Gå til innhold
Arkivverket

[#41417] Johanne Olsdtr., gift i Lier, Buskerud


Gjest Anne M. Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne M. Gilhuus

Jeg lurer på om noen her kan hjelpe meg med å finne den berømte nåla i høystakken? :-)Det gjelder moren til min oldemor Berthe Helene Johansdtr., gift Guthu i Sande.Foreldrene var : Johan Olsen Lyngåseie, tidligere Røedseie i Lier, og hustru Johanne Olsdtr. Hun skal være født på Hedemarken, men hvor aner jeg ikke! Det sto kun Hedemarken i kirkebøkene da deres barn ble født...aner ikke når disse to ble gift. Har dessverre ingen andre oppl. å komme med! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være din ane Berthe Helene som er her i Lier som tjenestejente i 1865? Lenke Alders unøyaktigheten er ikke værre enn at det kan være rett dame. Fortsetter leting. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tenkte jeg skulle kikke i kirkeboka for Lier på dåpen til Berthe Helene, den er scannet fra 1846 , så det burde vært mulig, men i dag tar det fryktelig lang tid å få den åpnet.Legger isteden inn en lenke til digital bygdebok for Lier. Mulig du kan finne opplysninger her fra gårdene du nevner:LenkeFår se om jeg kan hjelpe med flere opplysninger en annen dag.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, nå skjedde det noe merkelig her med lenken til bygdeboka i digitalutgave, Prøver en gang til: LenkeHåper du finner de gårdene du leter etter her.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Stokke

Under Lyngås, plassen Rønningen står det:I 1853 ble det utstedt husmannskontrakt på en del av Rønningen til Johan Olsen, f. 1816 i Tranby, d. 1884, g. m. Johanne Olsdtr., f. 1815 i Nes, Hedmark. Barn: Gunder, Lars, Andreas, Martin. Han bodde her til han døde. Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er det flere mulige kandidater til Johanne Olsdatter f. ca 1815 Nes Hedmark: Lenke Her er en av dem, men da må nok kirkebokoppslag til .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er nok en kandidat til Johanne olsdatter f. ca 1815 Nes, Hedmark: LenkeMulig det finnes utflytterlister fra Nes, så du kan spore henne derfra? Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en Johanne Olsdatter som er gift og flytter fra nes , Hedmark til Lier: Lenke Alder passer ikke eksakt, men det er litt uklart oppgitt hvilket år hun flytter ut?skal se om jeg finner flere aktuelle kandidater. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tror faktisk jeg har funnet rett Johanne Olsdatter utflyttet . Her er også ektemannen samme tid , Johan Olsen fra nes til Lier: Lenke Tror det må være Bingo. Så er det igjenå finne helles foreldre og giftemålet som vel da har vært på NES, Hedmark?Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vielsen også Nes 1841: Lenke Håper noen kan hjelpe deg med oppslag i kirkebøker for denne vielsen, her burde fedrenes navn være med.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til slutt tok jeg et foreldresøk på Johan Olsen og Johanne Oldsdatter , der fant jeg følgende barn døpt i Lier: Her setter jeg bare opp rekkefølgen de stor i på søkslista, ikke ordnet i kronologisk rekkefølge: Anderas Johansen dpt 26 des 1853, Lier Berte Helene J. dpt 25 jan 1846, Lier Marie J. dpt 7 may 1848, Lier Gunder J. dpt 9 jun 1850, Lier Martin J. dpt 20 mars 1856, Lier Martin J. dpt 25 jul 1858 Otto J. dpt 7 april 1844, Lier Lars J. dpt 22 feb 1853, Lier.Med forbehold om rett avsktrift. Ha en fortsatt god sommer!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Hei Gunn!Du er bare alle tiders! :-)Trodde dette var 'nåla i høystakken', men tydeligvis ikke for deg! :-)Alle barna til Johan og Johanne har jeg funnet for leeeenge siden, men ellers takk! :-)Nå husker jeg at Arne Tollefsen og jeg var på Kongsberg for flere år siden, og da oppdaget han at Johanne kom fra Nes på Hedemarken! :-)Men nå tyder jo alt på at Johan kommer derfra også!? Og at min oldemor som bare ble kalt Helene, var oppkalt etter sin mormor.Helene ble ganske gammel, hun var født i 1845, og døde i 1940, på Skogly, Konnerud. Min eldste fetter og hans søster husker henne godt! :-)Og når jeg og min yngste kusine hadde våre 'små' sinnetokter, sa hennes far, og min far, alltid: Nå! Er det Helene Guthu som går igjen?!Siden nøyde min onkel seg med å si: Nå, går a igjen? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Stokke

Hei AnneSjekk Johannes's utflytting(innlegg 16) fra Nes en gang til. Der står det i merknadsfeltet at han er født i Lier og slik jeg forstår det flyttet til Nes i 1841 og tilbake til Lier i 1845.Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Hei Halvor!Takk skal du ha! :-)Men det har jeg allerede gjort! Han og Johanne giftet seg så vidt jeg kan se på Nes, og flyttet deretter til Johans hjemkommune Lier!Jeg har som jeg skrev her tidligere funnet fødsels-og dåpsdato til alle barna deres, men har dessverre ikke funnet ut hva som skjedde senere med flere av dem!Med unntak av en gren av familien som bosatte seg på Konnerud, og deres barnbarn Inga Marie f. Guthu, gift m. min farfar Christian Olsen Løvaas på Konnerud.Er det forresten noen her som har tilgang på kirkebøkene fra Lier? Jeg fant ut for en del år siden at min oldemor Berthe Helene Johansdtr. var født den 24/10 1845 0g døpt en 25/1 1846. Men på lenken Gunn har lagt ut her sto det at hun var født 28/10 ?Jeg mener at en av mine onkler sa hun var f. 24/10 men...han kan jo ha tatt feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Du finner kirkebøker fra disse årene scannet her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=1104En tolmodighetsprøve å bla seg gjennom for tiden, men i 150% forstørrelse er de greie å lese. Når man bare kommer seg inn på rette årstall og kirkebokside.Lykke til med fortsatt leting. Jeg er sikker på at du finner mange av slekta døpt her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Takk igjen Gunn! :-)Fant det tilslutt!Gleder meg virkelig til vi får bredbånd snart her i Åsa gitt! Så går det raskere å søke! :-)Min oldemor var født den 28/10 ja! Skjønner ikke hva jeg har rotet med da jeg skrev 24/10! :-(Flere år siden jeg skrev det også, før jeg begynte å få vanskeligheter med å konsentrere meg p.g.a slaget for snart 4 år siden! :-)Men, men, og pytt pytt! ;-) Bare jeg tar tiden til hjelp så går det nok! ;-) Begynner i allfall å få så smått lysten tilbake med å drive med slektforskning igjen! :-)Mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hyggelig at du har hatt nytte av noen av mine funn. Håper du orker å ta fatt med denne flotte hobbyen igjen. Riktig GOD BEDRING!Hilsen ' Gamlefrøkna' fra Konnerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.