Gå til innhold
Arkivverket

[#41428] Elen johannesdatter, f. i Fierdingen Spydeberg.


Gjest Øystein Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Andersen

Hei.Jeg søkker etter opplysniger om.Elen johannesdatter f. Fierdingen, Spydeberg. Hun fikk et baren som jeg vet om med Thorer Andreaeeen f. i Findrud Skiptvedt.Baren: Andreas Thorsen f. 07 jan 1826 i Vesbyplass Spydeberg.Med hilsen. Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Fierdingen finner du under Vestby Østre i Spydeberg i 1801 tellingen LenkeDer finner du bl.a. en Erik Johannesen - kan han være bror til din Elen?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Kirkebokinnførselen for dåpen til Andreas ( [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=85&uid=226575&js=j>Lenke ) forteller at ei Ingeborg en Johannes står som faddere. (Svært vanskelig å lese hvilken gård de er knyttet til)Det er et par med navnene Ingeborg og Johannes som bærer ei datter (Elen !!!) til dåpen i Spydeberg 19.okt 1788. Skulle denne Ellen Johannesdatter være identisk med den Elen Johannesdatter som er Andreas Thorsen sin mor, så er det altså dåpsbarnets besteforeldrene som står som faddere i 1826. Stemmer dette, så har vi dåpsbarnets mor, morfar og farmor her i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

IFølge FS døper Johannes Erichsen og Ingeborg Hansdatter bl. a. to barn i Spydeberg:ELEN JOHANSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 19 OCT 1788 Spydeberg, Ostfold, NorwayERICH JOHANSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 21 JAN 1787 Spydeberg, Ostfold, NorwayDenne Erich er vel den som finnes på Fierdingen i 1801 og da kan trolig søsteren hatt opphold der da Andreas ble født.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

HeiKanskje denne Erik er mer til besvær ??Erik som er på Fierdingen i 1801 er 32 år !! Erik, - Johannes og Ingeborgs sønn er jo født i 1787, - så de er neppe identiske !IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Vet du om Elen Johannesdatter kan ha vært enke (eller evnt. gift) når hun blir mor til Anders f. 1826, utenfor ekteskap ???Det ser nemlig ut til at den Elen Johannesdatter som er født i 1788 (og som jeg holder for den mest sannsynelige moren til Anders Thorsen) inngikk et ekteskap omkring 1814 med en Anders Larsen.Sammen fikk de datteren Gunhild Oliane Andersen f. 11 juli 1815 dpt. 6.aug. s.å. (Spydeberg)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Øystein Andersen

Hei Ivar.Jeg vet ikke om Elen var gjift eller enke når Andreas ble f. i 1826.Jeg har også en anen kandidat som hans mor, Elen Johannesdatter, døpt i Spydeberg 21-07-1799. Foreldre: Mari Josephsdatter. Pønterud under Bjaberg avgav Johanners n. Børem til barnefader.Så er det å finne den rette Elen?Med hilsen: Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.