Gå til innhold
Arkivverket

[#41427] Kaas og delegobes samlinger


Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Søker bindeleddet mellom Sofie (Marie) Elisabeth (Cathrine) Jørgensen og Kaas familien. I følge min tante var hun av Kaasfamilien, og jeg hørt av en gammel tante at Sophies sønn Ove besøkte slektninger i hoffet(på slottet) når han var i Danmark. Hun er født i 7.5.1769 men jeg hvet ikke hvor. Hun er døpt 20.4.1770 men jeg hvet ikke hvor. Hun giftet seg 16.1793 i Gentofte København Amtmed Peder Christensen Lagaard men jeg finner ingen ting om hennes bakgrunn men hun er titulert som om hun kommer fra bedrestilt familie. Hun er trolovet 30.8.1793 Min slektsforskning begynte mange år sidem med denne Sophie, og mens jeg er kommet langt med alle andre står jeg fortsatt fast med henne. Peder var født i Matrup Ladegaard, Klovborg sogn Skanderborg, Vrads herred, og tok i 1791 eksamen jurist ob ble senere toller i København og Skien i Norge Kan der finnes infor i Delegobes samlinger eller kan det finne sinfo i noen Kaas literatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Arnstein Rønning

Jeg har flere ganger - for mange år siden - bestilt diverse kopier av Delgobes noteringer fra Statsarkivet i Oslo. Det er sikkert mulig å sende en mail og be om kopier av det som står om den aktuelle slekten. Du må antakelig i tilfelle betale pr kopi + porto. Mailadressen finner du her: http://www.riksarkivet.no/oslo/om.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...og skulle dette være riktig, og du søker etter forbindelse til hoffet, så kan det kanskje være aktuelt å sjekke ut et eventuelt slektskap til Josephine Mørck (datter av en oberst), gift med baron Oscar Emil Gÿldencrone: http://skislekt.no/adel/Guldencrone.htmVeldig mange løse forslag her, men har du holdt på lenge med dette, så hvorfor ikke sjekke ut disse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Arntzen

Tusentakk for innsats. Rykte har alltid vært at det var av familin kaas. Kjenner du noen som jobber med kaas. Kan jeg legge inn søkeord til kaasJeg har vært både på forlovelse og giftemål men jeg finner ingen forbindelse til hennes foreldre. Du ser hun heter Sofie (Marie) Elisabeth (Cathrine) Jørgensen så jeg er usikker på navn, men mullig hennes far heter Jørgen Kaas eller at man kan bruke hennes fornavn til å finne igjen en av hennes bestemor. En plass er hun kalt også Kristensen men det er kanskje bare hennes mans navn. Hennes mann har en tremenning som heter Paul Leegaard og var kammerråd frem til 1813, men hadde ingen familie. Så mest mulig er min 'formor' født utenfor ekteskap. Men dem har ikke hjelpt henne mye etter giftemålet. Men hvor vokste hun opp? og hvem var far og hvem var mor. Og hvor traff hun sin mann? København? Skandenborg? Matrup Ladegard Klovsborg Sogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.