Gå til innhold
Arkivverket

[#41366] Eirik Strøms nettsider


Gjest Anne Sagflaat
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Mulig det interne behovet ikke er tilstede, men den overstadige arrogansen han utviser overfor det eksterne behovet, burde noen overbringe den gode herr Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hvorfor skulle det være noen sorg at nettsted er nedlagt. Om informasjonen der var ment å skulle ha varighet og betydning for andre enn vedkommende selv, ville man forvente at vedkommende gjorde informasjonen tilgjengelig via andre og kanskje mer seriøse kanaler.At slikt skjer viser samtidig at det er viktig å ikke gjøre seg ensidig avhengig av internett som informasjonskanal.For eksempel er det jo slik at NST og Genealogen er til enhver tid åpen for publisering av slektshistorisk materiale som holder mål.Og er materialet for omfattemde, vil det stadig finnes løsninger for trykt publisering. Og her er det jo slik at slektsmonografier vil kunne anmeldes i Genealogen, slik det lesende publikum vil kunne følge med på den faglige nivået i det som fremsettes i trykt form.Jaja, dette er kun noen ettermidagstanker. : )mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dette nettstedet inneholdt avskrifter av kildemateriale, hovedsaklig fra Trøndelag. Når man har åpnet et slikt nettsted med tilgang for alle, må man også regne med at det vil bli brukt og verdsatt av andre.Å legge det ned fordi 'det interne behovet for nettstedet ikke lenger er tilstede, er i bunn og grunn like arrogant som om Digitalarkivet gikk i stå fordi Jan Oldervolls interne behov for å jobbe med Digitalarkivet plutselig en dag forsvant.Særlig siden Strøm gjør det klart at de avskrevne kildene ikke vil bli tilgjengeliggjort noe annet sted heller.Holdningen avslører en raushet som framstår som negativet av den rausheten f.eks gjestene i Digitalpensjonatet utviser.Og det lar jeg meg gladelig provoseres av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg hadde en følelse av at sidene plutselig kunne forsvinne, så jeg tok kopi av det mest interessante. Det tror jeg er en god regel når 'private' legger ut ting som interesserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Randi Broli

Arnstein! Du skulle vel ikke ha notert deg noen opplysninger om skippere i Trondheim som lå på dette nettstedet? Fortegnelsen var fra begynnelsen av 1700-tallet, og så vidt jeg husker noe av det siste som ble utlagt.Det gjelder Hybert Erichsen (død 1728) og hans svigersønn Rivert Jansen/Johansen (død ca 1729). Jeg synes å huske at begge disse var omtalt der, bl a med fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Hybert og Rivert var nevnt i en skipperrulle, ja. Og den har jeg kopi av.Men kan noen fortelle meg om det er lovlig å bruke og/eller formidle informasjon fra en nettside som bevisst er nedlagt på den måten Strøms sider er det?For øvrig er jo både Hybert og Rivert nevnt i kilder som slett ikke er 'nedlagt', herunder 'Trondhjems borgerskap 1680-1730' fra kane.benkestokk.teiste forlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg håper det ikke er ulovlig, det hadde vært fint å få vite fødestedene ihvertfall. Jeg har en viss peiling, tror jeg, men vet ikke om jeg tør å stole på hukommelsen.Ellers vet jeg jo endel om dem. Hybert og Rivert førte i 1721 hhv 'Jomfruen' og 'Kong Dan'. Dette var ved skiftet etter Hyberts kone Catharina Asmus. Og når var denne skipperrullen fra , tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva het den 'Hybertsdatter' som var g.m. Rivert Jansen/Johansen ? (Hun hadde såvidt jeg vet en søster (Helene ?) som var g.m. jekteskipper Johan Michael Vibe Jensen Juel i Bindal, døpt 22 Des 1697 i Ytterøy kirke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Randi Broli

Lars Steinar. Hvis du ikke har noe imot det, kunne jeg bry deg med å skrive hvilke andre opplysninger som fantes i disse skipperrullene ang Hybert Eriksen og Rivert Jansen?Jeg ser nemlig at rullene inneholder flere opplysninger enn jeg først husket, bl a år for borgerskap, alder, sivilstand osv. (Viser til tema 38481, innlegg 1, 1. avsnitt ang skipper Selgen Dahl). Evt på mail til randbrol@yahoo.noLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.