Skrøppa og kona Helga Jonsdatter, gift 1750 i Kverns-kirka med Clara Marie Eilertsdatter 'Kongel' i Hestvika på Bremsnes, f. 7. oktober 1708, d. 12/12. 1757 Ett barn: Eilert Absalon, f. 1751, sjømann. Arnt Brem gifta seg igjen 1759 med Laurenze Rasmusdatter, f. ca. 1729, datter til strandsitteren Rasmus på Steinsvikholmen. Ho døde på barnseng høsten 1759. I 1760 vart Arnt Absalonsen gift for 3. gang med enka etter Jens Conders på Fårøya,(Furøya)Anne Elisabeth Christensdatter With, f. 1736 på Åsgård i Åsskard,datter av Christen Audunsen With og kona Anne Johanne Conradsdatter Bæver fra Glærum i Surnadal. Gjennom dette giftermålet med en ætling av Aspa-slekta fikk Arnt garden Vulvik i Tingvoll, og de flytta da dit. Arnt skulle være den nest yngste av 10 søsken. Den eldste broren het Ole, f. 1698, bodde på Molde, og i 1744 bodde også Arnt hos ham. Arnts første kone var sønnedatter av Bertel Pedersen Kongel (Kongelf ?)i Steinsvika. Hennes yngste bror, Eilert (Hagerup), f. 1718, ble biskop i Ribe, seinere i Bergen og Kristiansand. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til innlegg 16. Hvilke kilder forteller at Absalon er en Pedersen Skrøppa ?? Horneman fører han opp som en Arnsen Brems og bror av Peder Arnsen Brems som før nevnt .Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Det er 13-14 år sia eg arbeidde med dette emnet, men eg hugsar at eg fekk opplysningane frå den som arbeidde med bygdesoge for Breim - ? Lars E. Øyane i Luster. Ser at eg har notert det namnet i kontaktboka på den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Tror dette må sjekkes. Rart Hornemann har koplet Peder og Absalon sammen som Arnsønner. Da har han funnet det ett eller annet sted. Han har og at Eiler Absalon Brems er født/døpt Bremsnæs 20/12-1751.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Opplysningen i innlegg 16 om at Anne Johanne gift med Kristen Audunsson Withe var datter til Conrad Bæver er feil. Se dabatt nr. 33721. Om Brem(s) se debatt nr. 14348.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ser det finnes kirkebøker i aktuelt område, så det skulle vel la seg gjøre å finne de rette personene.Vet ikke om de er leselige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

OK. Finn. Om Conrad Bæver. Eg brukte der eit sitat frå Åsskardboka, men ser at det er tvilsamt. Elles er det rett at Soga om Gloppen og Breim, bind V -s. 156 er grunnlaget for det som står i Averøyboka, bind II, s. 119. Det finst eit arveskifte frå 1744 etter Helga Jonsdotter Øvreset i Breim. Namnet Brem er vel ein gammel skrivemåte for Breim. Slektsnamnet Brems eller Brehms peikar vel mot heilt andre stadar. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Takk for mange svar og ikke minst linker til tidligere diskusjoner. Jeg søkte faktisk på ordene Arnt Brem uten i farten å finne noe på nettet. Ut fra siste innlegg kan mye tyde på at 'Brems' er et feilspor.Henvisningen til 33721, viser at Hyldbakk tar feil når det gjelder kona (Anna Johanne) til Christen Audunson Åsgård, og at det kanskje finnes en forbindelse til Rogaland i stedet. Siste ord er vel heller ikke sagt her heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.