Gå til innhold
Arkivverket

[#41435] Trenger hjelp til tydning av kirkebok


Gjest Terje Aastorp
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aastorp

lenke: LenkeFra denne lenken til Aker prestegjeld MINI 1842-1852 kommer man til den siden jeg trenger hjelp til tydningen av. Hva står det om moren til Marthe Marie (170). Er dette morens tredje leiermål og kommer hun fra Mo prestegj. på Hedemarken? Dernest trenger jeg å forstå det som står under anmerkning. Er det som står der navnene til hennes to andre barn og at hun er anmeldt for leiemål? Hvor kan jeg så finne ut hva som hendte Karen Erlandsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det er nok ikke tvil om at dette er hennes tredje leiermål, men hun kommer fra Næs på Hedemarken.Det som står i merknadsfeltet er jeg mer usikker på. Det står ordrett: 'Opgivet af huusmand Johan Gulbrandsen Arvesetheiet. - Ellingsdatter fra Ringsager. 15/8 41 og 9/3 45 anmældt 31/5 50.'Meningen er trolig at hun heter Erlandsdatter, ikke Ellingsdatter, og er fra Ringsaker, ikke Nes. Datoene kan nok være hennes to første uekte barn, men dette bør du nok sjekke med kirkeboka for Ringsaker.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hennes leiermål nummer to finner du i allefall i Aker 1842-52 Fol 71 no 56: (En detalj (XX) klarer jeg ikke i farten, men her er det meste):Født 4. jan. 1845 dpt 9. mars 1845 Sophie uægte. Forældre: Pige Karen Ellingsdatter som xxx paa Arveseth og Ungkarl Ole Andersen Røedtvedt. (2nde) 1. gangs Leiermaal d 15.8.1845 1841 døbte) Hjemmedøbt ved Konen Berthe Andersdatter. (Faddere:) Halvor Guldbrandsen, Ole Ingebretsen, Ole Andersen, Dortea Gudmundsdatter, Moderen selv Karen Ellingsdatter. Anmeldt: ved Moderen selv.Da kan dåpen 15.8.1841 også godt ha funnet sted i Aker?

bilete1154.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Ja, du har rett, det står 'nedkom'. Dessuten er det av en ubegripelig grunn kommet med et årstall (1845) som ikke skal være der, det skal selvsagt stå '... Leiermaal se 15.8.1841 døbte.' Slik blir det når en ikke legger merke til sine egne trykkfeil. (Tror det står 'se' og ikke 'dn' foran datoen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.