Gå til innhold
Arkivverket

[#41413] hvilken kb skal jeg lete i for å finne disse folkene ?


Gjest Marita Nilssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Halvor Stokke

Hei Kommer vel litt an på hva/hvem du leter etter, da jo foreldrene og de to eldste barna er født utenfor Eiker. Finner en gård Løvstad i Fiskum i Gårdsmatrikkelen av 1886,Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nøkkelen ligger i å finne vielsen, for der er navnene på ekteparets fedre oppgitt. Det kan imidlertid bli litt strev, for så vidt jeg kan se i forlovererklæringene for Hole i det aktuelle tidsrommet, er paret ikke trolovet/gift der. Det er ikke usannsynlig at de ble gift i en av Kristianias mange menigheter.Jeg ville lett fram konfirmasjonen til de eldste barna, for der er det muligens opplyst hvor i Kristiania de er døpt. Har du flaks, ble foreldrene viet i samme kirke.Navnet Løvstad er sikkert tatt etter gården de bodde på i 1900, og er neppe noen ledetråd for å komme seg bakover i tid.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Dette må dreie seg om plassen Løvstad under Skarberg (g.nr. 200 i Øvre Eiker) og da må man lete i kirkebøkene for Bakke sogn.MvhArnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Vielse i Bakke kirke 19/4 1908: Karl Teodor Torsen (Pedersen) Embretsfoss, Modum, født 1889 og hjemmeværende datter Dagmar Konstanse Hansen Løvstad,(Knive), f. Sagene Kristiania 1886. Foreldre Peder Torsen Embretsfoss og Magnus Hansen Løvstad.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det finnes bare en Magnus Hansen som passer i FT 1865 i Spydeberg, og han er døpt Ole Magnus:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f60123&gardpostnr=17&personpostnr=114&merk=114#ovre>LenkeI Familysearch IGI har jeg funnet dette giftermålet:Ove Magnus Hansen Birth: 1865 Father: Hans Jakob OlsenSpouse: Andrea Andersdr Birth: 1864 Father: Andreas TordsemMarriage: 21 DEC 1884 Oslo, Akershus, NorwayAntakelig skal Tordsem i Familysearch være Tordsen, for jeg finner denne Andrea Andersdatter, 2 år, i Hole i FT 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Fant disse vielsene på Familysearch:Hans Jacob Olsen (far: Ole Andersen) og Bolette Thorersdatter (far: Thorer Thorersen) viet i Spydeberg 27. desember 1864Anders Thorsen, 32 år, (far: Thor Andersen) og Birthe Christiansdatter, 35 år, (far: Christian Hendriksen) viet i Modum 12. desember 1856.(Anm. Wife previously married. Additional data in original record)Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Tusen takk til dere alle. Dette hadde jeg ikke klart å finne ut av alene. Har leita rundt på måfå i flere kirkebøker uten resultat......sånn er det å være helt ukjent i et geografisk område ang kirkebøker'n. Jeg skal nå se på alt dere har kommet frem til så får jeg heller spørre igjen når jeg står fast.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Fant et par av hendelsene ovenfor i skannede kirkebøker. Skrev av i full fart, for det tar så lang tid å komme inn der:Modum kirkebok 1851-1859, skannet: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1107&idx_id=1107&uid=ny&idx_side=-246>LenkeÆgteviede 1856 nr. 35: 1856 Decbr. 12te Heggen,BrudgomUngkarl og Huusmand Anders Thorsen Opsahl, Fødested: Hole Præstegjæld, Opholdssted: Fjeldseie, 32 Aar. Fader: Thor Andersen, Vaccineret: Attest af 1826 den 25de Octbr.Brud:Enke Birthe Christiansdr. Fjeldseie, 35 Aar, Fader Christian Hendriksen, Vaccineret: Attest af 1822 Juni 22deForlovere: A. Drolsum, N. Aass, Lysning forlangt af Brudgommen*****Kildeinformasjon: Østfold fylke, Spydeberg, Ministerialbok nr. I 6 (1863-1874), Fødte og døpte 1865, side 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

tusen takk atter en gang.Ove Magnus sin mor Bolethe Thorersdatr f 17/12/1844, døpt 5/1/1845 Spydeberg hennes foreldre er Thorer Thorersen og Gunel Maria Hansdtr. Di ble viet 13/8/1842 Spydeberg.Gunel Marias far er Hans Jacobsen og hun er f 1821 iflg vielsen. Hun blir konfirmert i 1836. Der står også hennes mors navn som jeg ikke klarer å tyde. Noen som kan hjelpe? pike nr 15 Lenkemvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ja, det står Berthe Nielsdatter, og da er det sannsynligvis dette paret som gifter seg i Spydeberg ifl. Familysearch:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayHANS JACOBSEN Spouse: BIRTHE NIELSDR Marriage: 31 AUG 1816 Spydeberg, Ostfold, NorwayHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hans Jacobsen og Berthe Nielsdatter har døpt følgende barn i Spydeberg:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Spydeberg i Spydeberg, Klokkerbok nr. I 1 (1814-1868), Fødte og døpte (1817-1831)Gunild, født 16. september 1817, døpt 21. september i Hovin kirke, Foreldre: Corporal Hans Jacobsen og Berte Nielsdatter Field. Faddere: Elisabeth Lier, Maria Bergerplass, Aslak Lier og Ole Ingstad.Niels, født 1. februar 1825, døpt 13. februar, Foreldre: Husmann Anders Jacobsen og Berthe Nielsdatter vestre Bergerplass. Faddere: ? Elisabeth og Aslak Ingstad, Olaug? Husebye, Elias? Glende og Jens Hesle? [Her er fars fornavn feil.]Christian, født 29. juli 1827, døpt 5. august i Hovin kirke. Foreldre: Inderst Hans Jacobsen og Berthe Nielsdatter Tullebech? Faddere: Helene og Hans Hemnæs, Elisabeth Ingstad, Regine og hans Tullebech.Hellene, født 23. januar 1830, døpt 31. januar i Hovin kirke, Foreldre: Husmann Hans Jacobsen og Berthe Nielsdatter Ingstadplass. Faddere: Elisabeth, Mathis og Peder Ingstad, Maria Frøehaug og Jens Hem?næs.Johan, født 14. april 1831, døpt 24. april i Hovin kirke. Foreldre: Husmann Hans Jacobsen og Berthe Nielsdatter Ingstadplass. Faddere: Elisabeth, Gunild og Aslach Ingstad, Mathis Ingstad, Maren Frøhoug.Det er mulig at Hans Jacobsen og Berthe Nielsdatter bodde en tid i Askim, for der er det døpt to barn ifl. Familysearch:Ole, født 17. juni 1820, døpt 2. juli, foreldre: Hans Jacobsen og Berthe Nielsdatterog endelig:Gunild Maria, født 1. september 1821 og døpt 2. september, foreldre: Hans Jacobsen og Berthe Nielsdatter.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

takk takk,Regner med at det ikke sto alderen på foreldrene ved noen av barnas dåp siden du ikke nevner noe om det.Fant en Berthe Nielsdatter blandt døde i mai 1831. Kan det være henne? Om så, står det 10. 18. eller 19 mai på dødsdato Lenkemvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.