Gå til innhold
Arkivverket

[#41360] Arne Arnesen Fivelstad f.ca. 1713 i Fivelstad, Sunnylven, Møre og Romsdal


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

Arne Arnesen Fivelstad f.ca. 1713 i Fivelstad, Sunnylven, Møre og Romsdal, flyttet til Stryn i Nordfjord og overtok en gård der - Indre Bøe.Er det noen som kjenner til hvem Arne var gift med og eventuelt hvor ektemaken kom fra?Er også interessert i aner bakover på både Arne og kona.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Jeg har gjennom oversikten døde i Innvik på Digitalarkivet funnet ut at Arne Arnesen sin kone må være Ragnhild Pedersdatter som døde i 1755.Ved sjekk på FS finner jeg at de ble gift 11.4.1746 i Sunnylven. Ragnhild Pedersdatter født 1722 på Ringdal, bnr. 5 Bøen, Sunnylven, er datter av Peder Jonsen fra Nedre Ljøen (1699-1738) og enten 1. nn Olsdtr. Ringdal eller 2. Marthe Larsdatter (f.1702) fra Sve, Stranda, Møre og Romsdal.Er fortsatt på jakt etter anene til Arne Arnesen. Kunne også vært greit å få bekreftet hvem som er mor til Ragnhild Pedersdatter Ringdal.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiI følge bygdebok for Sunnylven og Geiranger finner jeg følgende.Arne Arneson gift med Ragnhild Pedersdatter Ringdal. Han kjøpte i 1760 gården Bø i Stryn på auksjon for 400 spdl. og solgte farsgården Larsgarden, br.nr. 1 på Fivelstad til brorsonen Arne Olsson. Barn som var født på Fivelstad: Anna, født 1747 og Arne, født 1749 (død samme år.)Om Arnes foreldre står følgende: Arne Olsson, død 1753, 80 år gammel og 'hans quinde' samme året, 76 år gammel. Det er også skrevet at Arne Olsson kjøpte br.nr. 1 på Fivelstad i 1719 av broren Ole O. Sæter.Deres barn: 1. Tore, gift 1748 med Stenor Jonsdatter Lingås.2. Ole, var bruker av en gård i Stryn.3. Kristi, født 1712.4. Arne, neste bruker.Videre bakover på Arne Olsson ser det i følge boken slik ut: Foreldre: Ole Olsson, bruker på Fivelstad, br.nr. 1 til ca. 1675 da han døde, Enken, Geirtrud, ble gift på nytt med Knut Olsson, Det er skifte etter Knut i 1703, og Geirtrud er enke for 2, gang.Barn som er nevnt i første ekteskap etter skiftet: Ole Olsson, bruker på Sæter, og Arne Olsson.2. ekteskap: Ole Knutsson og Anne Knutsdatter.Når det gjelder Ragnhild finner jeg en på Ringdal under br.nr. 5, Bøen, som kam passe inn, hun er 23 år i 1743 når moren dør. Men det er ikke skrevet hvem hun ble gift med så dette må nok kontrolleres.Håper dette førte deg litt videre.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei Hanne og takk for hjelp med Arne Arnesen.Ragnhild sim mor er nok Marthe Larsdatter fra Sve, Stranda født ca 1702. Nå gjenstår det nesten bare å få bekreftet at Ragnhild var fra Ringdal og at moren var fra Sve.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Ragnhild var dotter til Peder Jonsen Ringdal og andrekona Marte Larsdotter. Peder var son til Jon Rasmussen Nedre Ljøen og var først gift med ei dotter til Ole Abrahamsen Ringdal. Bygdeboka skriv at: 'Peder gifte seg att med Marte Larsdotter, syster til brorkona hans på Ljøen.' Men eg har ikkje funne nokon kjelde som stadfestar dette. Derimot: 2. mai 1744 vart det halde skifte etter Lars Larsen på Sve på Stranda. I ei avskrift av skiftet finn eg 'brorkona' Anne Larsdotter på Nedre Ljøen, men inga Marte på Ringdal. Det kan tyde på at Marte ikkje var frå Sve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiI følge Stranda boka er ikke Marte nevnt i den søskenflokken. Men det er jo god 'plass' til flere barn der etter fødselsårene på søskene. Anne Larsdatter som ble gift til Ljøen er først i 1698, neste barn er født i 1701, men så gjør de et hopp helt til 1709 før 3. barn kommer, nr. 4 i 1712 og 5 i 1715, de 2 siste kommer i 1720 og 1724. Men selvføgelig mangler jo beviset og hun er jo ikke nevnt i den boken heller. Er ikke sikker på hvor langt tilbake de kirkebøkene går, skal ta en tur i løpet av uken og sjekke på biblioteket.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Kyrkjebøkene for Stranda går frå 1720 og utover. Men det var tidleg nok til at eg fann vigselen mellom Peder Jonsen og Marte Larsdtr.22. juni 1721: Copuleret E. Per Jons. Ringdalen med p. Marthe Larsd.og29. des 1720: Troloved E. Peder Jons. Ringdal med p. Marthe Larsd. Habosta. Forlovere Niels Langelo, Per Røset.Det kan tyde på at Marte var frå Habostad på Stranda. Ved skiftet etter Marte i 1745 er ein Lars Habostad formyndar for to av borna.For ordens skuld. Skiftet på Sve i 1744 som eg nemnde i innlegg 5, var etter Lars Pedersen Sve ikkje Lars Larsen som eg kom i skade for å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk Tor for at du tok deg tid til å slå opp i kirkeboka. Teoretisk kan da Marthe være datter av denne Lars som jeg finner i 1701 manntallet for Dale Skipreide LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

Foreldra til Marte kan vere Berte Ellingsd. Habostad og Lars Knuts. Habostad (f. Lied). Berte og Lars er brukarar på Habostad tidleg på 1700-talet, sjå Stranda III (1964-utgåva) s. 118 og Stranda A (1996-utgåva) s. 214. I følgje bygdeboka har Berte og Lars 3 barn, og Marte er ikkje nemnd. Men eg festar ikkje lit heilt til bygdeboka for dei oppgitte fødselsåra til Lars og barna synest vere vilkårlege! Bygdeboka oppgir at Lars Knuts. Habostad døde i 1760 og Berte Ellingsd. Habostad døde i 1740.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Dette høyrest veldig sannsynleg ut. Bygdeboka for Sunnylven og Geiranger skriv at i skiftet etter Marte Larsdtr i 1745 er der ei skei merka L.K.S. – B.E.D. Avkorting for Lars KnudSon – Berte EllingsDatter. Skeia kan vere ein del av morsarven etter mora som døydde i 1740.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiI følge bygdeboka for Stranda er Berte Ellingsdatter, datter av Elling Ingebriktsen Habostad, født 1628. Navnet på konen er ikke kjent.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.