Gå til innhold
Arkivverket

[#41410] Hvor ble kirkelige handlinger for innsatte på Botsfengselet ført?


Gjest Svein Skartsæterhagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Skartsæterhagen

I et hjemstavnsforhør (Fr.hald) står det at vedkommende er 'konfirmert Botsfængselet 1898'.Hvilken kirkebok kan jeg finne denne handlingen i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Så vidt jeg vet lå botsfengselet i Åkebergveien 11 (nå Oslo Fengsel), og da var det Kampen menighet.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Skartsæterhagen

Nå er ikke scannet kirkebok for Kampen for dette året lagt ut ennå, så jeg får ikke sjekket om det stemmer at Botsfenselet ble ført der, men jeg ser at det fins egne kirkebøker både for 'Kristiana Bys Arbeidsanstalt' og 'Kristiania Tukthus', så jeg lurer på om det fins noe tilsvarende for Botsfengselet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Er ikke den delen av Oslo Kretsfengsel som har adresse og inngang fra Åkerbergveien, det som tidligere ble populært kalt BAYERN, (etter et ombygd bryggeri) og som senere fikk den mer formelle betegnelsen ; avd. B ??Gamle Botsen hadde vel inngangen fra Grønlandsleiret (-Nr.44, som vi ser i Olsen-banden-filmene). Derfor lå vel Botsen innenfor grensene til GRØNLAND menighet. (Ikke bare i 1865, som her: Lenke men også i 1898.)På den annen side vil jeg tro at Botsfengselet muligens hadde egen kirkebokføring ! Fengselet hadde i alle fall et eget kirkerom med en merkverdig innredning, som var tilpasset datidens fange-behandlings-ideologi. Botsfengselet sto ferdig i 1861, og allerede i 1865 er fengselspresten kommet med i tellingen.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Hyggelig å få rett, Lars Ove, men Svein er først og fremst ute etter en kirkebokinnførsel fra 1898, og jeg vil tippe og tro at Botsfelgselet hadde egen kirkebokføring ! -Særlig når jeg ikke har vært i stand til finne noen Botsfengselfanger innført som konfirmerte i Grønland. Her er forresten noen andre oppl. vedr. arkiver fra Botsfengselet: LenkeIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Skartsæterhagen

Jeg burde kanskje lagt denne debatten under Arkivforumet for å få svar fra noen arkivkyndige, men kanskje ser de på Brukerforumet i blant også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Skartsæterhagen

I Arkivverkets register over mikrofilmede kirkebøker for Oslo nevnes ikke Botsfengslet, men noen andre anstalter og fengsler har egne kirkebøker. Botsfengslet er ikke nevnt i noen av beskrivelsene (annet enn at en bekk som var grense mellom to menigheter gikk bak Botsfengslet).Fortsatt usikker på om kirkelige handlinger for innsatte ble ført i ordinær kirkebok som Botsfengslet tilhørte eller sammen med en av de andre anstalter/fengsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Svein Skartsæterhagen

For noen måneder siden spurte jeg Statsarkivet Oslo om dette, og det viste seg da at det fantes egne kirkebøker for Botsfengselet, men at disse ikke var overført til Statsarkivet. Bøkene ble da overført til Statsarkivet, og denne uken er de allerede lagt ut blant scannede kirkebøker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.