Gå til innhold
Arkivverket

[#41345] Olufine Andrine Iversdatter f 22.08.1899 Hindenæs Indre, Lindaas


Gjest Morten Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Strøm

Hei.Er det noen som kjenner til historien til denne damen familie, og gårdshistorien til Hindenæs. Jeg kan nevne at Olufine som var en venn av familie av meg i staten Washington, døde der borte i 2005, nær 106 år gammel. Hun var gift Veland, også det et Lindås navn. Hun utvandret visstnok i ung alder. Her er er hun i ft 1900: LenkeMvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Heï. Ja takk, det var nok et bra forslag. Får se om det ikke lar seg gjøre. Min oldemors bror giftet seg i Everett, Washington med Dina Hendrickson som var datter av Sjur Henriksen fra en Fanebust gård i Lindås. Det at de var fra amme området i Norge var nok sikkert grunnlaget for at de holdt sammen 'over there'. Fint hvis noen med kjennskap til området har noe å tilføye.Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Veland

Sitter med bygdebok for Myking, av denne kommer det fram at Olufina dro til USa i 1924 og at hun giftet seg der med Magnus Ivarson Veland. Det står videre at de besøkte Norge flere ganger. Flere av søsknene til Olufina dro også 'over there'.Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, og takk for input. Dette var kanskje din Veland slekt dette? Jeg har lagt merke til at det var mange fra Lindås, Masfjord og disse områdene som dro til US. Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Veland

Hei igjen! Min slekt kommer hovedsakling fra Veland og Hølleland i Lindås. Så navnet har jeg derfra, ja. Er forøvrig imponert over alderen Olufina oppnådde. Flere fra Lindås dro over til USA, og Toft peker på dette som den største årsaken til stagnasjon i folketallet der på slutten av 1800-tallet. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.