Gå til innhold
Arkivverket

[#41365] Christen Pedersen Holm, død 1813 i Holt - 'markering' i kirkeboka?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Overskriften virker muligens noe kryptisk, men innførselen av min 3xtippoldefar Christen Pedersen Holm 19/6 1813 (f. 11/6) er markert på en noe spesiell måte i kirkeboka. I margen er det notert et kryss, og det finner jeg ikke ved noen av de andre begravede samme år: Lenke (se nr. 14).Jeg har spekulert på hva denne markeringen kan bety, uten å finne noen forklaring. Følgende to spekulasjoner kan muligens være relevante: 1. Han var sjømann og kan kanskje ha omkommet på sjøen (han må i så fall likevel være funnet, siden han faktisk er begravet i Holt). Han var opprinnelig fra Løkken i Danmark - altså innvandrer (hvis man da kan kalle en danske som flyttet til Norge i unionstida for innvandrer).Er det noe som har andre synspunkter/mulige forklaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det snek seg inn noen unøyaktigheter i mitt første innlegg. Christen Pedersen Holm ble begravet 19/6 1813, og 11/6 er selvsagt dødsdatoen - ikke fødselsdatoen.Og så mangler det et 2-tall foran den andre 'spekulasjonen' (nemlig den at avkryssingen kan ha hatt noe med hans danske bakgrunn å gjøre) i det midterste avsnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

I nyere tid har jeg sett at prest/kirkebokfører har skrevet et notat når man senere/i ettertid har skrevet ut en attest. Mener å huske dette både på fødsel/dåp og på vielse. Kan dette også være et alternativ?Siden det i ditt tilfelle kun er et kryss, tenker jeg også at dette er mer et øyeblikks merke, enn en formell kode for et eller annet.Men her er vi i samme båt, begge to. Vi undrer oss og spekulerer.- Jarl -(Lykke til i Grimstad i morgen, ser du har en spennende rolle!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er selvsagt et mulig alternativ at krysset kan være en form for 'minnetegn' for presten.Jeg har ellers sett at det i kirkebøkene for Holt i perioden ca. 1720-ca.1750 var vanlig å sette kryss ved navnet til de kommunikantene som var døde i løpet av året, men det blir jo ikke noen direkte parallell.(Ellers takk for lykkeønskningen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.