Gå til innhold
Arkivverket

[#41377] Maret Andersdotter Møkkelbostad, Øre


Gjest Odd Jan Skriubakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Jan Skriubakken

Eg er på leiting etter Maret Andersdotter Møkkelbostad. Eg meiner å vite at dette er Myklebostad på Øre i Gjemnes. Maret var født i 1811 og vart gift med Nils Hagen (under Haltvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Brukeren på Leitagarden på Myklebostad på Øre (nå i Gjemnes kommune) het i årene 1806-1823 Anders Torsteinson Nåstadøren. Han var født i Eide 1773 og døde på Leita (Læt'ån?) i 1823. Han hadde da tittelen bygdevekter.Anders Torsteinson var gift ca. 1808 med Eli Pedersdotter f. ca. 1778. Anders og Eli fikk sønnen Torstein alt i 1806. Anders tjente da på Silset og Eli var tjenestejente på Gaupset.Blant deres seks barn var datteren Marit født i 1810 og gift i 1842 med enkemannen Nils Einarson Hagen/Haltvik. (Han het ifølge Leivdal Holten til etternavn. Det er mest sannsynlig feil.)Eli eller Elen Pedersdotter måtte som enke gå fra garden i 1826.Det er trolig samme Anders vi finner som dreng på Skei (Øre) i 1801:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f11560&gardpostnr=123&personpostnr=2097&merk=2097#ovre>LenkeEllers lurer jeg litt på hvilken forbindelse Torstein hadde med Nåstadøra der Eidemannen Torstein Larsson Lien fra Reiarlia var bruker fra 1790. Torstein var født i 1756 og kunne vel neppe ha vært far til Anders:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Marit Andersdatter Møkkelbostad vart i 1842 gift med Nils Einarson Skjølsvik f.1802 fra daværende Hagen under Haltvik. Nils hadde tidlegare vore gift med Dordi Nilsdatter Skjølsvik. Far til Nils var Einar Erikson Skjølsvik f.i Nesset i 1775og mor var Abelona Johansdatter Aspås f.1773 gift 1800. Foreldre var skolemester Johan Asmundsen Aspås f.1735 og Dordi Nilsdatter Gagnat. De hadde bygsel på Bottolvsvika under Skjølsvik. Dette fra Tingvollboka bind 1 ca.s.210 skreve av Hans Hyldbakk. Fjøset i Hagan, no kalla Vikan står framleis. Eg passerer det to gonger kvar dag eg er på jobb Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Jan Skriubakken

Mange takk. Marit Andersdotter er ei av tippoldemødrene til kona mi. Vi har ei rosemåla kiste med namnet til Marit på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.