Gå til innhold
Arkivverket

[#41352] Anton Christoffersen f. 1867 i Eker (Skotselven)


Gjest Cathrine Just
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrine Just

Jeg søker etter dåpen til Anton Christoffersen fra Drammensområdet. Han emigrerte til USA i 1888, og der kalte han seg for Anton Berrisford. Han var født ca. 1867-68 og hadde en bror, Chris., som skal være født ca. 1870, som også emigrerte. Familien deres skal ha bodd i Drammen og kalt seg Kristoffersen.Sist uke ble kirkeboken for Bragernes i Drammen lagt ut (scannet), og der fant jeg ham blant konfirmantene 16.4.1882! Der står det at han (Anton Christoffersen) er f. 6.3. og døpt 23.6.1867 i Eker/Skotselven. Bosted: Landfaldøen. Foreldre er Sagmester Andreas Christoffersen og hustru Birthe Olsdatter. Tror dette er foreldrene og en søster i ft. 1900 for Drammen: LenkeDet passer godt at faren var sagmester, for i ent gammelt julekort skriver en søster av Anton et dikt om at nå har faren sluttet på sagbruket!Håper noen kan hjelpe meg med oppslag vedr. denne familien.Mvh Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det skulle ikke heller kunne væere denne karen døpt i Sigdal du leter etter dåpen til? LenkeForeldrenavn og alder og navn på sønnen kunne vel passe?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg et par som gifter seg i Buskerud i 1866, kunne passe som foreldre til Anton Christoffersen f. i Eker? LenkeSkal se om jeg finner flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her finner jeg en ung enke i 1865 som bor på Bakke, med en datter på 1 år. Lenke Kan det være at Andreas Chr. giftet seg med en enke. Alder passer bra med oppgitt alder ved folketellingen, og dette er vel den som passer best i området Bakke, med alder på det paret gifter seg?Håper du får hjelp med kirkebøkene , for de er muligens ikke scannet til nå?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Takk for linken til Bakke kirke! Og til Eiker-leksikonet - det var nyttig!Ja, det kan godt være du har funnet Berte Olsdatter som enke i 1865. Her er det jeg tror kan være Andreas Kristoffersen 1865: LenkeNei, kirkebøkene for Bakke er ikke scannet ennå, såvidt jeg vet, så derfor håper jeg på oppslag fra noen som sitter med dem.Håper også å finne ut hvilket sagbruk Andreas Kristoffersen arbeidet ved. Han oppgis å være sagmester både ved sønnen Antons konfirmasjon, og senere i 1900-tellingen. Da bor de på Gropa i Drammen. Ved Antons konf. 1882 bor de på Landfaldøen. Vet noen hvor disse stedene er?Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om lenken går inn så finner du Landfalløya her i Drammen: Lenke,+3023,+Drammen Om lenken ikke går inn , kan du søke under kart, på 'Finn Kart' Om du da finner Drammen så skriver du bare inn Landfalløya og der kommer området. Rett i nærheten av Gullskogen. I området har det vært papirfabrikker og sagbruk langs elva mange steder.Lykke til med letingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Et tips om hvilken sag han arbeidet ved: Muligens Rødskog Dampsag etablert ca 1862/63, Lå like ved Landfalløya broa. Nevnt i den ene lenken jeg la inn.Nr. 11.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Kirkelige handlinger i Bakke er ført i minesterialbøkene for Eiker, og de finnes skannet for tidsrommet 1832 til 1868.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,En dødsfallmelding fra lensmand i Eiker som viser at du er på rett vei.Eli Simensd. Hoenseie er død 12/3 1870, 73 år gammel.Hun etterlater enkemand Ole Olsen og 4 barn1.Simen Olsen, 45 år, Kragerø2.Peder Olsen, 40 år, Hoenseie3.Oline Olsen g.m. Anders Pedersen Nøsted4.Berthe Olsd. g.m. Andreas Christophersen SkotselvIføg. klokkerboken for Bakke er Andreas Christoffersen Skotselv flyttet til Drammen med kone og 2 børn 25/1 1875.Iflg. mine notater er Anton født 23/6 1867 og døpt i Bakke 4/8 1867.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei begge to! Tusen takk for alle opplysningene/linkene til steder i Drammen (de virket, også kartet), det var nyttig, Gunn! Og takk til deg Arnt for opplysninger om kirkeboken fra Eiker, og om Berthe Olsdatters foreldre og søsken ved moras død m.m.!Jeg ser i ettertid at du har rett i at jeg har skrevet av feil fødsles- og dåpsdato for Anton Christoffersen, for nå fant jeg ham døpt 4.8.1867 i Bakke kirke! Lenke Det var nyttig å vite når familien flyttet til Drammen også!Da gjenstår det bare å finne dåpen til broren 'Chris.', som skal være født rundt 1870. Det må være i Bakke krk. det også da. Det var forresten Chris. og en søster ved navn Borghild, som skrev det gamle julekortet (1892) nevnt ovenfor!I tillegg ville det vært en bekreftelse på at dette er rett person, at man finner utflyttingen hans til Amerika i 1888.Da takker jeg så mye for hjelpen så langt!Mvh Cahtrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Du hadde rett, Gunn, i at Berhte Olsdatter var enke da hun 23.3.1866 giftet seg med Andreas Christoffersen: Lenke Hans far: Christoffer Gulbrandsen Hennes far: Ole Olsen. Så da er dette riktige personer som tidligere er funnet i ft. 1865!Det er ikke scannet kirkebøker for Eiker med dåp etter 1868, og jeg lurer på om du, Arnt, hadde hatt mulighet for å se etter dåpen til Chris. for meg? Han skal som sagt tidligere være født rundt 1870.Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at det var riktig det jeg fant. Tror nok også at emigrasjon for Anton var riktig, men har litt vansker med å finne den riktige Chris ( tian) Fant en her men han er i så fall bosatt i Tønsberg, ved emigrasjonen. På Ellis Island fant jeg denne karen med rett navn og passe alder: LenkeFant ingen i digitale kilder emigrert fra Kristiania. Har ikke lett i alle emigrantkildene. Du får vurdre om du tror denne Chris er rett mann?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da har du nok funnet rett Kristian i lenke nr. 2. Han passer med alder for dåpen som jeg fant på Mormonerdatabasen. innlegg 19. døpt 1870.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei igjen! Nå så jeg ikke at du hadde lagt ut en LDS-link til Christian Andreasen (Christoffersen) f. i 1870, men dette er helt sikkert ham! :-)Her har de tydeligvis brukt Andreassen av fars fornavn, mens på Anton har de brukt fars etternavn. Men dette er definitvt riktige foreldre! Og Christian f. 1870 var nok Chris. jeg manglet her! Og det er nok ham som reiser over i 1890, ja - det stemmer også godt med opplysningene jeg har fått! Og du hadde funnet riktig Anton som emigrerte i april 1888 - den har vi et 100% sikkert holdepunkt, for min venn i USA har papirer som bekrefter dette. Så da har jeg kommet veldig langt i å få bekreftet at jeg har funnet riktig Anton, i og med at han også har en bror ved navn Chris(tian)!Tusen takk for all hjelp!Mvh Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.