Gå til innhold
Arkivverket

[#41417] Johanne Olsdtr., gift i Lier, Buskerud


Gjest Anne M. Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne M. Gilhuus

Takk skal du ha Gunn! :-)Må spørre om en ting til: Johan Olsen, min tippoldefar døde i 1884, men aner ikke datoen, vet ikke når Johanne hans kone døde.Men..den linken du la ut til scannede kirkebøker går ikke så langt det jeg kan se..Er det en eller annen måte å finne ut dette på uten at jeg må låne microfilm på biblioteket?Mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser at kirkebøkene for Tranby i Lier ikke går så langt inn i tid. Om de hadde vært gravlagt i Frogn sogn hadde det vært en mulighet å finne dem i digitale kirkebøker.Om du ikke finner opplysninger nå i Gravminneregisteret, må det nok bli å låne film er jeg redd. Om du ikke får noen til å gjøre oppslag for deg i bøkene da?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Hei Gunn!Jeg mener at denne familien bodde under Frogner krk. i Lier..Mener også å huske at jeg for en del år siden lånte en microfilm/kort på biblioteket her, og da fant jeg at Johan døde i 1884, men klarte ikke å lese datoen! Johanne fant jeg ikke i det hele tatt...Men får se om jeg tar meg en tur på biblioteket her om en stund...Mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig at jeg har funnet Johan Olsen død og begravet her,. Håper at lenken går riktig inn : LenkeDu hadde i så fall rett i at det stod under 1884 i Frogner sogn Lier.Er ikke helt sikker på om det er nr. 47 eller nr 49. Den første av den er i så fall enkemann da, den andre er gift. Om du ikke tror dette er rette mann, kan du forsøke å bla selv. Det tar litt tid, men var fint lesbart.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, jeg er neimen ikke helt sikker på at det er den rette Johan jeg har funnet. Av en eller annen merkelig grunn fikk jeg ikke kopiert siden denne gangen. Det pleier å gå bra, men nå skrev jeg ned litt av opplysningene så får du se på det selv.År 1848nr 47 Død 8 sep beg 14 sep Tranby Johan Olausen , enkemand så står det noe i neste rubrikk, sønn Olaues Olsen. Bosted Høvikstranden? Dødsårsak Krampe.Nr 49. Husmand , Johan Olsen . gift f. 1816 fødested, Renskog, bosted Sanden..? Dødsårsak Maveonde.Det var det jeg greide å tyde , men det lesbart i 150% størelse.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Stokke

Hei AnneFra Lier Historielags sider, slektsgransking, finner jeg i listen over døde 1697 - 1904, en Johan Olsen Lyngåseie, død oktober 1884, 68 år gammel. Må sjekkes, og da antagelig mot kirkebok for Tranby, da Lyngås ligger herhttp://lier.historielag.org/Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tror nok at det er nr 49 som er den rette. Fødselsår er riktig. Du bare klikker på ikonet i høyre hjørnet så får du selv se det i rett forstørrelse. Stedsnavnene har jeg muligens lest feil i første forsøk.Nå kom lenken rett inn heldigvis, det ble mye plunder.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Takk begge to! :-)Dette er nok den rette Johan ja! :-)Det sto at han var gift, ikke enkemann, så da blir det vel antagelig umulig å finne kona!De hadde jo mange barn, så det er mulig hun bodde hos en av dem senere...Skal i hvertfall sjekke i Sande der datteren Helene bodde som gift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Snakk om flaks!!!At jeg ikke tenkte på å lete i Sande før!!!Det sto følgende:305 1894 Sande 26 04 1894 05 05 1894 Johanne Olsdtr. Gaaserudhaugen Enke Opholdskone K 1815 Næs Hedemarken J J K:(Underh.af Sønnen.)Alt stemmer! Dette må da være henne?! Men hvem sønnen er aner jeg ikke! Kanskje det skal være datteren? De hadde i allfall en av brødrene til Helene boende på Guthu under folketellingen for 1875 tror jeg det var! Kan jo hende at han slo seg ned i Sande også?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Hei Gunn! Har alt funnet det i Folketellingen for Sande-1900! Hun bodde hos sin sønn Lars og hans kone Tilla Hansdtr.!Ha en fin sensommer du også, og igjen....takk for all hjelp! :-)Er litt ør i topplokket nå, men veldig moro å være litt igang med slektsforskingen igjen da! :-)Mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Etter å ha sett igjennom kirkebøkene fra Sande, har jeg nå funnet ut hvorfor jeg har skrevet at Berthe Helene ble født den 24/10 1845!Da min farmor ble født og en yngre bror, sto den datoen! Så nå blir det bare gjetting hvilken dato som stemmer da?!Jeg har ført inn den 28/10 i slektprog. mitt, med forklaring hvorfor jeg har endret datoene...De var tydeligvis ikke feilfrie disse som skrev kirkebøkene heller! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.