Gå til innhold
Arkivverket

[#41383] Hvem var foreldrene til Nils Kristiansson Grave?


Gjest Laila Stivimoen Foyn
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Stivimoen Foyn

Nils Kristiansson Grave? f. ca. 1739 gift i 1865 med Else Talleivsdatter Klokkarstoga. I gårds og ættesoge for Bø bind 3 står det at bruker av Grave i 1730 var Kistian og kona Margit. Er disse folkene foreldrene til Nils? Er det noen som vet hvem Kristian og Margit var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Grave høyrde på denne tida inn under Seljord. Kanskje dåpen av Nils kan vera å finna der. Denne bolken av kyrkjeboka for Seljord ser ikkje ut til å vera reg. i Familysearch.Når det gjeld Kristian og Margit så kanskje det er same paret som er nevnt i debatt 39835LenkeMvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mary Farrell

Kristian Torvildson Grave, b. abt 1687, d. 1759, was married 3 times. There is a probate available for him, but I don't know whether you can find it in Seljord or Bø probates. I don't have a copy of the probate itself, but do have the names of his children.His first wife was Ingerid Kjetilsdtr Tveitan from Bø. She died before 1726/1730. They had 1. Kjetil Kristianson b. 29 Nov 1711. That record is available from Family Search and was held in Seljord. 2. Olav Kristianson, b. abt 1716 3. Anne Kristiansdtr, b. abt 1720, d. 1805 4. Ragnhild Kristandsdtr, bap. 23 Feb 1721. Another one that you can find in the Seljord records. 5. Halvor Kristianson, bp. 10 May 1722 at Lovald in Seljord. This one is not included in the probate.Second wife was Margit Nilsdtr, b. abt 1710 since she is 20 on the 1730 census. kids:1. Torvild Kristianson, abt 1727, d. 1810 at Gardvik. Probably by his first wife. 2. Nils Kristianson, abt 1741 judging by the 1801 census, but surely born earlier. 3. Ingerid Kristiandsdtr, b. abt 1726, probably by his second wife. 4. Ingeborg Kristiansdtr, b. abt 1733. 5. Signe Kristiansdtr, b. 1737. Another one that's available in Seljord records. 6. Gunleik Kristianson, b. 1739 at Grave in Seljord. This one may be by his 3rd wife, whose name I have neglected to enter. 7. Helge Kristiansdtr, b. 1843 at Grave in Seljord. Also may be by his 3rd wife.Sorry that I didn't do more thorough dataentry on this family. Perhaps I can find my notes that have more.Mary Farrell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Til Mary.Kan du hjelpe meg med hvor Kristian og Margit bor i 1730 tellinga? Jeg klarer bare ikke å se det.Mvh Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Farrell

I think that his name is wrong on the 1730 census, and he is listed as Bjørn instead of as Christian. Look at Nordre Grave. The names of his wife and children fit. And the older family listed right after Nordre Grave fit his parents and brother.But if you can find a Bjørn who this could be, I would be more than grateful for a correction.Mary Farrell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt K. Knutsen

På side 157/158 i bind II av Bø-soga står det at Kristian Torvillson var g.m. Aslaug K. Tveitan, og med kona hadde han fått 2 kvarter i Espedalen, som han i 1730 selde til svogeren Halvor Kittilsson. Er dette den samme Kristian som Mary Farrel har ovenfor og Aslaug er vel da søster til Ingerid. Jeg nevner også Olav Kristiansson f. 1711 på Espedalen som bor på Evju, jfr. side 673 i bind III av Bø-soga.Bernt K. K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Takk Mary. Ja jeg ser det nå, og det er absolutt en mulighet at det kan være skrevet feil i 1730.Jeg hadde også funnet Kristian g.m. Aslaug under Espedalen, og lurte på dette. Siden Mary skriver at det finnes et 'probate' for Kristian, (jeg er usikker på om det betyr skifte eller testamente),så regner jeg med at Ingerid da er nevnt her.Nå er det en del feil og mangler i Bøsoga, og desverre ingen som idag tar seg av dette.I Bøsoga under Tveitan, finner vi Anne Eivindsdtr g.m. Kittil Jonsson Baugerud. Dei har 8 barn, deriblant Aslaug og Ingerid. Men det er ikke skrevet noe mere om disse 2.(2 av de andre søskna er mine aner.)Mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.