Gå til innhold
Arkivverket

[#41399] Else Sophie Hansdatter, f. ca. 1717.


Gjest Anne-Lise Toft Eddie
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Toft Eddie

Else Sophie Hansdatter, hvor var hun fra og hvem var hennes foreldre? Hun giftet seg 1736 i Røyken kirke med ungkar og Grenader Tosten Tollefsen, f. 1709 på Aaraas i Røyken. De fikk ialt 9 barn og alle ble døpt i Røyken kirke; Inger Chatrine, f. 1736, Inger Chatrine, f. 1738, Abigail, f. 1745, Helena, f. 1748, Hans, f. 1751, Else, f. 1753, Regina, f. 1756, Hans, f. 1758 og Helena f. 1760. Ved dåpsinnførslene er Frydenlund og Sundbyeiet oppgitt som bosted.Else Sophie døde i 1789, 72 år og legdslem. Tosten døde i 1778 og da er Baadstøe nevnt som bosted.Er svært takknemlig for svar.Mvh Anne-Lise Toft Eddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Toft Eddie

Hei Gunn og igjen takk for dine innspill.Denne Else Sophie er en nøtt for meg. Jeg har lett og lett i mange år uten et eneste spor. Hvor kan hun komme fra?Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, det var en riktig nøtt du har der. Her er en Else hansdatter f. i Eiker 1715, kan hende du skulle undersøke noe om denne damen: LenkeEllers fant jeg en i Stokke , Fosnes, men hun så ut til å gifte seg med en annen.Finnes det noen skifter fra det aktuelle tidspunkt tro?Barndåpsfaddere ser ikke ut til å hjelpe stort?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den Else Hansdatter jeg fant døpt i Eiker har dessverre ikke noe mellomnavn Sophie, så da er vel hun ute av bildet? LenkeKan hun komme fra Østfoldsiden tro? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dame fra Fredrikstad med rett alder ,men ikke nevnt med mellomnavn i denne kilden: LenkeDa ser jeg ikke flere mulige på Fam. s. men det er vel forhåpentligvis mulig å komme på sporet en gang likevel. Lykke til i alle fall med jakten.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Toft Eddie

Hei.Jeg har også lett etter damen på Family Search, men finner ingen ved navn Else Sophie Hansdatter, så jeg må vel bare avfinne meg med at jeg ikke kommer lenger bakover på denne grenen.Takk for at du har tatt deg bryet med å hjelpe meg.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Så at den ene forloveren i 1736 var en Søren Løchstør som også er forlover en gang til i Røyken (i 1732) Lenke - her er bruden fra Sundby. Søren Løchstør er antakelig sønn av prokurator (og tidligere fullmektig på Hakadals Verk som svigerforeldrene eide) Søren (Pedersen) Løchstør og hustru Else Larsdtr. Robsahm (har bare sjekket to av barna, Anne Beate Løchstør og Niels Løchstør). Søren (d. e.) og kona Else ble begravet i Røyken hhv. 1742 og 1752. Det finns en bok om familien Løchstør av S.H. Finne-Grønn, fra 1932, tror jeg (har ikke kildeopplysningene her jeg sitter). Det er jo ikke ualmindelig at en eller begge forlovere er i familie med brudeparet og det kunne jo være interessant at denne Søren Løchstørs mor het Else. Dessuten er fler av navnene på barna noen som jeg også har støtt på i Robsahm-boka.Den andre forloveren ser ut til å være venn av familien iallfall, om ikke slekt, han er også fadder ved en av de to dåpene Gunn har lagt lenke til lenger oppe - og kanskje ved flere av dem? Det kunne kanskje være lønnsomt også å følge ham i kildene for Røyken på Digitalarkivet?Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei igjen!Kanskje ikke lurt å gjøre natt til dag - jeg kom til å skrive galt ang. boka: Den er om Robsahm-slekten, ikke Løchstør-slekten: Delgobe, Charles A.: Den norske slegt Robsahm. Stamtavle og optegnelser. Kria. 1920.Mvh. Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det skal finnes skifter fra 1701 fra området om jeg ikke husker feil. Mulig du kan finne opplysninger om Ellen Sophie Hansdatters opphav der?Her er en lenke til noen kilder: LenkeLykke til med fortsatt leting. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.