Gå til innhold
Arkivverket

[#41425] Lars Larsen og Magnhild Mikkelsdatter - Romedal Hedmar


Gjest John-Richard Brendhagen
 Del

Recommended Posts

Gjest John-Richard Brendhagen

Hei!Noen som har noe opplysninger om disse to - Lars Larsen (Rosenlund) og Magnhild Mikkelsdatter (Vesterhagen). Lars f. ca 1821, Magnhild født ca 1819?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Det spørs.Fant to Magnhild på family search.Magnhild Mikkelsdtr.dpt.26/1 1817 Romedal.Foreldre:Michel Jenson Hellene Nilsdtr.Magnhild Michelsdatter f.21/5 dpt. 15/6 1828.Foreldre:Mechel Olsen Marthe Johansen Vallset Hedemark.Jeg fant ingen Lars og Magnhild gift på Hedemarken.Men et barn Marie Larsen dpt. 19/12 1852 Romedal.Foeldre:Lars Larsen og Magnhild Mikkelsdatter.Fant ikke Lars og Magnhild ilag på telling heller.1865.Men Maria Larsdtr f.1852 forsørget av bestefaren enkemand Mikkel Olsen.Gårdbruker på Refsalstuen Romedal.Fant ei Magnhild Mikkelsdatter 1865.f.1831 Romedal.ugift Tjen.pige på Fremming Romedal.Ei Magnhild Mikkelsdatter ble gift i 1863 Romedal med en Paul Paulsen.Om dette er noen av dine,vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John-Richard Brendhagen

Hei Nina Berg!Marie Larsen dpt. 19/12 1852 Romedal.Foeldre:Lars Larsen og Magnhild Mikkelsdatter. Det er datteren til de som jeg forsøker å finne mer informasjon om. Om det finnes noe informasjon om Vesterhagen i Romedal, eller Rosenlund i Romedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Du gir meg ikke mye info her John.Var Lars og Magnhild gift f.eks.Og hvorfor nevner du Vesterhagen og Rosenlund? I tellinger kan jeg ikke finne personer med navn som Larsen,Lars,Magnhild osv. På disse plasser.Døde de tidlig?Du sa at Marie Larsen f.1852 er rett.Da heter foreldrene til Magnhild. Michel Olsen og Marte Johansdatter gift 2/4 1819 Romedal.Michel er enkemand på Refsalstuen i 1865 og forsørger 2 barnebarn.Og om Magnhild ikke var gift,er det kansje hun som er tjenestepige på Fremming Romedal.Lars Larsen er så vanlig navn,så her kan jeg ikke være sikker.Men finner ingen Larsen ,eller Lars nevnt Rosenlund noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeh kan støtte Nina på at det er lite fakta å nøste videre på, men av det som har kommet fram finner jeg noe i Romedalboka. I bind 5 I står det om Refsalstuen at den i dagligtale ble kalt Vesterhagen. Her er Mikkel Olsen gm Marte Johansdr omtalt med barna Olia, Inger, Randi, Magnhild f 21/5 1828, Andrine og Helene. Om Magnhild står det at hun ble gm enkemann Amund Olsen fra Løten. Det er flere steder som heter Vesterhagen i Romedal, men dette må vel være det riktige stedet. I bind 1 av Romedalboka står det omtalt en eiendom Rosenlund, men den omtalen tar ikke for seg eiendommen så tidlig at de aktuelle personer kommer med. Det er alikevel mulig at de har bodd der som husmannsfolk, de er nemlig ikke omtalt i bind 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Da er det vel Magnhild som gifter seg så sent som 1878.Magnhild Mikkelsdtr.Far Mikkel Olsen gift 28/10 1878 Romedal med Amund Olsen.Telling 1900 Rydningen Romedal,Inderst hos Martinus Monsen og Matea Martinusdtr.Enkemand Amund Olsen f.1828 Løiten.(Da må Magnhild være død)Jeg finner ingen barn på de.Datteren Maria Larsdtr.har du vel kansje data på videre fram.Men kansje henne som er gift på Brynighagen 1900 med Martin Larsen f 1852 Romedal.Om du vil videre bakover på Magnhild og Lars`s slekt, finner du sikkert mere info fra foreldrenes giftemål 2/4 1819 Romedal.På Lars Larsen, kansje når hannes datter Maria ble døpt.Men da i de orginale kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John-Richard Brendhagen

Hei! Det er riktig at hun giftet seg meg Martin Larsen, Brynihagen. Dette er mine tippolderforeldre. Martin Larsen f. 2/5 1851 - d 15/8 1929, Marie Larsdatter, f. 24/10 1852 - d 11/1 1916. I Romedalsboka bind III står det at Marie er datter av Lars Larsen Rosenlund og Magnhild Mikkelsdatter Vesterhagen.Takker så langt for deres innsats. Skal sortere informasjonen deres, og se hva jeg får til og hva jeg nå mangler.. mvh JR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dette er hva jeg har notert:1. Helga Martinsdatter Bryhnihagen, f. 26 jul 1879, d. 20 jan 1948. Hun giftet seg med Kristoffer Johansen Brændhagen, f. 13 mai 1878 i Vang, Hamar, d. 24 mai 1958.Foreldre2. Martin Larsen Bryhnihagen, f. 2 mai 1851, d. 15 aug 1929. Han giftet seg med Marie Larsdatter Vesterhagen.3. Marie Larsdatter Vesterhagen, f. 24 okt 1852, d. 11 jan 1916.Besteforeldre4. Lars Pedersen Bryhnihagen, f. 5 des 1813, d. 16 mai 1884. Han giftet seg med Helene Andersdatter Brynistuen.5. Helene Andersdatter Brynistuen, f. 24 jul 1820, d. 1866.6. Lars Larsen Rosenlund, f. 16 feb 1828, d. i Karlstad, Romedal. Fikk barn med Magnhild Mikkelsdatter Vesterhagen, gift nei.7. Magnhild Mikkelsdatter Vesterhagen, f. 21 mai 1828.Oldeforeldre8. Peder Larsen, f. 1787, d. 1866 i Grindstua, Romedal, Stange. Han giftet seg med Marte Kastensdatter, gift 1811.9. Marte Kastensdatter, f. 1785, d. 1872.10. Anders Syversen Uthuseie, f. 1795. Han giftet seg med Ingeborg (Ingebaar) Olsdatter.11. Ingeborg (Ingebaar) Olsdatter, f. 1797.12. Lars Larsen Brovoldeie, f. 1800?. Han giftet seg med Marte Larsdatter.13. Marte Larsdatter, f. 1800?. Hun giftet seg med (1) Lars Larsen Brovoldeie. Hun giftet seg med (2) Lars Larsen Brovoldeie, f. 1800?.14. Mikkel Olsen Vesterhagen, f. 1797, d. 1872. Han giftet seg med Marte Johansdatter Evenrudstuen, gift 2 apr 1819.15. Marte Johansdatter Evenrudstuen, f. 1795? i Evenrudstuen, Romedal, Stange.Tippoldeforeldre16. Lars Pedersen Tøstieie, f. 1754, d. 1812. Han giftet seg med Kjersti Olsdatter Tomte, gift 18 apr 1788.17. Kjersti Olsdatter Tomte, f. 1760.20. Syver Larsen Knapholen?, f. 1763. Han giftet seg med Ingebaar Arvesdatter.21. Ingebaar Arvesdatter, f. 1763.22. Ole Poulsen Brynieie, f. 1750. Han giftet seg med Marte Jensdatter.23. Marte Jensdatter, f. 1760.28. Ole Svendsen Melbybakk, f. 1766. Han giftet seg med Marte Amundsdatter.29. Marte Amundsdatter, f. 1756.30. Johan Hansen Evenrudeie, f. ca 1760, d. i Evenrudstuen, Romedal, Stange. Han giftet seg med Magnhild Andersdatter Harildstad.31. Magnhild Andersdatter Harildstad, f. 1756 i Harildstad, Vallset, Stange.Tipptippoldeforeldre42. Arve Andersen Reinsvoldeie, f. 1740?. Han giftet seg med Lina Paulsdatter.43. Lina Paulsdatter, f. 1740?.56. Sven Olsen Malungen, f. 1740?.62. Anders Eriksen Harildatad, f. 1721 i Harildstad, Vallset, Stange, d. 1826 i Harildstad, Vallset, Stange. Han giftet seg med Berte Andersdatter Bakstad.63. Berte Andersdatter Bakstad, f. i Bakstad, Vallset, Stange, d. i Harildstad, Vallset, Stange.3. tipp-oldeforeldre112. Ole Jonsen Malungen, f. 1685, d. i Malungen, Vallset, Stange. Han giftet seg med Ingeborg (Ingebaar) Nilsdatter.113. Ingeborg (Ingebaar) Nilsdatter, f. 1695, d. 1772.124. Erik Andersen Harildstad, f. 1687 i Harildstad, Vallset, Stange, d. i Harildstad, Vallset, Stange.126. Anders Steffensen På Bakstad, f. 1702, d. 1778 i Bakstad, Vallset, Stange. Han giftet seg med (1) Magnhild Gulbrandsdatter Bakstad, f. 1708 i Bakstad, Vallset, Stange, d. i Bakstad, Vallset, Stange. Han giftet seg med (2) Alis Hansdatter Lillehagen.127. Magnhild Gulbrandsdatter Bakstad, f. 1708 i Bakstad, Vallset, Stange, d. i Bakstad, Vallset, Stange.4. tipp-oldeforeldre248. Anders Nilsen Harildstad, f. 1662 i Harildstad, Vallset, Stange, d. i Harildstad, Vallset, Stange.254. Gulbrand Olsen Ulven, f. bruker 1697 i Eidsvoll?, d. bruker 1718 i Bakstad, Vallset, Stange. Han giftet seg med Anne Andersdatter Bakstad.255. Anne Andersdatter Bakstad, f. i Bakstad, Vallset, Stange, d. i Bakstad, Vallset, Stange.5. tipp-oldeforeldre496. Nils Erlandsen På Harildstad, d. i Harildstad, Vallset, Stange.508. Ole Ulven, d. i søndre Ulven, Eidsvoll.510. Andreas Mortensen Bakstad, f. ca 1644 i Bakstad, Vallset, Stange, d. i Bakstad, Vallset, Stange. Han giftet seg med Ingeborg Sevaldsdatter.511. Ingeborg Sevaldsdatter, f. ca 1650.6. tipp-oldeforeldre1020. Morten Bakstad, d. i Bakstad, Vallset, Stange. Han giftet seg med Sigrid Mortensdatter.1021. Sigrid Mortensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John-Richard Brendhagen

Hei.... Mitt første ord var WOW. Tusen tusen takk. Høres ut som om du har oversikt over mine aner - kanskje dine også?Dette er i allefall et meget godt utgangspunkt for videre bearbeiding.Hun som du har som nr 1 som er gift med Kristofer Brendhagen er mine oldeforeldre. mvh JR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Ja det var en laaang liste.Men jeg savna kilder.Men om alt er rett,så er kansje dette Lars.Lars Larsen dpt.23/3 1828.Romedal.Foreldre Lars Larsen og Marte Larsdatter.Gift 6/5 1822 Romedal.Atter om alt i lista var rett,(mange lars Larsen født på samme tid Romedal i tellinger)men død på Karlstad,Så må det være denne:Telling 1900 Romedal Karlstad:Lars Larsen tømmer og vedhugger f.1828 Romedal.Gift med Anne Hansdtr f.1832 Romedal..I 1865 var de telt på Præstaasen..De ble gift 9/3 1857 Romedal. Barn:Helline 1857,Pernille 1873,Lemik 1875,Marte Johansdtr.mor til Magnhild.dpt.24/11 1793 Romedal.Foreldre:Johan Hansen,Magnhild Andersdtr/etter lista/ Jeg så ikke om foreldre til hennes mann Michel sto der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John-Richard  Brendhagen

Olaf Johansen Brendhagen, var bror til min oldefar (kristofer Johansen Brendhagen), født 03/10/1863, sønn av Johan Olsen Brendhagen f 03/02/1832 g. 25/10/1862 med Lisbeth Eriksdtr f. 14/09/1840. Mvh JR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Da kunne det være interresant å få en henvisning til Johan også - hvem var han og kona? Furnes (Vang) og Veldre er hjemmeområdet mitt og der jeg helst opererer, men Johan m fam har jeg ikke, bare et par av sønnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John-Richard Brendhagen

Takk skal du ha Nina Berg, Trondheim. Jeg setter utrolig pris på dine bidrag i min søken etter å få mer informasjon om mine forfedre.. Mvh JR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.