Gå til innhold
Arkivverket

[#41420] Oppland, Øyer/Fron: Anne Larsdt., f. ca. 1821


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

Er det noen som kan hjelpe meg å finne foreldrene til Anne Larsd. f. ca. 1821 i Øyer ? Lurer på om hennes far er en Lars Hansen Knapset, f. 1783, InnsetHer bor Anne i 1865:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=etternavn&pgj=330&teljing=ft1865&filnamn=f61564.wc2&amt=15&funnenr=358>LenkeLurer på om det kan være Lars Hansen og Lisbet Olsdt., men dåpen er her oppgitt å være Sør-Fron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn H. Christiansen

Kirkebok for Øyer-Tretten 1784-1824: Døbte 1818: 20.12 I Øyer.Lars og Marit Krogfossens b.Anne f. ? F. Johannes Skarsmoen, Clemmet Linningshougen, Ingebor ibid., Kiersti Brekke, Anne Johannesd.Skarsmoen.Døbte 1820: 26.12 I Tretten. Sigrie Torgersd.Krogfossens uægte b.Anne f.17.12. Angivet som Barnets fader ungk. Lars ols. ved Ihle. Begges 1ste Leiemaal. F:Lars Krogfossen, Ole Liinløkken, Anne og Marit Norlien, Karie Linningshougen.Døbte 1822: 1.9 I Tretten. Lars og Anne ved Præstegaardens b.Anne f. 30/8. F:Anders Simengaard, Lisbet ibid., Gurie Præstegaarden, Ranne Erichsd.Klævemoen.Mellom 1816 og 1824 er det bare disse 3 Annene som er døpt i Øyer/Tretten med en far som heter Lars.(som jeg kan finne) Vet ikke om det hjalp så veldig mye men. Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Anne Larsdatter født 1818 ble gift 1845 med Johannes Johnsen v/Høvren. De fikk 8 barn i perioden 1844-1865Anne Larsdatter født 1822 ble gift 1849 med Samuel Kristensen Brennum. De fikk 7 barn i perioden 1850-1865Anne født 1820 har jeg ikke funnet noe mere om. Kan ikke finne henne konfirmert i Øyer. Skal sjekke litt mere om henne.Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Kirkebok nr. 4 1824-1841:Udflyttede Kirke-Aaret 1836: 1832 Anne Larsd., uægte Barn af Sigri Torgersd. Krogfossen, 16 Aar. Meddelt Daabs.Att. for at Konfirmeres i Meldalen.Så da er det kanskje denne som er den Anne du er ute etter ?Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk, Jørn og Tordis. Dette var til stor hjelp. Da kan vi vel se bort fra Tretten/Øyer-distriktet.Fikk mail i dag med følgende opplysning:Døpt 28/5-1820 i Sør-Fron: Anne Larsdatter f.7/5-1820 Far: soldat og ungkarl Lars Hansen Bergdalsdahl Mor: pige Lisbeth Olsdtr Fosshag fadd: Ole Bakken, Torger Fouske, Gunild Amundlien, Marit Steig, Rønnoug SteigEr det noen som vet mer om denne Anne Larsdt., og hvem hennes far var ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Så ikke siste innlegget ditt, Tordis, før jeg svarte sist. Det var veldig interessant det du hadde funnet i utflyttingslistene. Skal se om jeg kan finne noe i innflyttingslistene eller konfirmasjon i Meldal.Den Anne jeg søker skal iflg. Innset bygdebok være oppfostret hos besteforeldrene på Kapset. Lars Hansen Knapset, f. 1783 er oppgitt å være hennes far. Lars Hansen blir gift i Rennebu i 1859, og Anne er kanskje født utenfor ekteskap.Hans far, Hans Larsen Knapset var gift med Sigrid Torgersdt. Liehaugen, fra Øyer i 1835. De bodde på Knapset i Innset. Før ekteskapet hadde han sønnen Lars Hansen, med konas søster, Gunhild Torgersdt Liehaugen.Kanskje hadde Lars en stund vært i Øyer/Fron distriktet rundt 1820, kanskje hos slektninger ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Et spørsmål - ble Anne Larsdatter gift med Esten Jørgensen ? I såfall gifter de seg 5.7.1845,Kilde FamilySearchANNE LARSDR Female Father: LARS OLSEN Marriages: Spouse: ESTEN JORGENSEN Marriage: 06 JUL 1845 Innset, Hedmark, NorwaySom du ser står det at far til Anne er Lars Olsen. Sønnen John Estensen blir født 22.6.1845 Knapset Meldalen og sønnen Hans Estensen blir født 5.7.1850 i Innset. Jeg er usikker på om jeg er inne på de rette personene.Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk skal du ha, Tordis. Beklager at jeg svarer sent, men har ikke hatt PC'n hjemme på noen dager p.g.a. matnan i Rennebu.Du har funnet de riktige personene. Anne Larsdt. ble gift med Esten Jørgensen.Begynner å lure på om Anne Larsdt. ikke er datter til Lars Hansen, men at hun kan være hans stesøster og søskenbarn.I utflyttingslistene 1836 (innlegg 4) skirver du at ei Anne Larsdt. ble konfirmert i Meldal. Hun var uægte Barn af Sigri Torgersd. Krogfossen.Kan Sigrid Torgersdt. Krogfossen være den samme som Sigrid Torgersdt. Liehaugen. S.T. Liehaugen var gift med Hans Larsen Knapset, f. ca, 1762. Hans Larsen var far til Lars Hansen som er antatt å være far til Anne Larsdt., men Lars Hansen mor var Gunhild Torgersdt. Liehaugen, søster til Sigrid.Hans Larsen og Sigrid ble gift i 1835. Kanskje Anne Larsdt. kom flyttende til sin mor i 1836 ?Kan dette være Sigrid Torgersdt. i 1801 ?: LenkeFant ikke Anne Larsdt. konfirmert hverken i Meldal eller Rennebu. Fant imidlertid Anne Larsdt. Knapset konfirmert på Innset 23. okt. 1836. I motsetning til de fleste konfirmantene var det ikke oppgitt når hun var vaksinert. Heller ikke når hun var født. Dette tyder på at hun ikke er født på Innset.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Jeg tror kanskje vi er på rett spor nå. Her er Sigri i 1801 LenkeFamilien bodde på et husmandsbruk under Skaaden, kalt Linningshaugen. Kanskje Liehaugen er en forkortelse ? Sigri`s eldste søster, Marit ble gift til Krokfossen.Jeg har ikke funnet at hun har en søster som heter Gunhild, men jeg skal ta en kikk på det.Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Nå har jeg bladd i kirkeboka, men finner ingen Gunhild Torgersdatter døpt i Øyer. Har du noen flere opplysninger om henne - når født f.eks ? Er hun mor til Lars Hansen født 1783 ?! Mulig jeg har misforstått.Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Beklager at jeg svarer så sent. Har prøvd å sjekke mere, men jeg har dessverre ingen flere opplysninger om Gunhild Torgersdt.. Hun er imidlertid som du antar mor til Lars Hansen f. 1783.Du nevner i innlegg 9 at Sigrid Torgersdt. Skaaden hadde en søster som, Marit, som var gift til Krokfossen. Er det en plass i Øyer ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.