Gå til innhold
Arkivverket

[#41438] Bragernes; 1. halvdel 1700, Martha Normand og Hans Evensen Schinnes.


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om følgende personer:Martha Normand hadde minst 2 døtre, og jeg vet heller ikke hvem hun var gift med.En datter var gift med Niels (Albretsen) Kruse Han døde 1738 på Bragernes. En datter av disse to, Kirsten (1726-1801 ugift), er nevnt i et skifte i 1745 og da bodde hun hos sin mormor på Bragernes.Hans Evensen Schinnes (Sigdal?) var verge for Kirsten Kruse i 1745, og han skal ha vært gift med den andre datteren til Martha Nordmand.Så det store spørsmålet er altså; Hvem var Martha Nordmands ektemann og døtre osv. ?Det omtalte skiftet Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Berit. Jeg har ikke noe svar til deg, men en liten opplysning. Den Hans Evensen Schinnes var fra Krøderen. Han var sønn til Even Torgersen og Eli Palmesdatter, Skinnes.Han var gift 2 ganger ; 1. Margrete Tobiasdatter som døde i 1740, skifte i 1740, de hadde 4 levende barn. 2. Martha Marie Nordmann. De fikk 2 barn sammen , hvorav den ene døde før 1767, mens sønnen Nils født 1744 giftet seg med enken Gunnhild Andersdatter , Vassendrud og var der.Det var litt, men ikke mye. Kilde: Krødsheradboka side 137/138Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Tormod og takk for opplysningene. Det var ikke lite bare det.Da het altså den ene datteren Martha Marie Nordmand, og hennes mor har vel da muligens tatt etternavnet Nordmand etter ektemannen sin.Hovedgrunnen til at jeg ønsker å finne ut av dette er at det i kirkeboka for Kongsberg står at Niels Kruse giftet seg med Petronelle D. Krich/Krech 25/11 1727. Med dette er feil da det var broren Jacob Kruse som ble gift med henne, og det er helt sikkert. Niels var allerede gift, men jeg har aldri funnet vielsen hans. Jeg skulle gjerne ha funnet den for å sette en sluttstrek ang. ekteskapet slik at det ikke blir stående igjen noe spørsmålstegn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Hei Berit. Etter konferanse med Jens Petter Nielsen i Drammen har jeg fått lov til å gi deg følgende opplysning, som jeg fikk fra ham for et par år siden: Niels (Albretsen) Kruse og Anne Catharine Norman ble viet i Vestby 1 /11-1724. (Kirkebok nr.1 for Vestby, fol.129a) Da sønnen Albert Nicolai ble døpt i Vestby 19/12-1724, var bl.a. Marthe, Niels Isachsens, fadder. (Disse er vel Anne Catharines foreldre). Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tuuuusen takk Thorleif.Du aner ikke hva dette betyr for meg. Da er det 100 % bevist at det er feil i kirkeboka fra Kongsberg, selv om jeg var 99.999% sikker fra før. Jeg har oversikt over de andre søsknene Kruse, men Niels er det dårlig med. Jeg er etterkommer av broren Jacob.Siden dere nå har gitt meg lillefingeren kan jeg ikke motstå fristelsen til å spørre om dere vet noe mere om Niels, hans kone, barn og svigerfamilie. Jeg har dødsfallet hans, men ikke mere.Og så har jeg lest i en bok et sted at Niels egentlig skulle ha fått veldig mange barn, og derfor fikk et kallenavn som jeg ikke kan huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Hei igjen Berit. Det gleder også meg at du ble så glad. Men takken må først og fremst gå til Jens Petter Nielsen som har gitt meg disse opplysningene. Visitør Niels Isachsen Norman ble begr. 29/6-1725 i Vestby, 74 år 1 måned og 6 dager gammel. (Kirkebok nr.1 for Vestby, fol.136a). Niels Isachsen og Marthe hadde følgende barn etter 1714: 1. Jens, dpt 17/5-1716 i Vestby. Faddere var Maren Jon Sørensens, Maria Solgaard, Verner Solgaard, Arne Hansen og Søren Larsen Randers. 2. Abraham Jørgen, dpt 30/5-1718 i Vestby.Faddere: Bente hr.Søren Hagerups, Anne Ole Paulsens fra Moss, Gjertud Fredrik Bærøes, Mallene Larsdt Randers, kaptein Ole Erik Fien, hr.Søren Hagerup, kornett Tønder, sorenskriver Jørgen Berg, kontrollør Christopher Henriksen fra Moss, Christian Berg. 3. Maren Sophie, dpt.30/5-1718 i Vestby. Samme faddere som nr.2. 4. Fredrik Jørgen, dpt.6/3-1720 i Vestby. Faren var tollbetjent. Faddere: Maren major Fiens, Maren Højers fra Moss, Maren Jonas Solgaards i Son, Maren Larsdt Randers, løytnant Peder Pharo, Fredrik Bærøe, kontrollør Christopher Henriksen fra Moss, Christian Berg, Søren Jensen Bærøe, Jens Tanch. 5. Maren Højer, dpt. 6/3-1720 i Vestby. Samme faddere som nr.4. 6. Johan Erik, begr.6/7-1721 i Vesby, 3 dager gml, først hjemmedøpt av Abigael sal.Jens Hansens. 7. Anne Gjertrud, dpt.6/7-1721 i Vestby. Faddere: Anne Ole Paulsens fra Moss, Maren Jørgen Jensen Bergs, Berthe Arne Hansens, Fredrik Bærøe, Jon Solgaard. Selv om det ikke er direkte bevist, tyder det på, bl.a. pga fadderne til barna, at Niels Isachsen Normans kone Marthe var datter av sorenskriveren i Follo, Jens Hansen Berg og hans annen kone Abigael Jørgensdt Heide. Se også Frogn Bygdebok s.248. Mere om barna til Niels Albretsen Kruse vet vi ikke. Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette er utrolig. Tusen takk igjen til dere begge to.Jeg har lett så lenge etter Niels uten resultat. Jeg ville aldri funnet ham selv for det ville ikke falt meg inn å lete i Vestby. Niels har ligget og gnagd bak i hodet på meg i mere enn 6 år nå. Det er deilig å bli ferdig med det. Nå har jeg bare farens opprinnelse igjen, men det er tvilsomt om jeg finner ut av det. Men gir ikke helt opp. Kan jo kanskje ha kjempeflaks en gang til.Siden bare datteren Kirsten ble nevnt i skiftet i 1745 antar jeg at de andre barna til Niels og Anne Catharine var døde på det tidspunktet. Så det kan se ut som om den delen av Kruseslekta stoppet opp der.Nå må jeg bare se å komme meg på Riksarkivet så fort som mulig for å finne dødsfallet til Anne Catharine og lese i Frogn-boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.