Gå til innhold
Arkivverket

[#41412] Skifte i Hurum ca.1700 Jil Jensøn, evnent. ca.1757 Ingebret (Engebret) Jilsøn


Gjest Rune Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Folkvord

Hei! Jeg forsøker å finne opphavet til en Engebret (Ingebret) Jilson født i Hurum ca. 1677 og gr.l. 17.juli 1757, 79 år 8 mnd. og 19 dager gammel.Jeg har funnet tre personer med farsnavnet Jilson i Hurum, Juul Jilson, født ca.1670 død 1729. Engebret (Ingebret) Jilson, født ca.1677 død 1757 og Arve Jilson. Født ca.1681 Jeg har ikke funnet Arve gr.lagt i Hurum. Disse tre er muligens brødre?Etter å ha fått god hjelp av brukere på Debattforum, (Deb.nr,41354), tror jeg at jeg nå nærmer meg. Manntallet for Bragernes 1664-66 viser at det på gården Grøndsand Bondelensmandsgaard bor en oppsitter Jens med sønnene Suend, Iil (Jil?) og Arffued.Jeg vil anta at en av disse, Iil (Jil) kan være far til de ovennevnte tre mennene. I flg. nevnte manntall skulle Iil være født ca. 1645Den yngste av de tre nevnte , Arve ble født ca. 1681 ut fra alder ved død, så jeg vil anta at skifte etter Iil (Jil) har forgått i perioden 1681-1715 da jeg ikke har funnet han gr.lagt i Hurum etter 1715.Den 12.februar 1719 ble jordfestet i Hurum Rangnille Torgrimsdt. Som forsørger er oppgitt sønnen Juul Sætre som er identisk med ovennevnte Juul Jilson. Denne Rangnill er da trolig hustru til Iil (Jil).Jeg er veldig interessert i om noen kunne hjelpe meg med å finne skifte etter denne Iil (Jil), Eventuelt etter Ingebret (Ingebret) Jilson som bodde på Børse i Hurum når han døde.Vennlig hilsen Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Takk for lenken Ketil!Jeg finner dessverre ikke skifte etter Jil (den gamle!) født ca.1645. Skiftet etter han ble sikkert foretatt før 1701.Jeg har funnet to andre personer som jeg antar er barna til sønnen Juul Jilson Sætre:Arve Julsen Sætre, (Folio 189), ogLive Juelsdt.Kjos, (Folio 702).Er det noen som har mulighet for oppslag av disse skiftene for meg?Vennlig hilsen Rune Folkvord .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.