Gå til innhold
Arkivverket

[#41422] Skifte Nordfjord - Støvreide


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Jeg håper at innholdet i dette skiftet kan avklare noen uklarheter om en mulig sønn, Absalon, gift på Svarstad o.a.:829 Ingebor Abrahamsdtr Støvreide Stryn 409 5b 1713-1715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 27. nov. 1714 og nevner enkemannen Absalon Nielsen og hennes barn med tidligere mann Niels Erichsen: Erich Nielsen, 9, Abraham Nielsen, 6, Ingerj Nielsdatter, 15 og Brite Nielsdatter, 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tor kvien

Takk for opplysningene. Det ser ut til at det kan være enkemannen Absalon som gifter seg på Svarstad, jfr. 41422 og 37451. Men, hvem var Absalon? Det er tidligere foreslått Absalon Nilsen Berstad, men han var bare 11 år i 1701 og alt for ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Absalon Nilsen kom til bruket i 1713 ifølge bygdeboken. Hans kones første mann døde ca. 1712. Absalon kan ha vært 20-25 år ved giftermålet, og da er det ikke helt urimelig om han var 11 år i 1701. Bygdeboken kaller ham Absalon Nillson (Svarst.) og sier f. ikr. 1686, og forteller at han som enkemann giftet seg med Brite Valdemarsdatter Svarstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg tror etter hvert at du har rett, Yngve, og at det er Absalon fra Berstad det er snakk om, slik også Rune Bergesen har foreslått. Et godt gifte var vel viktigere enn alder den gangen, og enka på Stauri døde jo allerede i 1714 slik at ekteskapet ble kortvarig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Ole G Taraldset

Hei Tor,Ser at det har vært 'litt' usikkerhet rundt Absalon Nielsen Berstad/Svarstad/Stauri vis a vis Svarstad, men her er mitt oppsett.Vet ikke om dette er noe oppklarende, men hos J.Aaland står det n. en Absalon (Valdemarsen)Svarstad etter Valdemar Salomonsen Svarstad (gamle Innvik-Stryn b II s 178).Siden skiftet etter Valdemars kone Brite Jørgensd. bare n. 2 barn i 1728, Brite og Barbara, må Absalon ovenfor være Absalon Nielsen (svigersønn)som er gm Brite Valdemarsd. Svarstad. Neste mann på Svarstad, Valdemar Absalonsen (min 3-T) må da være deres sønn (1717-1802).Jeg mener de og hadde en datter Ingeborg (m.n.e. farens 1. kone) g.t. Fjellkårstad og en datter Anne (1728-1807) g.t. Sølvberg.Absalon Nielsen f. ca 1686 var iflg Aaland sammen med broren Sjur i tjeneste i Oppland i 1711. Han må ha vært ca 26-28 år da han giftet seg 1. gang ca 1714 og det er nå ikke så gale selv om konen er litt eldre.Leste et sted om en som giftet seg (med baktanker?)med en som var godt eldre, men han foregnet seg kanskje der, for hun ble eldgammel.mvh Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Takk for tilleggsopplysninger, Ole. Absalon Nielsen fra Berstad i Stryn er plassert som ganske sikker på Svarstad. Jeg har forløpig bare notert ett barn på Absalon N. og Brite, nemlig Waldemar (også min 3T). Har du flere kan du gjerne ta kontakt på post.krøllalfa.kvien.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.