Gå til innhold
Arkivverket

[#41403] Oldemor fra Varteig i Østfold


Gjest Frode Engebretsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frode Engebretsen

Jeg forsøker å finne min oldemor fra Varteig. Hun var gift med Johan Eilertsen(f.ca-1845 d.1899).Han er i 1865 registrert på gården Kokkim,men i kirkeboken ved gravleggelse står at han var født på Gryte, og døde på Gryte. Han var enkemann da han døde.Det er blitt hevdet at min oldemor het Marie Helene Furuholmen.(jeg ser også at Hellene ble mye brukt).Min bestefar het Gunerius Johansen Kokkim f 1874/75, og hadde 4 søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Fra Family Search har jeg dette:Julie Marie - Birth: 16 DEC 1871 - Varteig, Ostfold, Norway Father: Johan Ejlersen - Mother: Helene OlsdrJeg ville bestilt kirkeboksfilm for Varteig fra 1865 til 1871 for å lete etter vielsen. Der vil du trolig finne brudeparet nærmere beskrevet.Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Tar med 1875 tellinga for Varteig, Kokkim :Johan Eilertsen h.fader gift Gaardbr.Selveier. Lændsearb.1846 V.Hellena Maria Olsdtr.kone gift 1842 V.Gunerius Johansen søn ugift 1875 V.Grete Anette Andersdtr. konens dtr. ugift 1865 V.Maren Oline Andersdtr. konens dtr.ugift 1867 V.Julie Maria Johansdtr. dtr. ugift 1871 V.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Kirkeboken er helt klart riktig sted å lete, men du kan jo ha følgende utdrag fra Olav Spydevolds bok 'Varteig. En liten bygds historie fra gammel tid til våre dager' fra 1956 i bakhodet under letingen. På side 455, bnr. 9 under Kokkim (daværende gnr. 15, men dette har blitt regulert om ved senere kommunesammenslåinger) kan vi lese:'Eilert Jonsen (f. 1811), bror av forannevnte Amund og Hans Petter Jonssønner, kjøpte 1 3/32 lpd. av sin mor i 1846, senere omregnet til 1 o. 12 sk. Eilert var gift to ganger, først i 1842 med Anne Olsdatter Kullerud (1818-1845), så i 1846 med Gunhild Syversdatter (f. 1826). Han hadde bl.a. sønnene Arne (f. 1844) og Johan (f. 1846).Johan Eilertsen (f. 1846), foregåendes sønn, overtok farsgården og var eier av bnr. 9 både i 1865 og 1887 (skyld 1 o. 12 sk.). Han var gift 1871 med Helene Olsdatter Kullerud (1840-91). - I 1903 står Julius Andersen (f. 1854), gift 1880 med Maren Olsdatter Høkelien (1854-83), som eier (skyld da 0,31 mark).'Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Har fødselen til Helene Marie Olsdatter sin datter, Grete Annette født 10 juni 1865, døpt 6 aug. Forpakter Anders Johannesen og Hustr. Helene Marie Olsdtr. Kullerud. Faddere :Anne Pedersdtr.Furuholmen, Johan Johannesen Rognerød,Arne Eilertsen Kullerud, Julius Olsen Furuholmen, Petrine Johannesdtr.Rognerød.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Glemte dette i mitt forrige innlegg :Ækteviede 1863 : 21 aug. Ungkarl,Gaardm.søn Anders Johannesen og Pige Hellene Olsdtr.Han født på Gunnersbye og værende paa Kongsrød. 23 år, søn av Johannes Jensen.Hun født og værende paa Furuh. 23 år dtr. av Ole Olsen.Forlovere :Gaardmendene Iver Gundersen Bøe og Ole Andersen Lille Bøe.Da har du Hellenes fødested og far.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Engebretsen

Tusen takk for all hjelp, og gode innspill.Det var utrolig mye informasjon og verdifull hjelp. En særlig takk til Rita og Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Trolig Hellene M. Olsdatter sin mor : Begravet 1863, 29 okt ( død 18 okt.) Føderaadsenke Grethe Furuholmen Enke etter Ole Olsen 67 år, oppholdsted Furuholmen.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.