Gå til innhold
Arkivverket

[#41402] Maren Elisabeth Klæboe Aarst, gift 1765


Gjest Else Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Thorsen

På diverse hjemmesider har jeg funnet Maren Elisabeth Klæboe Aarst som kone til Jens Asser Schubart. De skal ha giftet seg i Kristiansund i 1765, og fått datteren Stinchen Margrethe året etter. Jens Asser Schubart døde i 1769, og han var da allerede enkemann, så Maren Elisabeth må være død i mellomtiden.Er det noen som vet hvor hun kom fra og hvem som var foreldrene hennes? Har fått vite at datteren Stinchen skal være døpt i Domkirken i Trondheim, født eller døpt 28.04. 1766, men nå kommer jeg meg ikke inn på de skannede kirkeboksidene for å sjekke. Hun ble i 1785 gift i Brønnøy, med Jacob Nielsen Bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Har nå fått sjekket kirkeboka fra Trondheim, og kunne ikke finne noen Stinchen Margrethe døpt der i 1766. Da er hun vel kanskje heller født i Kristiansund, som enkelte web-sider hevder.Jeg har lett etter personer med etternavnet Aarst i folketellingen 1801, og ikke funnet noen. Jeg fant en Aars, derimot, som var sorenskriver i Christiania. Han het Jacob Aars.På Simon Ellefsens hjemmesider nevner han en Peder Nielsen Aars, som var gift med Anne Hansdatter Leth. De hadde disse barna:Niels Pedersen Aars, f. omkr. 1675 Hans Pedersen Aars, f. omkr. 1677 (gift med Marit Hass?) Peder Pedersen Aars, f. omkr. 1678 Pitter Pedersen Aars, f. omkr. 1683 Johan Pedersen Aars, f. omkr. 1685 Jacob Pedersen AarsEr det noen som vet noe om denne slekta, og om Maren Elisabeth evt. kan høre til her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jacob f. 1745 d. 1796 g. 1785 Stinken Margrethe Jensdatter Schubart. Bosatt på Moe, 5 barn,Jacobs foreldre: Nils Henriksen Bugge (1712-1779) og Margrethe Hermansdtr Bugge (1713-1795). (Skifte 4 Aug 1780) 9 barn.Kilde nermo.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette er trolig Stincken i 1801 (men fornavnet er endret til 'Heriken') og fire av deres barn, samt hennes nye mann + et barn; LenkeKan noen av de andre være fra samme familie, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Hei ArnfridDet er datteren til Jacob og Stincken du har funnet i Bergen, ja. Lurer på om det kan være slektninger hun losjerer hos der?Jeg har ganske mye om Jacob Bugges slekt, og også en del om Stinchens fars slekt, men jeg vet ingenting om hennes mor, Maren Elisabeth Klæboe Aarst, bortsett fra at hun giftet seg med Jens Asser Schubart i Kristiansund i 1765, fikk datteren Stinchen i 1766, og døde før 1769.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fant disse to på en nettsideFar Jon Aars, f. Om 1705, Angersnes, Alstahaug, Nordland Mor Margrethe Christensdatter Klæboe, f. 1711, Saura, Handnesøya, Nesna, NordlandDe står oppført med en sønn, Hans, ukjent fødselsdato, han igjen står oppført med en datter, Christiana f 1750, det kan jo i tilfelle være Maren Elisabeths søster.www.slekt.netPå FS står det imidlertid at det var Hans Aa®s som var gift med Margrethe Christensdtr Klæboe.Margrethes foreldre er i tilfelle Christen Hanssøn Klæboe Elisabeth Jonsdtr Stud, og der finnes det vel en del info, men denne Aars, Aarst eller Aas fant jeg ikke noe mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette er et skudd helt i blinde, men kan det være så enkelt at det faktisk er Aas, og ikke Aars(t), da er her en Susanne Jonsdtr Aas f ca 1730 på Stamnæs, Alstahaug. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=f11820&gardpostnr=82&personpostnr=2102&merk=2102#ovre>Lenkeog her er de som bor på Angersnes i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette er et skudd helt i blinde, men kan det være så enkelt at det faktisk er Aas, og ikke Aars(t), da er her en Susanne Jonsdtr Aas f ca 1730 på Stamnæs, Alstahaug. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=f11820&gardpostnr=82&personpostnr=2102&merk=2102#ovre>Lenkeog her er de som bor på Angersnes i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest G. Storvik

Ifølge mine papirer ble Jens og Maren Elisabeth gift i Kr.sund 22.08.1765. Datteren Stinchen Margrethe ble f. samme sted, 24.04.1766. Dessverre har jeg ingenting om Maren Elisabeths fam.bakgrunn. Jeg er etterkommer etter Jens Assers datter Maren Marie som han hedde i sitt første ekteskap m. Maren Marie Johnsdtr. Bie. Jeg har noen opplysninger om 3 av Stinchen og Jacob N.Bugges barn. Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Arnfrid:Dette var interessante opplysninger! Maren Elisabeth kan godt være datter av Jon (evt. Hans) Aars og Margrethe Christensdatter Klæbo, sånn rent tidsmessig. Navnene passer jo svært godt da, også det at mormorens navn var Elisabeth. Det at Maren Elisabeths datter heter Stinchen Margrethe passer også godt. Hun er i så tilfelle oppkalt etter begge bestemødrene, og hun kaller ei av døtrene sine for Margrethe Klæbo.Elisabeth Jonsdatter Stud var forresten søster av Ingeborg Jonsdatter Stud, som var Jacob Nielsen Bugges mormor.Jeg lurer på om det finnes skifter etter Jon Aars og Margrethe Christensdatter Klæbo? Gullbjørg:Dette er det jeg har om Stinchen Margrethes og Jacobs barn:1. Marthe Johanne Jacobsdatter 1791-1843. Alle indisier tilsier at hun ble g. 1.g.m. Sivert Jentoft Olsen, Fygle, Hol, g. 2.g.m. Lukas Olsen, samme sted. Jeg har en del om hennes etterslekt. 2. Niels Henrik Jacobsen, f. 1790 d. 8/10 1871 skipskaptein seinere kjøpmann i Trondheim, g. 1817 Ellen Smith Müller (er stiftelseslem, forhenv. kjøbmand på St Jørgensveiten, St Jørgens Huuset i Trondheim, i 1865) 3. Margrethe Klæbo Jacobsdatter, f. 1791 d. 1875 9/10 Bergen; ugift; 4. Hanna Jacobsdatter, f. 1793 d. 1832 Trondheim g. Ole Olsen Løkke 5. Maren Elisabet Jacobsdatter, f. 1795 (d. 1811?)Om du har flere opplysninger, er jeg veldig interessert i dem. Jeg har forøvrig hatt stor nytte av dine opplysninger om Schubart-slekta i et eldre innlegg her på Digitalarkivet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Skipper Jacob Aars på Sandnes i Alstahaug (ca. 1685-27.7.1760) var far til 1. Peder Aars d. på Sandnes 1781 som bl.a. drev med 'Mellem-Handel deels i Trondhjem og deels i Christiansund.' 2. Sophie Aars gift 12.11.1760 med skipper Peter Ulrik Brüghmann.Peder Aars hadde datteren Maren Pedersdatter Aars som hadde sønnen John Jørgen Dahl (1789-1848), lensmann i Alstahaug og gift med Anne Maria Andreasdatter (ca. 1792-1874.) De to hadde døtrene Maren Aares Dahl og Johanne Jørgine Dahl.Om ikke annet kan vel dette tyde på at navnet var Aars, og at Alstahaug/Sandnes(-sjøen) og Kristiansund hadde noe med hverandre å gjøre.Kilde: Wilhelmine Brandt s. 254 og 260.Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Takk for innlegg. Denne Jacob Aars er vel kanskje identisk med den Jacob Aars som er sønn av Peder Nielsen Aars i innlegg 2?Tror nok at det må være en forbindelse her, det gjelder bare å finne den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Denne skipper Jacob Aars på Sandnes i Alstahaug (ca. 1685-27.7.1760) passer bra som (yngste ?) sønn (Jacob) i handelsmann Sandnessjøen, Peder Nielsen Aars (ca.1635-ca.1713) sitt 2. ekteskap m. Anne Hansdatter Leth (død 1693), der det også var barna Peder, Pitter, Niels og Johan (ref. innlegg nr. 2). Sønnen Hans skal Peder såvidt jeg vet ha fått i et 1. ekteskap m. en Elina Olsdatter (skifte 1672). Jeg er litt usikker på om barna i 2. ekteskap brukte Leth eller Aars som etternavn.Denne Hans Pedersen Aars fikk datteren Anne rundt 1665 (?), og han kunne også 'passer bra' som far til en 'Jon Aars' f. ca. 1705, men det blir jo bare spekulasjon.Jeg skjønner på Else's i innlegg nr. 11 at hun kjenner foreldrene til Jens Asser Schubart. Hva het disse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Hei! Takk for ditt bidrag. Jeg tenkte også at Jon Aars kunne være sønn av Hans Pedersen Aars (siden han selv hadde en sønn som het Hans) eller evt. en av han brødre.Jens Asser Schubart ble døpt 24.06. 1731 i Korskirken i Bergen, som sønn av Erhard Schubart og Stinchen Jensdatter Wilde (Wild,Wiil). Viser ellers til denne debatten Lenke, der det står mye om familien Schubart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

I innlegg 7 nevnes det at på FS oppgis Margrethe Klæbo å være gift med en Hans Aars, eller Aas som det står der, istedet for Jon Aars. Jeg var på FS og så på det, og fant noe interessant. Det står at de skal ha giftet seg i juli i 1747 i Alstahaug, og 05.05. 1748 blir det født ei Maren Elisabeth Hansdatter på Alstahaug, far: Hans Aars.Om dette er 'min' Maren Elisabeth, er hun ikke mer enn 17 år når hun gifter seg med Jens Asser Schubart, og det er jo ungt, men absolutt mulig. Det igjen betyr at hun ikke kan ha vært mer enn rundt 20 år ved sin død. Det er derfor sannsynlig at en eller begge av foreldrene kan ha overlevd henne, og at slektsforholdet kan være nevnt i et evt. skifte etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Navnene Jon / Johan / Johannes / Hans ('short' for Johannes) er vel å betrakte som ''samme navn'' i disse gamle tider, så det er vel i prinsippet mulig at 'Jon Aars' og 'Hans Aars' er én og samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest G. Storvik

Hei igjen. Jeg har de samme opplysningene som du har om Stinchens barn. Er veldig intr. i å event. bytte. Jeg finner kanskje ditt tlf.nr. på nettet. Er du en etterkommer etter Stinchen? Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Jeg en etterkommer etter Stinchen gjennom hennes datter Marthe Johanne. Er veldig interessert i å utveksle opplysninger. Du kan maile meg på elsekristin(krøllalfa)combitel.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.