Gå til innhold
Arkivverket

[#41364] Christen Svendsen, f. ca. 1740. Hvor kom han fra?


Gjest Anne-Lise Toft Eddie
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Toft Eddie

Christen Svendsen giftet seg 1. gang 1772 i Røyken kirke med Abigail Tostensdatter fra Baadstøe. Han var ungkar og tjenestedreng på Hov. De fikk 3 barn: Bernt, f. 1772 og død 1785, Torsten, f. 1776 og g.m. Anne Michaelsdatter fra Merdø i Aust Agder, og sist Else, f. 1778 og død 1785. Abigail døde i 1787 og ble begravet i Røyken kirke. Ved dåpsinnførslene oppgies Hopfseie, Hotvedt og Frydenlund som bosted.Christen giftet seg 2. gang 1790 i Røyken kirke med Berte Halvorsdatter. Barn: Sven, f. 1791, Anne Marie, f. 1795 og Abigail, f. 1798. Ved dåpsinnførslene oppgies Hotvedteie, Askestad og Baarsrud som bosted.I 1801 var han husmann på Baarsrud og 60 år, og her bodde han da han døde i 1809.Jeg har ikke funnet Christen som døpt i Røyken kirke og lurer på hvor han kom fra.Dersom det er noen som har opplysninger om Christen Svendsen og hans opphav, er jeg svært takknemlig for svar.Mvh Anne-Lise Toft Eddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vielsen fra kirkeboka , digitalisert: LenkeLurer på om denne Svend på Follestad som er nevnt her, kan være et sted å begynne leting etter Christens opphav?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er nok en Svend ( Pedersen) Follestad. Han har skriftet her som du ser: LenkeMulig dette kan være forloveren, en venn av brudgommen? Kan passe med alder på Svend forlover fra Follestad.Skal se om jeg kan finne flere spor?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Christen Svendsen jeg finner i passe alder kommer fra Østfold : LenkeDet er vel mulig at han kan ha kommet over fjorden og har slått seg ned i Røyken. Har heller ikke funnet noen dåp som passer i Røyken, eller i Hurum.Faddere ved barndåper sier meg ikke så mye, så du får studere fadderlistene for å se om du kan finne noen spor her? Lykke til med søking .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Toft Eddie

Hei Gunn.Tusen takk for interessen. Det kan se ut som om Svend Follestad som dør i 1744 kan være den samme Svend Nielsen Follestad som er omtalt i Skifteprotokoll 4 for Lier, Røyken og Hurum. Det kan være et spor.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

det ser for meg ut til at den Svend Follestad kan være fadder ved mange barndåper i Røyken . Legger inn en lenke her: LenkeKan lønne seg å gå gjennom dåpslister over faddere etter spor også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under gravlagte i Røyken kan det hende du kan finne spor under Follestad, det er ganske mange Svend Follestad som, er nevnt som pårørende: LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Toft Eddie

Hei igjen.Jeg har gått igjennom ovenfornevnte kilder, men nei, ingen spor.Igjen, takk for alle innspill.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.