Gå til innhold
Arkivverket

[#41370] Lars Pedersen på gården Vestre Raadim i Kråkstad


Gjest Espen Myrbråten
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Myrbråten

Hei!Min oldemors farfar var Lars Pedersen som i 1809 fikk bygselbrev på Vestre Raadim i Kråkstad. I 1812 giftet han seg med Andrea Svendsdatter fra Harestad. De fikk barna Peder (1812), Anne Sophia (1817), Karen Maria (1820), Svend (1822), Jens (1825), Johan (1828 og Lars Anton (1830). Lars Anton Laren er min min tippoldefar som var gift med Anne Gurine Gundersdatter som var født på gården Finstad.Jeg kan ikke finne noen opplysninger om hvor Lars Pedersen kom i fra og hvem hans foreldre var. Er det noen som kan hjelpe meg?Jeg søker også etter opplysninger om Anne Gurine Gundersdatter. Hun var et såkalt uekte barn. Jeg vet ikke navntet på hennes mor, men hun oppga visst å være enke etter skomaker Gulbrand Ericsen i Christiania. Anne Gurines far var Gunder Gundersen Berg, en 'Jæger af Christiania Garnison'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Har du vært i di orginale kirkebøkene å sett på giftemålet 15/12 1812 Espen?Ofte står jo farens navn der og hvor de kom fra.Eller kansje ei bygdebok?Det er ei Andrine og Lars døpt i Kraakstad men kansje litt sent for å være Lars.Han har et veldig vanlig navn.Andrine Svendsen dpt.20/5 1787 Kraakstad.Foreldre: Svend Jensen Anne Povelsdtr.gift 2/11 1774 Kraakstad,Lars Pedersen dpt.29/9 1793 Kraakstad.Foreldre:Peder Larsen Olia Svendsdatter.Gift 20/3 1790 Kraakstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Ja det var der jeg også fant det Gunn. Men i den orginale kirkeboka kan det stå mye mer.Og Espen du sier ikke når Anne Gurine var født,eller gift. og hvor Finstad ligger.Fant det ikke under Krogstad telling 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vielsen fra en digital kirkebok kopi fra Kråkstad: LenkeIkke mye å bli klokere av, og jeg håper noen kan hjelpe deg med oppsalg i originalen , om det står flere opplysninger der?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Anne Gurine Gundersdtr.dpt.8/10 1831 Kraakstad.Far:Gulbrand Eriksen.(Er det denne?)Fra family search. Men mors navn pleier jo alltid stå i kirkeboka?Sto Gunder Gundersen som egentlig far i kirkeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her skjedde det noe rart. Vi svarte samtidig, og da om mitt innlegg plutselig inn to ganger. Her er i alle fall kirkebok med Anne Gurines dåp og fars navn: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Dette var rart.Mora må jo ha prata med presten,men unngått å få sitt navn oppgitt.Første gang jeg har sett det.Men hun var raus med andre navn.Men var det rett info tro?Her må vel andre papirer undersøkes.Ble jenta satt bort f.eks,?Kan navnet på mora finnes der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Myrbråten

Takk for gode innlegg! Jeg har ikke sette i de orginale kirkebøkene, bare sett i de digitale. Jeg har også funnet Lars med foreldrene Peder Larsen og Olia Svendsdatter, men tviler egentlig på at dette er den riktige Lars - han er litt for ung. Når det gjelder Anne Gurine, så er det hele litt spesielt ja. Mulig morens navn bare er veldig lite lesbart i kirkeboka?I alle fall: Takk for all hjelp så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Den i innlegg 4 nevnte Lars Pedersen døde i følge Trygve Viks Folloslekt (se Ski slektshistorielags hjemmesider www.skislekt.no) i 1816. Den søkte Lars Pedersens foreldre kan ikke sees nevnt der. Der kan en imidlertid finne mer om Andea/Andrines foreldre Sven Jensen som døde på norde Ekeberg i Ås i 1806 og Anne Paulsdatter som døde på vestre Rådim i Kråkstad i 1816. Sven var født på nordre Asper og Anne på søndre Frogner i Kråkstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her oppdaget jeg noe pussig. Den siste Lars Pedersen er sønn av samme Peder på Langeli som nevnt i lenken innlegg 4. Enten må alder være feil , 8 år i 1801 tilsier f. ca 1793. Det er også mulig at Lars Pedersen Langli f. 1784 er en eldre bror som kan være død tidlig og neste Lars er en oppkalling? ( Det kan faktisk være flere muligheter også. Jeg har sett eksempel på at to brødre har fått samme navn. Den eldste kan være ute i tjeneste i 1801??)Så er her i Enebakk en kandidat til som er litt eldre: LenkeHer er det nok bare kirkebokoppslag som nytter. Håper noen kan hjelpe deg med det. Lykke til med fortsatt søking.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1801 finnes det en del aktuelle kandidater i nærområdet. Denne karen er 22 år og arbeider på en gård i Aas. LenkeKan hende det blir flere kirkebøker å undersøke?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein Retvedt

Dessverre kan jeg ikke lage lenke, men Lars Pedersen som i 1801 er 22 år på Kjølstad i Ås er utvilsomt rett mann. I 1805 er han fadder for et av barna til Christian Ingebrigtsen hvis foreldre drev Kjølstad i 1801, i 1810 er Lars og Andrea faddere fra Harestad i Kråkstad for Christians søster Anne Ingebrigtsdatters barn og i 1812 er Lars og Andrea fra vestre Rådim i Kråkstad faddere for et av Christian søster Larine Ingebrigtsdatters barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du fikk bekreftet at det var rett Lars P. på Kjølstad. Her legger jeg en lenke til dåpen i 1805 der han er fadder for Christian Ingebrigtsens barn: LenkeLenker lager du ved å klikke på den lange remsa i adressefeltet , øverst på skjermen . Når adresseefeltet blir mørk blått kan du høyreklikke. Da kommer det opp et felt hvor du velger kopier. Når du så klikker inn på rett plass i teksten , kommer den inn direkte.( Litt tungvint forklaring, men prøv) Det er litt annerledes fra Fam. s. og fra scannede kirkeboksider. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Myrbråten

Tusen takk skal dere ha! Dere har hjulpet meg et stykke videre på veien. Jeg har vært inne å sett på alle lenker og opplysninger, det ser ut til å stemme at 'min' Lars Pedersen i 1801 var tjenstegutt på Kjølstad i Ås. Nå skal jeg prøve å finne flere opplysninger om han.Når det gjelder Andra Svendsdatter, så har jeg opplysninger tilbake til hennes besteforeldre fra Kråkstad bygdebok (men jeg har ikke fått sjekket alt dette enda).Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Kanskje har du allerede funnet Andreas oldeforeldre, men for andre interesserte finnes Andreas farmors far – Sven Gundersen Sørum – på http://www.skislekt.no/ Mer om Sven Sørum kan også finnes her i Brukarforum på tema nr 36056 og om Svens morsslekt fra Grønlund i Vestby på 32023.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Myrbråten

Interessant! Hvis dette stemmer, så er det feil opplysninger i Kråkstad bygdebok om gården Søndre Asper. Her står det at Andreas farmor (Marte Svendsdtr) var datter av Svend Olufsen som i 1665 var nevnt som bruker av Søndre Asper. - Igjen et eksempel på at det viktig å få sjekket opplysninger som man finner i bygdebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.