Gå til innhold
Arkivverket

[#41354] Navnet Jilson, Engebret Jilson gift i Hurum, Buskerud


Gjest Rune Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Folkvord

Hei! Er det noen som kan hjelpe meg med å finne opphavet til Engebret (Ingebret) Jilson?Han ble gift i Hurum 11.juli 1717 med ei Kirsten (Kirsti) Svensdt. Ved trolovelsen i februar s.å. er det opplyst at hun hadde bosted i Røyken.Disse fikk datteren Ragnille, døpt i Hurum 30.juli 1719, Jeg har ikke funnet andre barn i denne familien.Jeg har funnet en Juul Jilson som ble gift i Hurum 6,oktober 1720. En av hans forlovere het Engebret Børsoe (Børsøe?). Farsnavnet er ikke oppgitt, men mye kan tyde på at denne Engebret (Ingebret) er en bror til Juul Jilson. Bl.a. er farsnavnet Jil for meg et meget sjeldent navn...Håper det er noen som kan hjelpe meg videre med denne 'nøtten'.Vennlig hilsen Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om det kan være en skrivefeil fra presten? Jeg fant denne Ingebret Nilsen og Kirsti Svendsdatters vielse her: Lenke Skal se om det finnes flere spor i kirkebøkene her i digitalarkivet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser nå at jeg har blandet sammen Røyken og Hurum fra Vielser. Pussig med navnlikhet på brudeparet?Da kan det være rett den teorien din likevel. Beklager forvirringen. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei! Takk til Gunn for tilbakemeldinger! Jeg har funnet disse personene med farsnavnet Jilson i Hurum.:1) Juul Jilson Sætre født ca.1670 2) Ingebret (Engebret) Jilson Børsoe født ca.1677 3) Arve Jilson Sætre født ca.1681Da navnet Jilson er svært sjeldent regner jeg med, (inntil vider), at disse tre er søsken, etter vurdering av både alder og bosted.Den 12.02.1719 ble Rangnille Torgrimsdt jordfestet i Hurum. Som forsørger er oppgitt Juul Sætre, sønn. Dette er sansynligvis deres mor. Farens navn er ukjent borsett fra at han sikkert het Jil til fornavn.1 )Juul Jilson Sætre gr.lagt 10.04.1729, 59 år Gift 1: Live Saxisdt, ”Juul Sætres quinde”, gr.lagt 23.04.1719, 79 år (født ca.1640! Alderen hennes trolig for høy).Gift 2: 06.10.1720 med Thale Erichsdt., gravlagt 19.01.1755, 74 år (født ca.1681) Jeg har funnet tre døtre av disse som alle ble døpt i Hurum kirke: Live døpt 08.06.1721 Idde døpt 04.04.1723 Ragnille døpt 26.01.1727Etter Juul’s død i 1729 giftet Thale seg på ny 15.10.1730 med Knud Iverson i Hurum kirke.2) Ingebret (Engebret) Jilson Børsøe gr.lagt 06.07.1757 79 år 8 mnd og 19 dager Gift 11,07,1717 med Kirsten (Kirsti) Svensdt fra Røyken.. Jeg har ikke funnet når hun døde. Jeg har funnet to barn av disse: Dødfødt barn, jordfestet 24.03.1718 Ragnille Ingebretsdt Børsoe døpt 30.07.1719 Hun ble gr.lagt 10.06.1759 i Hurum kirke.3) Arve Jilson Sætre . Jeg har ikke funnet han gr.lagt i Hurum, men en Arne Sætre er gr.lagt i 1750, 69 år. Dette kan være en skrivefeil for Arve! Han skulle i så tilfelle være født ca.1681 Arve ble gift 19.10.1727 med Ragnille Torkelsdt.. som jeg ikke har noen opplysninger om.Jeg har kun funnet et barn av disse: Elj døpt 09.01.1729 og gr.lagt 13.02.1729Alle barna til disse tre mennene er døpt i Hurum kirke.Jeg håper at en, (eller flere) av dere kan gi meg et lite tips om hvor jeg bør fortsette letingen etter deres opphav.Som nevnt i innlegg 1 er det først og fremst Ingebret (Engebret Jilson jeg forsøker å finne opplysninger om. Mvh.. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette var ikke enkelt! Fant en Arve Jilsen g, her: LenkeDet er i samme kilde nevnt en Live Jilsen som g. seg 1748 samme sted. Men ellers finner jeg ingen i Norge som passer til å være deres opphav?Kan familien komme fra England opprinnelig?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en Live Jilsen som giftet seg i Røyken i 1748, under min nye leting fant jeg også denne damen fra Telemark , Liv Jilsen: Lenkeskal se om jeg finner den første igjen. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at jeg i farten blander Hurum og Røyken. Den Live som gifter seg finner du her i Hurum g. med Hans Olsen, her er etternavnet skrevet Jul som du ser: LenkeKan hende det er en forklaring på Jil ( Jul) navnet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei! Til Gunn. Som du ser av mitt innlegg 7 har jeg disse opplysningene du viser til fra før.Når det gjelder dine innlegg 14 og 15 vedr. Live Jilsen som ble gift 1748 er dette datteren til Juul Jilsen, (se innlegg 7)Til Sten. Takk for tipset. Jeg skal forsøke å lete etter 'beslektede' skrivemåter av navnet Jilson.Ved søk på nettet ser jeg at navnet Jilson er endel benyttet i Sverige. Muligens kan faren komme derfra?Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

I det gamle norsk-danske skriftspråket skilte de ikke mellom 'i' og 'j'. 'Jil' er nok 'Iil', og to i'er etter hverandre markerer lang i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei! Takk for tilbakemeldinger! Opplysningene fra Berit og Sten gir meg nye forhåpninger videre med dette Jilson navnet.Etter å ha sjekket faddere i Hurum finner jeg ”min” Ingebret (Engebret) som fadder sammen med personer fra Grønsand som faddere til flere barn At navnet Iil (Jil) også forekommer på denne gården i manntallet 1664-66 viser vel at det sansynligvis er en forbindelse her.Jeg har nå lagt inn spørsmål om hjelp til å finne skifte etter Jil, event. etter Ingebret (Engebret)Jilson i Arkivforumet og håper at noen kan være behjelpelig med dette.Det finnes vel ingen folketelling eller manntall mellom 1666-1801 for dette distriktet?Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke om du har navn på fadderne som Engebret og Kirsten brukte. Jeg forstår ihvertfall ikke hvordan fadderlista skal brukes.Hvor ble det av Engebret og Kirsten etter Ragnild ble født ?Ang. Kirsten, Røyken. Mulige søstre og faddere? Aase Svendsdt. g. 29/12 1720 med Ni(e)ls Johannes. --Mari Svendsdt. g. 9/7 1724 med Hans Olsen Gunnerud eie. --Engel Svendsdt. g. 23/1 1729 med Halle Johans. Og Anbiør Svendsdt. Hanestad g. 1/11 1729 med Peder Arnes. Kjechstad.Røyken: Det finnes Svend på Grinde, Bøe eie og Svend Erichsen på Follestad.(fant dem som far under gravl.)Gravlagt i Røyken 1/11 1719 Svend Erichs. Svenske, 63 år -- 6/8 1724 Svend Joens. Wang 71 år -- jrdf. 5/5 1737 Svend Bøe eie 81 år -- grl. 16/12 1744 Svend Follestad 76 år og jrdf. 9/4 1741 Kari Michelsdt. 85 år.Ikke noen direkte funn, men et knippe med navn og gårdsnavn om ikke annet. Jeg vet ikke om det finnes gårdshistorie fra Røyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei og takk for svar Berit!Fadderne til Ragnille var Jens Ugstad, Hans Inglingstad, Kirsten Klokkerstuen og Biønne Inglingstads Qinde.Jeg har tidligere fått følgende ”oppskrift” vedr. bruk av ”Fadderlistene”. Først går jeg inn og finner dåpen til barnet. Helt til venstre på linjen står et Prot.ref. nr., I dette tilfelle er datteren Ragnille nr.269 (periode 1715-1732). Så henter jeg opp ”Fadderlisten” og blar meg frem til samme nr. (269). Her står fadderne listet opp. Håper dette er riktig?Jeg har ikke funnet andre enklere måter å få frem fadderne på. Det burde vært mulighet for å søke på dåpsdato eller navn, men slik det er nå er det kun faddere som er søkbare med navn/bosted.Engebret (Ingebret) døde på Børse (Børsand?) og ble som nevnt gr.lagt 06.juli 1757, Hurum kirke Jeg har funnet Engebret som fadder siste gang ved dåpen til en Ole Sørenson Bure 14.februar 1734, sønn av Søren Anderson Bure og Anne Jacobsdt.Kona Kirsten (Kirsti) har jeg ikke funnet gr.lagt i Hurum, så jeg vet ikke hvor hun ble av.Ang. Kirsten (Kirsti) fra Røyken er min teori at hun og Engebret ble Trolovet i Røyken 17.mai 1717. Ved oppslag her er imidlertid farsnavnet til Engebret skrevet Nilson og ikke Jilson. Kirsten Svensdt. var da bosatt på Bøebraaten. Inntil videre tror jeg farsnavnet til Engebret er en skrivefeil….Ved vielsen i Hurum kirke 11.juli 1717 står det at Kirsten Svensdt. var fra Røyken. Om dette er riktig var forloverne deres Hans Sivertsen Heggen og Christopher Grodalen.Om dette er de rette folkene er det sansynligvis Kirsten (Kirstis) far du har funnet gr.lagt i Røyken, Svend Bøeie, jordfestet 05.mai 1737 81 år.Jeg tror ikke det finnes gårdshistorie fra Røyken eller Hurum….”desverre”Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.