Gå til innhold
Arkivverket

[#41439] Hvem var Kirsten (Kirsti) Klokkerstuen, bosatt i Hurum tidlig 1700-tallet?


Gjest Rune Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Folkvord

Hei! Er det noen som kjenner til denne Kirsten (Kirstj)Klokkerstuen?Da hun er nevnt som fadder til flere av mine aner både fra Hurum og Røyken skulle det vært veldig interessant å finne ut av hennes identitetJeg har sjekket faddere i Røyken og Hurum, og her er det ei Kirsten (Kirstj) Klokkerstuen som ofte er benyttet som fadder i perioden 1722-1731. Farsnavnet hennes er imidlertid ikke nevnt noen steder, men bostedet er i hvert tilfelle Klokkerstuen i Hurum..Er det noen som vet noe mer om denne Kirsten (Kirsti) Klokkerstuen?Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Målfrid Tofteberg Bjerke

Jeg vet nok ikke så mye om Kirstij Klokkerstuen, men hun har også figurert i mitt slektsarbeid. Jeg har funnet en del opplysninger via Digetalarkivet, kirkebøker i Røyken og Hurum som jeg har hatt stor glede av. Hennes opphav kjenner jeg ikke til, men her kommer min tilnærmelse til sakenI følge: Gravlagde i Røyken 1731–1782 Her finner en avdøde enke Kirstj Evensdatter Grimsrud. Hun dør i 1751 er gravlagt 31.08 og er da 76 år gammel . 1675-1751 Hennes mann var Matz Grimsrud som blir gravlagt 12.05.1748 72 år gammel 1676–1748. Han var sønn av Ingebreth Madzen Grimsrud ca 1644–1729 g.m. Mari Larsdatter Braaset Det er også gravlagt to sønner i Røyken: Gert Mazsøn 1712–1736 Grimsrud soldat død 24 år gammel Hans Matzøn 1716–1738 Grimsrud druknet i DramsfjordenI et skriv av Ragnhild Hovind står det: Matz Ingebrethsen Grimsrud ca 1676-1748 Matz var på Klokkerstuen på Hurum fra 1721 – 1724. og der er de fire yngste barna døpt: 1. Gert Matzen Grimsrud 1712 – 1736 ikke døpt i Hurum 2. Hans Henrik Matzen 1716 – 1736 3. Maren Matzdatter 1719 - ? 4. Even Matzen 1721 – 1806 g.m.Mallene Olsdatter Rud 5. Ingebreth Matzen 1724 – 1802 g.m.Ingeborg Andersdatter Grini- ClemetsrudFaddere til barn: 2. Engebret Grimsrud, Bernt Selvig, Else Mogensdatter, Kirsti Ugstad, Kirsti Selvig 3. Engebret Grimsrud, Jens Ugstad, Haavel Hoof, Karen Bentzdtr Selvig , Anne Østern 4. Løytnant Rap, Bernt Selvig, Jens Ugstad, Johanne Østern, Ellen Ugstad 5. EngebretGrimsrud, Bernt Selvig, Else Mogensdatter, Kirsti Ugstad, Kirsti SelvigEttersom barna er døpt i Hurum, er det mulig at de kom dit før 1721 og var tilbake i Røyken før 1736 da barna er gravlagt der. Kirsten Grimsrud er fadder i 1734 til Thomas sønn av Johannse Thommesen og Kirsti bentzdtr Selwigstrand sammen med Jens Tofte, så da hadde de flyttet.Min familie tilknytning er enda ikke bevist, men jeg antar at de hadde en datter, muligens døpt i Røyken, Mallene Madsdatter f. ca 1712 og gift 11.10.1733 med Jens Trulssønn Tofte Forlovere: Mads Tofte og Bernt Selvig Jens og Mallene bodde først på Tofte , så på Klokkerstuen, senere Kure i Rygge 1751og til slutt kjøpte de gården Musangen i Råde 1758 i Østfold hvor familien fortsatt sitter. De fleste av barna er døpt i Hurum og det er mulighet for at de tok over gården Klokkerstuen etter hennes foreldre, da de flyttet til Grimsrud. Her er barna og hvor de var døpt.1. Truls 1734 Tofte 2. Hans Christian 1736 Tofte 3. Lisbeth Kristine 1738 overtar gården Musangen, Råde 4. Kirsten 1741 -, Hurum i Råde BB beskrevet som Kirsti 5. Mads 1743 Klokkerstuen 6. Massi 1745 Klokkerstuen 7. Hans 1745 nevnt i Råde BB 8. Giert 1748 -, Hurum 9. Truls 1751 Tofte 10. Ingeborg Marie 1753 -, HurumHer opptrer Mads Gremsrud og Ewen Gremsrud som faddere til de fleste av barna, og etter navnene å se er mye felles for disse to generasjonene. De to eldste barna er ikke nevnt i Råde. De er mye mulig at disse dør som barn, eller blir igjen i Røyken. Jeg har hatt stor glede av å se på faddere og se på familieralasjoner til denne familien. Det var på det viset jeg kom frem til familien på Grimsrud i Røyken.Det hadde vært fint å høre i hvilke familieforbindelse du har til Kirsti Klokkerstuen, så kanskje kan vi finne ut noe mer om henne og hennes bakgrunn. Bildet er tatt i fra lokalhistorisk billdearkiv på Hurum, og viser skyss stasjonen Klokkerstuen 1903 Hilsen Målfrid Toftenerg Bjerke

bilete1176.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.