Gå til innhold
Arkivverket

[#41400] Christian Rasmusson Müller (Blind-Christian), f. cir 1687


Gjest Erling Myrbostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Myrbostad

Søker mer opplysninger om 'Blind-Christian', Christian Rasmussen Müller, visstnok f. ca 1687 i Trondheim, der faren ifølge segna skulle være lagmann. Muligens bror til Hans Müller som slo seg opp og ei tid åtte deler av Kvikne Kobberverk og Kongsberg Sølvverk. Etter de opplysninger jeg har fått, bodde Christian på Norgard Rikstad i Meldal.Jeg er ute etter å få bekreftet/avkreftet overnevnte opplysninger, og å få greie på søsken og evt flere barn til Christian.Christian og Ingeborg Olsdotter Hyllberget, visstnok f. rundt 1728 på Nordre Fikke, Meldal, fikk bl.a. sønnen Hans Christian, som endte opp på Korsnes i Halsa. Ingeborg ble gift 1760 med Hans Engelson Syrstadvoll fra Meldal, og hadde minst 6 barn med han, de endte begge opp på Korsnes. Alle opplysninger om disse to er også av stor interesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Takk for info, Knut. Det var endel nytt her, særlig i den siste lenken.Kona mi er en etterkommer av Gjertrud Korsnes, datter av Ingeborg Olsdotter Hyllberget og Hans Engelson Syrstadvoll, og således ikke direkte slektning til 'Blind'-Christian (selv om det ifølge den første lenken din sies at hun har Christians sønn Hans Christian som far, så mener jeg at dette er feil, det er Hans Engelson som er far til Gjertrud).mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ja, det er Hans Engelsen som er far til Gjertrud. Send meg en mail på svbjornd krøllalfa online punktum no, så skal jeg sende deg det jeg har om slekten bakover, dvs. teksten/argumentasjonen under hvert enkelt ledd - de enkelte anene fremgår av lenke 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Det er utgitt slektsbok om Müller-slekta fra Løkken verk i Meldal / Orkdal:A. Castberg (1940). Slekten Müller fra Trondheim. Boka finnes på de fleste store bibliotek - slektssamlinga - går jeg ut fra.De første slektsledd:I. RASMUS HANSEN MÜLLER (CA. 1650-1693). Gift 1681 i Trondheim med ELLEN ROBERTSDTR. COTTON (KALTEN) fra Molde / Moldegaard i Romsdal. (Molde bys historie b. 1). Rasmus Müller var konsumpsjonsforvalter (forvalter av tollinntekter) og prokurator (sakfører).Ellens far; ROBERT COTTON fra England (London?) til Romsdal omkring 1650. Ellens morfar: JORIS NON (GEORGE NOONE) engelsk handelsborger som etablerte seg i Romsdal ca 1612 da han nevnes i tollregnskpene og ble en stor trelasthandler, sagbrukseier og 'godseier'II. Rasmus Müller og Ellens 4 barn:1) HANS RASMUSSEN MÜLLER (1682-1761). Direktør ved Løkken verk osv. eide parter i flere bergverk (Løkken, Røros, Kvikne). Gift 2) ANNA ELISABETH SOPHIA IRGENS (1699-1786). Jeg er etterkommer etter deres yngste datter: MARIE ELISABETH MÜLLER g.m. HANS PETER SCHNITLER på gården Vorpenes i Nesset i Romsdal.2) ROBERT RASMUSSEN MÜLLER (1683- ) ukjent.3)CHRISTIAN RASMUSSEN MÜLLER (1687- ) Messingsmed og gårdbruker på Rikstad nordgard i Meldal. Mer om ham i slektsboka.4) HELLENA MARIE MÜLLER (1691-17..) Levde 1765 i Trondheim, i St. Jørgens stiftelse / hus i T.heim.mvhKnut Inge Apesland, Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Mail er sendt.Kanskje det er flere etterkommere etter Rasmus Müller/ellen Robertsdatter som titter innom her ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Innlegg 2, 4 og 5): Jeg har korrigert dette i min database, og det vil komme med ved neste oppdatering av web-sidene mine. Ingeborg Olsd. Hyllberget (1728-1801) 'får' dermed sønnen Hans Christiansen Müller (1753-1809) i sitt 1. ekteskap med 'Blind-' Christian Rasmussen Müller (1787-1760) og Gjertrud (1761-1842) (pluss 5 barn til) i sitt 2. med Hans Engelsen Syrstadvoll (1730-1802).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.